Byggahus.se
Är det någon som prövat en produkt likt INF Smart switch nedan?
Smart switch - Wifi strömbrytare - trådlös brytare 2-polig - Fri frakt (inf.se)

Tänker att installationen jämfört med Shelly eller andra "puckar" bör bli betydligt enklare eftersom jag slipper massa avklippta elkablar, Wago:s osv... Bör också bli lättare att återställa än ex Shelly?
Fördelar/Nackdelar jämfört med Shelly + befintlig ljusswitch? Finns måhända bättre produkter än INF?
 
Har inte testat denna eller någon liknande.
Du har helt rätt i att det blir enklare installation, inte minst kan det vara en "utmaning" att rent fysiskt vålda in en puck i en redan välfylld apparatdosa eller kopplingsdosa.
Jag anar en viss tveksamhet angående fabrikatet och det kan det nog finnas fog för. Frågan är hur prylarna ser ut och känns jämfört med övrig elinstallation, hur välkonstruerade är de med avseende på elsäkerhet/elmiljö?
Om det här är en standardprodukt som säljs på många marknader under olika namn så kanske det finns bra stöd för den i olika hemautomationssystem, men handlar det bara om någon enstaka brytare som inte skall integreras med andra funktioner är man antagligen inte så noga med den saken.
En annan aspekt när det gäller denna typ av produkter är ju att man är beroende av att tillverkaren fortsätter uppdatera appar och att de håller sin server igång, där kan man ju ha lite funderingar kring ett okänt fabrikat som detta.
Samma sak gäller i viss mån Shelly m fl, men de är mer kända hos glada entusiaster som gör att man kan ha god nytta av dem även om tillverkaren går i putten eller överger produkten.
Samtidigt har jag inte sett någon etablerad tillverkare av elmateriel som säljer såna här och kör via WiFi. Schneider har sina Wiser-produkter, men de kommunicerar via ZigBee vilket (på gott och ont) innebär att man behöver något slags central hub.
 
Tack så mycket för den superba infon!

Wiser verkar helt klart vara ett intressant alternativ. Att det kräver hub kan jag leva med och att det är dyrare än Shelly kan också funka om man smetar ut investeringen på lång sikt. :p Gillar iaf tanken på att slippa klippa kablar. Huruvida man ska köra ZigBee eller Wifi ska jag låta vara osagt men båda protokollen uppfyller nog mina behov tillräckligt bra. Sen ser jag dock gärna att jag får tillgång till det i min Homey Pro men vet inte riktigt om stödet är lika bra där som för Shelly.

Mina apparat-/kopplingsdosor i väggen har ett djup på ca 45 mm. Bredden är nog lite mer än så... Vet inte om detta är standard eller ganska litet. Tror du att Shelly samt två Wago (en för neutral, en för fas) får plats där tillsammans med normala strömbrytare efter lite våld? Om inte så är nog Wiser eller liknande alternativ min enda lösning - jag vill inte slita upp vägen och byta dosor. :(
 
Redigerat:
Har du en Homey så har du ju redan en hub för ZigBee, även om den inte gjort sig känd för någon direkt robust funktion på det interfacet. Har funkat för mig men då kör jag bara en handfull pluggar från IKEA.
Hittar inte att Homey har någon app för INF, men som så många budgetprylar så kan de säljas under många olika namn så det är inte nödvändigtvis kört. För Wiser finns en app men jag inser inte riktigt vilka brytare den har stöd för, innan man shoppar loss så skall man nog kolla på Homeys forum. en av utvecklarna på den appen känner jag igen som aktiv där så det borde gå att få bra svar.

Dina dosor är nog standard, och Shelly-puckarna är förhållandevis små. Jag har lyckats pilla in dom bakom mina brytare (Elko RS) med lite övertalning.

Sen är det heller inte i alla lägen man behöver splitta fas och/eller nolla med Wago el dyl i samma dosa som brytaren, det skiljer lite från fall till fall hur saker är kopplade, t ex om trådarna går vidare till ett uttag under brytaren eller inte. Ibland kan man koppla vidare genom apparaterna, exempelvis har man på Shelly 1PM två plintar för fas så där kan man koppla vidare till brytaren och behöver kanske inte grena fasen. Shelly 1 är sämre på den punkten, där behöver fasen dras in på två olika plintar och man kan inte koppla vidare så där åker man i princip alltid på att grena fasen.
 
Tack återigen för input! Tror det lutar åt puck istället... Dock inte bestämt om jag ska satsa på Shelly, Plejd eller något annat.
Fortsätter nog ställa lite frågor i Shelly-tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.