Villalarm & Hemautomation
JFrisk: Har kört Domoticz i många år nu och i princip allt fungerar precis som jag vill. Nu börjar det bli dags att byta ut köket och jag tänkte då passa på att fixa en ordentlig presentationsskärm. Både för att styra men kanske främst för presentation. Jag har ganska stor datorvana och hårdvarukunskap men har inte arbetat så mycket med mjukvara och känner nu att jag inte riktigt vet hur
jahallåja: Bra tips allihop! USB-laddaren var ju fiffig men jag har inget uttag att koppla in den i, utan skruvplintar så det blir lite meckigt tyvärr. Strömklämman var ju fiffig och ligger bra till just nu. Liknande fanns ju att köpa på en svensk sida. Shellyn var ju riktigt smutt och den vill jag nu nog prova i ett annat projekt. Jag har fått till arduinon ganska bra och ska mäta ca 10-12
zamen: Satt i helgen och trixade och hittade en lösning på varför Shelly inte dök upp i min Google home app. Det verkar som om man måste skapa ett rum i shelly-appen och placera shellyn i det för att den sedan ska dyka upp i goggle home när man länkar. För när jag gjort det och försökte länka på nytt så funkade allt perfekt - Nu kan jag styra shelly från google home!
snuttjulle: Nä det är när jag redan parat ihop dem. Verkar som att det är när brytaren ska sända tillbaka info till Tellsticken det fallerar för när jag kör dem från appen så kan jag se att lampan slocknar eller tänds men telsticken får tydlignen inte den informationen. Effekt och spänning ser jag så någon typ av kontakt har de.
RoAd: [citat] Jag får ge dig ett A för att tänka utanför lådan :) I övrigt är jag inte speciellt imponerad av "lösningen" om jag ska vara ärlig.
Nybygget18: Om det bara är lampor du ska köra, så kanske denna fungerar också. https://www.m.nu/dimmer/dimmer-din-montage också z-wave, men en dimmer.
Nybygget18: Vet inte om det är detta du letar efter: https://konnected.io Har varit sugen på att skaffa det till mitt larm men inte kommit till skott. Det är ett interface som läser av dina 12V larm sensorer och gör dem tillgängliga över lan, till ditt hemautmationssystem. Det finns en version som kopplas parallellt med larmet, och en version som ersätter ditt larm. Jag tänker främst använda det
Tomture61: Har även Plejd i huset , inga problem ! På Lördag kväll såg allt normalt ut igen , på Sonoff fronten . Tror att norrskenet man kunnat iakttaga tom i södra Sverige är boven . Saxat från en kvällstidning : Från bland annat Stockholm, Södermanland, Jönköping, Halmstad och Skåne kom vittnesrapporter, rapporterar lokala medier. Enligt Urban Brändström, rymdfysiker på institutet för
Danielswe88: Är det någon som vet hur man gör dessa inställningar om man har touchpanelen istället? Är det bar att klicka sig runt där inne kanske? Måste man uppgradera mjukvaran först med SD-kort kanske?
Nybygget18: När jag började med hemautomation trodde jag att grejen var att kunna styra allt med telefonen. Det var kul första veckan. Nu använder jag sensorer för att styrning, alt röststyrning. Där fallerar plejd. Det går inte på att ett enkelt sätt integrera med andra system och standarder. När man vill ta nästa steg så sitter man fast med plejd. Nu har jag inte själv plejd, men jag tror
Napster: Har googlat rätt mycket, närmast jag kommit är Ring dörrklocka med Google Nest, ska tydligen gå att konfigurera men jag är lite anti mot en så stor enhet som Nest samt att min tanke är att ha skärmen monterad på väggen och Nest har en rätt klumpig och tjock baksida, inte riktigt passande för väggmontering :cry: Men får du till något bra så får du ropa till :D
Jodåsatteh: [citat] Vassego! Det blev ett Ring, nya versionen.
MathiasS: Kinaprylar genom brandväggen, det törs inte jag. Föreslår ett vpn till ditt hemmanät istället. Så tänker jag själv göra till mina hikvision-kameror.
Fixaren06: Uppdatering: Har placerat ut Aqlara hub med 3 temperatur och humiditets sensorer i hemmet. Jag har 1 sensor i köket, 1 i ett av sovrummen samt en i vardagsrummet. De goda nyheterna är att när luftvärmepumpen är på 23 grader utflöde lyckas kök och sovrum hålla cirka 21,5 grader. Då är det inga element igång. Luftfuktighet snittar
Fumble: Vad snyggt ni har gjort! Tack för alla bra idéer! Jag är särskilt imponerad av tanken att använda medföljande skal. Det är ett bra argument för att hitta en platta som levereras med skal.
köpthusvadnu: Jag har ett Yale Doorman L3 och funderar på att skaffa ett dörröga till. Jag hittade Yale DDV 500 genom lite sökande men jag har inte hittat några recensioner. Har någon här Yale DDV 500 eller något annat elektroniskt dörröga? Tycker ni att det funkar bra?
alfista: ZigBee-prylarna från Lidl skall väl bygga på Tuya om jag fattat rätt. Sonoff använder annan teknik.
Aleta: [citat] Det är trevligt med folk från bygden som gärna får traska runt. Det är däremot inte så kul med omärkta skåpbilar (som vi ju kommit överens om att vi får stänga ute) och okända nyfikna som faktiskt gärna försöker kolla inne i byggnader också. Jag vill inte hindra folk från att utnyttja skog och mark, men okänt folk har faktiskt inte så mycket natur att studera inne på
Smoothie: [citat] Skulle du inte uppgradera mjukvaran? Den hämtas väl utanför ditt lokala nätverk?
pacman42: Jag kör Moe's https://www.amazon.se/MOES-temperaturkontroll-fj%C3%A4rrkontroll-uppv%C3%A4rmning-kompatibel/dp/B07PKQ75DG/ref=asc_df_B07PKQ75DG/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476510839841&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=15207769174000057680&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=t&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012530&hvtargid=pla-763638611268&psc=1 Funkar bra med SmartThings och ConBee
Sittställning: Äh! Vi hade så många experter i andra trådar men hit vill dom inte ;)
Jocke Best: [citat] Precis, det behöver faktiskt inte bli mer trixande.
VästkustJämten: Ingen verkar ha någon lösning med Zwave koppling. Om jag frångår det kravet och bara vill ersätta befintlig automatik med en ny styrenhet för styrning baserad på sol och vind vad föreslår ni då?
b8q: Nu har Aftonbladet vaknat också: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MLp3Jo/sa-skyddar-du-dig-mot-log4j-en-mardrom
MrDizzy: [citat] Halv rätt. Har man egen tomt får man filma där bäst man vill utan tillstånd eller skyllt. Med "Övervakningen sker av en plats dit allmänheten inte har tillträde" avses trottoarer , grönområden utanför tomten etc etc att besökare/allmänheten har tillträde till tomten spelar ingen roll. Det man ska göra (som jag gjort med aldrig behövt använda) är att sätta upp kameror
Aahusen: [citat] Tack, då ska det gå att fixa! Var ju mest rädd för att höljet skulle visa sig innehålla ett antal finfina trådar som svåreligen skulle låta sig skarvas ihop när man väl kapat dem.
Robert-san01: Någon som hittat en utomhus termometer som går att koppla till Google Home?