Har köpt ett gäng Nexa brandvarnare som är trådlöst seriekopplade samt har stöd för Nexa bridge så att man kan få pushnotifiering till telefonen om de larmar. Var lite för snål för att köpa Nexa Bridge X i nuläget, vill åtminstone få hem och testa brandvarnarna först.

Men eftersom det är 433MHz-grejer så funderade jag på om man kan komma undan med något billigare än en Bridge X bara för att få notifieringsmöjligheten. Har inga planer på att skaffa en massa Nexakompatibla prylar, ogillar tanken på att begränsa mig till ett enda system (har Unifi kamerasystem, Nedis vattenlarm, TP-Link smart plugs, etc.). Så det känns lite overkill att lägga 1000-1500 kr på en Bridge X bara för notifieringar från brandvarnarna.

Finns det någon slags "universalmottagare" för de här grejerna, eller är det kodade signaler och slutna system? Tänker något motsvarande de där universalfjärrkontrollerna som fanns/finns till TV, fast tvärtom (dvs. universalmottagare).

E etompau skrev:
Utan att exakt veta så tror jag det bara är mottagaren RFXtrx som avkodar Nexas brandvarnare, förutom deras egen controller.
RFXtrx ska sedan kopplas till något överordnat system för vidare styrning/händelser. Inte helt trivialt att lösa ditt problem
[länk]
Tack, såg den när jag kollade runt lite... men då är ju prisskillnaden till Nexa Bridge X försumbar :rofl:

Tänkte mer något i stil med de billigaste Arduinokorten (har ett gammalt liggande) + någon 433MHz modul, eller någon färdig billig lösning. Ska man ändå ut med en tusenlapp så är det ju värt att slippa lägga tid på att pilla själv och bara köra på den officiella bridgen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.