Villalarm & Hemautomation
Hobbyfixarn: [citat] Magnetsensorer skulle säkert funka på luckorna men kräver nya fästen och intrimning av läget. Vid nedre luckan är det ju gott om plats för en magnetsensor.
Linnex: Frågan är löst. Inbjudan skickas länkad till telefonnummer. Den inbjudna måste skapa konto hos Yale och då kopplat till det telefonnummer inbjudan är skickad på. När hen sedan loggar in på sitt konto så har hen access till låset enligt inbjudan.
dagmartin: Philips Hue eller IKEA Trådfri tänker jag spontant. Enkelt att komma igång med (kräver inget meckande med elinstallationen), nackdelen är ju att man får lära sig att låta bli de vanliga strömbrytarna och använda fjärrkontroll/mobil istället. Men däremot har man ju tillgång till lampor som kan växla mellan flera färger/färgtoner.
Nero212: Hej Joonazz, jag har problem med att få upp takspottar som jag lagt in i Homeassist. Jag har fått installerat en Domovea och knappar in ip adressen men den dyker inte upp i Homeass. Har du några ideér? Bifogar bild: [bild]
GK100: Då bör du klara dig med ett helt normalt tillslagsfördröjt relä ställt på 1 min.
tommib: Det är väldigt svårt att svara på. Värdet är beroende på att du hittar rätt köpare. Manöverpanelerna går för ca 4-500 kr på blocket/tradera. Centralapparaten är svårare att svara på, det skulle vara om du hittar någon som behöver den som reservdel. Detektorerna tror jag har ett ganska begränsat värde om du inte hittar någon som verkligen vill ha dem som just reservdelar.
Maalox: [citat] Du har 4 knappar, den längst ner där det står ”Hue” är ämnat för förutbestämda teman. Som grundinställning ser min ut enligt nedan, men du kan enkelt ändra dessa till önskat tema (önskad färg). Så tryck en gång = blå, en gång till = röd, en en gång till = gul och så vidare. Värt att nämna är att du enkelt kan ta loss dosan och bära med dig den som en
Mj80: Samma problem för mig, 1487-2 fungerade dåligt. Har precis bytt till 1487-1, fungerar klockrent.
Mekplatsen: [citat] Såg intressant ut. Har mejlat dom så väntar på svar nu.
Johda: Här är en länk som kanske kan hjälpa lite, där listas vilka kameror som är homekit kompatibla och annan info. https://support.apple.com/sv-se/HT210538
wigge: [citat] Oki, pratade med teknikern som var ute , och han sa att han hade kablar inkopplade där när han testade, men att han kopplade loss dom för säkerhets skull när han åkte därifrån.
JSten: Finns väl redan ett par exempel på hyfsat stora system där tillverkaren har släppt stöden och där systemet mer eller mindre slutat fungera, t.ex. första versionen av Philips Hue Bridge, Best Buys IOT satsning, och lite fler. Gemensamt för dessa är att de är beroende av en central server som tillverkaren tillhandahåller. Att driva en server och en uppkopplad tjänst är aldrig gratis
gol: [citat] Eftersom du absolut inte vill ha några smartahemprylar som är trådlösa, så är det i princip bara KNX som återstår. Kostar en del men är väldigt stabilt.
Derbyboy: Telldus är enklast av de jag prövat. Supporten är på svenska och svarar samma dag.
Marlen Eskilsson: Aldrig hört talas om dem. Jag hade dock aldrig anlitat dem. Det finns inga uppgifter om företagets organsationsnummer på hemsidan. Inga personnamn, inte vem som jobbar där eller vilka människor man har att göra med. Verkar skumt.
sinclairhacker: [citat] Sist jag var inne hus lokala låssmeden så hade de paket inne , där jag kunde välja koppling mot Securitas , qsecurity o en del till, och tror mig hus med två olika larmpaket låg under 10 000 kr i totalpris inkl installation. Iofs normal villa, men jag skulle reka att först besöka lokal låsfirma och diskutera. Kommer gå en annan väg själv, men blev inget chockad av priserna hos
Peter2400: [citat] Enklast med en wifi styrd lampa. Den kan du styra efter ett schema eller solens upp/nedgång. Går givetvis att tända med mobilen också. Kostar bara en hundring och kräver ingen elektriker. https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/smart-belysning/deltaco-smart-e27-vit-dimbar-9w-wi-fi-2700k-6500k/1015482.16605/
Max R70: Använder appen Smart Life, funkar med Google Home. Homekit vet jag inte.
salkin85: Har inte längre kvar abonemanget på mitt Securitas larm, det byggde på alarm.com plattformen. Kunde tidigare när jag var betalade kund logga in via securitas appen, och via alarm.com appen, men nu kan jag inte göra det på någon av dem. Självklart att inte Securitasappen fungerar iom jag inte betalar. Finns det något sätt att få larmet att funka med app igen ? Eller är det nu helt
Michael Sellering: Jag har satt två stålprofiler över sovrumsfönstret så att vi kan sova med öppet fönster.
Bowman: Jag har kört lite olika set ups med reolink, först med synology survaillance center och Wi-Fi kameror med nätverkskabel med. Uppdaterade lite för ett tag sen och körde nästan på att utöka synology med licenser, men kollade på reolinks NVR. Det är jag glad för nu. Riktigt schysst med reolinks NVR ver.2 Kör med nya AI kameror så inte så mycket spindlar som larmar osv. :) Har satt in
mlindsten: [citat] Uppdatering: Jag har pratat med Svenska Fönster (SP Fönster) igen och den här gången fick jag prata med någon från konstruktion (förra gången pratade jag med kundtjänst). De kan leverera med magnetkontakter. Kontakterna levereras dock lösa men hålen är borrade. Att de inte sätter i kontakterna är för att inte kabeln ska skadas vid hantering/transport.
Vedhuggarrn: Är egentligen inte mer intresserad av de mer än att vilja kunna styra belysning med telefon och kanske kunna starta kaffet från sängen och lite sånt lullull för tillfället.. Men de kommer förmodligen bli mer och mer samt även ljud i olika zoner så när jag ändå bygger till och gör om allt de andra i huset från grunden så vill jag inte måla in mig i ett hörn och stå där som ett
etompau: Du behöver nog skruva ihop någon egen lösning. Det kan göras enkelt med en tryckknapp, batteri eller nätdel och en passande siren. Exempel på sirener: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/larm-sakerhet/larmsystem/sirener/siren-125-db-p50574
rabert: Tack återigen för input! Tror det lutar åt puck istället... Dock inte bestämt om jag ska satsa på Shelly, Plejd eller något annat. Fortsätter nog ställa lite frågor i Shelly-tråden.