Villalarm & Hemautomation
Pewh: Jag har en SPC 6300 med firmware 1.0.1. Har någon koll vilka versioner jag ska lägga på och i vilken ordning för att inte bricka centralen? Jag vet att Vanderbilt har en viss upgrade-path men hittar den inte nu.
nihon: Beklagar sen återkoppling, men det verkar stämma. Stort tack för svar !
anis16: [citat] Lite sen på bollen men jag installerade ett Eufy-larm hos några bekanta. Jag gillade verkligen det systemet då installationen med stöd i appen gick på några minuter och lätt att lägga till kameror etc. Det är lite tunt med tillbehör dock, saknar exempelvis rökdetektor och vattenlarm men det kanske kommer.
spaceengineer: Någon som vet vilken ordning kablarna ska sitta ( ordning på färgerna på på kablarna) till utedelenskontakt på yale doorman? [bild]
Anderscurl: Finns säkert mer öppna system. Men med Plejd borde du kunna ligga som "elektriker" och sen ha respektive hyresgäst som kund med sina puckar kopplade. Med en gateway borde du kunna styra / se allt på distans och hyresgästerna styra / se endast sina "egna"
anders07: [citat] Brandvarnaren har mikrofon för att kunna kontrollera att ljudet fungerar men den kan inte fånga upp tal (om det var det du var orolig för?)... Jag skulle nog vara mer fundersam över mobilen då än en brandvarnare från Nest... Jag kör Nest brandvarnare i huset och i en lägenhet och de fungerar riktigt bra och falsklarmar inte för matos etc. så jag är riktigt nöjd med dem och
MatsByggahus: Hejsan Jag undra om någon använder Z-Water regulator och tillhörande vägg termostater, och integrerar enheterna i Homey Pro och då skapa flow för att styra golvvärmen. Ha tänkt att eventuellt införskaffa dessa enheter. Jag är ny på Bygga.se och hoppas att det finns några förlag. Med vänlig hälsning MBH [bild]
erik5678: Hej! Fick frågan av en bekant om att ett Agility 2-larm skulle behöva kompletteras med ytterligare en rökdetektor, men att det verkar vara svårt att få tag i. Jag har pratat med ett larmföretag som tidigare har sålt Agility, men de sa att det inte längre säljs. Någon som vet om det går att få tag i, samt om Agility 3-detektorn fungerar med Agility 2-centralen?
Husdjur: Hade Arlo Ultra tidigare, systemet i sig var riktigt dåligt. -missade personer, men kunde larma för vinden -tappade uppkopplingen frekvent -usel bildkvalitet (4K!) -notiser fungerade bara ibland +bra ljudupptagning Lämnade tillbaka den, och installerade Hikvison system istället. +överlägsen bildkvalitet +kontinuerlig inspelning 24/7 (spelas in på HDD som spelar över sig själv när den
ajon: Vi planerar att uppgradera brandvarnarna i huset till någon länkad model, enligt principen tjuter en tjuter alla. Finns det någon bra model som även kommunicerar med HomeKit eller Home Assistant?
doubleH: Finns väldigt tydlig instruktionsfilm: [MEDIA=youtube]5lGogeANrPM[/MEDIA] Troligen har du inte lyckats med styrskruvarna som skall hålla yttre bottenplattan. Kolla ca 7 min in i filmen...
Thide87: Jag har idag en Danfoss digitaltermostat på en radiator hemma. Hade velat haft smart uppkopplade termostater på alla radiatorer om det inte vore för att de låter när de öppnar och stänger. Som jag förstått det är det ett problem som uppstår med elektroniska termostater. Eller? Finns det tysta termostater som är digitala/elektroniska? Vill ju kunna ha dem i sovrum utan att störas av
Messier1994: [citat] Jag har dålig koll på generella system, men skulle nästan rekommendera Home Assistant på en Raspberry PI om du vill komma undan lite billigare. Genom Home Assistant kan typ alla märken kommunicera med varandra. Du kan i princip hitta alla prylar för 100-300 styck, förutom motorer till gardinerna som Ikea nog har bäst av för typ en tusenlapp. I alla fall när jag var i samma
Emanuel01: Inte de jag köpte från biltema. Köpte 2 och båda funka med samma fjärr. Man kunde ställa 4 kanaler.
