Byggahus.se
Hade problem med Telldus Live och Tellstick ZNet v2 Offline.

Nu kan den ju hantera timrar lokalt så den fungerade ju hyfsat ändå. Även appen fungerade lokalt.
Men när jag skulle lägga till en Zwave brytare så gick det inte utan kontakt med molnet (live.telldus.com ).
Att starta om den, rycka nätverkskabeln eller strömkabel hjälpte inte.

Stickan hade varit utan IP adress i nån vecka eller två efter en routerkrasch. Förutom att bli långsam och ingen access till routerns GUI, så slutade routern att dela ut ip adresser till vissa enheter. Hade märkt att Tellstickan försvunnit i routerns DHCP adresslista.

Lösningen blev att ta ”stickans” IPadress som låg kvar i appen, samt MACadressen på baksidan av stickan och definiera en manuell tilldelning i routerns DHCP. Gick online efter 3 timmar! :D

Har läst om folk som fått Tellstick ZNet (eller Net) online igen efter 3 dagar. Något godtycklig och lång väntan.
Så något skumt är det med IPadresstilldelning och uppdatering mot app och molnet. Uppenbarligen delar inte routern ut en ny IPadress eller så accepterar inte Tellstick ZNet den nya DHCPadressen :surprised: Gissar det beror på att stickan vill ha samma ip som innan efter att lånetiden gått ut.

Telldus har en utmärkt support. Frågade du dem?

G gbgustaf skrev:
Telldus har en utmärkt support. Frågade du dem?
Ehm, nej. Jag började skriva ett supportärende. Det finns ju support integrerat i appen, föredömligt, men det dök så allt försvann och det var dags att sova.

Kanske skulle fråga dem om det är ett känt problem.

Jag har två Tellstick av äldre modell i hus där elen är avstängd halvårsvis.
De startar alltid upp direkt och markerade som online i Telldus Live, när vi slår igång el och nätverk.

Klart det skall fungera med både korta och långa strömavbrott. ;)

Det kan väl inte vara annat än en bugg (eller protokollvidrig feature) att appen kommunicerar med Tellstick ZNet på en IP-adress som inte lägre är utdelad av routerns DHCP.
Skulle väl kunna vara en bugg i min ASUS router också, men jag vill inte tro det. :rolleyes:

Jag har haft Tellstick Net i flera år utan problem.

Största skillnaden (eller enda jag kommer på för tillfället) är väl att jag nu kört AiMesh och med två hemvändande universitetsstudenter som studerat på distans, använt Netflix och spelat PS4, mobiler, två Apple-laptoppar som förflyttat sig i huset, så tycks ASUS routern behöva en omboot per vecka för att fungera hyfsat.
AiMesh har naturligtvis inte något med min trådade Tellstick att göra, men tycks krascha routern. Först blir den långsam, sen dör webguit. Snart dags att ge upp med ASUS... AiMesh APn är utbytt mot den gamla ASUS APn och nu har routern varit stabil iaf. Eller så beror det på minskad nätverkstrafik pga att ett av barnen återvänt till studentlyan igen. :thinking:

blackarrow blackarrow skrev:
Hade problem med Telldus Live och Tellstick ZNet v2 Offline.

Nu kan den ju hantera timrar lokalt så den fungerade ju hyfsat ändå. Även appen fungerade lokalt.
Men när jag skulle lägga till en Zwave brytare så gick det inte utan kontakt med molnet (live.telldus.com ).
Att starta om den, rycka nätverkskabeln eller strömkabel hjälpte inte.

Stickan hade varit utan IP adress i nån vecka eller två efter en routerkrasch. Förutom att bli långsam och ingen access till routerns GUI, så slutade routern att dela ut ip adresser till vissa enheter. Hade märkt att Tellstickan försvunnit i routerns DHCP adresslista.