Düsseldorff: Ajax brandlarm funkar precis som du beskriver och är grymt effektiva. Utöver larm vid rök varnar de också vid för hög temperatur samt vid för snabb temperaturhöjning. Finns med kolmonoxidvarning också. Nackdelen är att du måste ha en Ajax-hub. https://ajax.systems/products/fireprotect/
Fumble: Jag är också nybörjare, men kan konstatera att det gått fantastiskt bra. Visst har jag fått stångas lite, men det kommer man ju aldrig undan när man ger sig på något tekniskt. Jag valde en färdigkonfigurerad HA: https://www.home-assistant.io/blue Dyrt, men då slipper man snubbla på alla småsaker som tar tid. Det kan vara att föredra VM, om du har allt klart och enkelt kan skapa en.
Tovin: Jag har haft Arlo PRO 2 som jag precis sålt. Tyckte upplösningen var lite dålig och jag hade svårt att utläsa registreringsnumren på filmerna. Jag tänkte uppgradera till Arlo Ultra. Alltså inte Ultra 2 utan Ultra som det är rätt ok pris på nu. Vad har ni för erfarenhet av Arlo Ultra? Någon som har bra alternativ till Arlo Ultra? Alltså övervakningskameror med 4K upplösning.
krillek: [citat] Tack, ja det var ju den som det tipsades om inledningsvis i tråden. Skickar de alltid från tyskland? Jag fick känslan om man väljer engelska som språk att det skickas från england med allt strul det innebär med tull/moms sen de lämnade EU.
Wittlock: Wifi och batteridriven är sällan vanligt förekommande tyvärr, på grund utav batteri konsumtionen i wifi chippen. Arlo kamerorna använder ett modifierat wifi protokoll mot sin basstation just för att kunna köra på batteri. Den bästa lösningen är nog att bygga något eget, med tex. en Esp32 som grund.
Bence: [citat] Frågan var: En Zigbew switch: 1/0 brytare för koppling mot panelen?? Eller, en 1/0 brytare som styrs av 220V? Min fråga försvann när inlägget blev förlängt..
krillek: Jag har efter en del pyssel fått igång en enkel testorganisationen för knx-installationen och programmerat upp lite enkel av/på resp dimring för ett par lampor i ETS, men frågan som inställer sig är hur man smartast utnyttjar gruppadressernas nivåer. Jag antar att det klokaste är någon slags funktionell struktur snarare än en fysisk/placering, men googlar man runt och tittar på
najks: [citat] tex amazon har dom för ca 45$ inkl tull/moms/frakt så avrundat blir det ca 386kr i SEK
nu1mlock: Hejsan! Spottarna som jag har i både kökstaket och i alla fönster drivs av dessa drivdon: https://imgur.com/a/FbVaPga Jag vill gärna kunna använda Philips Hue-appen för att styra spottarna, men frågan är då vad som behövs? Jag är en riktig novis när det kommer till el, så jag har ingen som helst koll på "primärsidan" eller "bakkantsdimmer". Tyvärr finns ingen som helst markering
zombi: Hej.Har någon testat denna?Är det något att ha?Jag har en portöppnare från jula: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/garageportoppnare/garageportsoppnare-377011/ Kan den här Remootio funka med jula öppnaren?
turbo100: Hej, Jag kan dama av själv ganska enkelt. Det behövs ingen automation i mitt fall så en utomhus dammtät kamera med pan/tilt borde funka. Spolar utrymmet ibland så vattenstänk ska klaras av. Har kollat på Reolink Argus PT - den verkar vara något som kanske har det jag behöver förutom PoE..
trähandtag: Detta gjorde vi från början och har gjort flera gånger senaste veckorna. Vi har börjat överge system till förmån för Animus, där allt finns lokalt hos oss. Tar tid att flytta över alla moduler til det nya systemet. vi har ca 25 olika moduler för på- o avslagning.