Lösningen blev att ta ”stickans” IPadress som låg kvar i appen, samt MACadressen på baksidan av stickan och definiera en manuell tilldelning i routerns DHCP. Gick online efter 3 timmar! :D

Har läst om folk som fått Tellstick ZNet (eller Net) online igen efter 3 dagar. Något godtycklig och lång väntan.
Så något skumt är det med IPadresstilldelning och uppdatering mot app och molnet. Uppenbarligen delar inte routern ut en ny IPadress eller så accepterar inte Tellstick ZNet den nya DHCPadressen :surprised: Gissar det beror på att stickan vill ha samma ip som innan efter att lånetiden gått ut.
Hej
Jag har precis samma problem som du. Löste det sig för dig?
Vad har du för internetleverantör?

J jbak skrev:
Det har fungerat felfritt sedan sommaren i alla fall :p

Den ”lösning” jag föreslår är att leta upp Tellstickens IP-adress i Telldus Live!-appen och lägga in den i routerns DHCP som fast utdelad IP. MAC adressen står dessutom på baksidan av Tellsticken.

Efter 3-4h så fungerade den igen för mig. (Typ, konfigurera, sov på saken och sen fungerar det nästa dag).

Alternativt gör som gbgustaf. Stäng av Tellsticken ett halvår, slå på igen, och det bara fungerar av sig självt. :cool:
Det borde förstås räcka att göra den strömlös även en kort stund, tom dra ur nätverkssladden, men det hjälpte ju inte mig iaf eller andra jag läst om på andra forum.

Jag har Telia och använder en ASUS RT-AC68U router.
Router tror jag kan ha betydelse, men inte internetoperatör.

Det lite längre svaret...

Det är en bra idé att ha fast utdelade IP adresser till vissa prylar som pratar med andra prylar på det lokala nätverket. Det är ju bra att en printer får samma IP-nummer även om den varit avstängd en längre tid, mer än routerns lease time, på tex 24h.

Vad hade du först problem med? Att du inte kan konfigurera en zwave pryl, Offline eller att lysdioderna på Tellstick ZNet indikerar att den inte har fått någon IP adress från routern? Ingen kontakt med Live!-molnet?

Jag tror ju fortfarande att det är någon bugg i Tellstick ZNet som gör att den vill ha den IP-adress den tycker den har men att routern vill dela ut en ny för att lease time 24h har löpt ut.
Stickan har väl 3 allternativ, försöka förnya den IP den har (inom lånetiden), begära att få en viss IP, bara fråga efter en ny ip. Ett klurigt fall här är att en klient kan få för sig att behålla en ip adress om den försöker förnya adressen inom ”lease time”, innan lånetiden gått ut och inte får svar, tex för att DHCP servern inte är tillgänglig.
Jag vet ju att jag hade problem med min router och dess DHCP-server då felet uppstod.
En klient kan ha önskemål , men ska snällt lyda vad DHCP-servern erbjuder och efter omboot av min router tror jag tror jag den följer protokollet, men det kan ju lika gärna vara en bugg i min routers SW, men att inte så många råkar ut för händelsen som utlöser problemet.
Så här efteråt tycker jag det var lite synd att jag inte provade att byta till Telias router.

Fick följande uttömmande svar från Telldus Supporten:
Dear ............,
Hej!

Det är bra du lyckades lösa detta på egen hand ja, dock är det ingen lösning jag hört någon annan köra med och det ska absolut inte behövas.

Kommunikationen mellan TellStick och oss fungerar enligt följande:
TellStick ska kunna kommunicera fritt utåt från nätverket då det är den som initierar kommunikationen.
Portarna som används är dynamiska. Just nu används dock port 80 samt 45000-45010.

Hör av dig om det är något mer!

Your Telldus Team,

Redigerat:
J jbak skrev:
Hej
Hur gick det för dig?
Det hände igen nyligen samt att 2 st Rasberrypi inte fick någon IPadress.
Har bytt ut en TP-Link GS108 mot en switch från Netgear. Har funkat bra sen bytet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.