Har kört Domoticz i många år nu och i princip allt fungerar precis som jag vill.
Nu börjar det bli dags att byta ut köket och jag tänkte då passa på att fixa en ordentlig presentationsskärm. Både för att styra men kanske främst för presentation.
Jag har ganska stor datorvana och hårdvarukunskap men har inte arbetat så mycket med mjukvara och känner nu att jag inte riktigt vet hur jag ska börja för att nå mitt mål.
Målet med skärmen är att den i normalläget visar en överblick med lite temperaturer/grafer, tid väderprognos, spelad musik etc.
Efter att ha sökt lite bör jag kunna få till detta med xml och anropa api:er för Domoticz, Volumio, Kodi osv. Så efter dagens sökning har jag nått så långt.
Men; jag vill också kunna använda skärmen till annat, t.ex hämta recept, jag tänker då att jag kanske vill ha ett par webläsarflikar för detta öppet samtidigt, på något sätt vill jag enkelt kunna stänga detta och återgå till "huvudskärmen" samtidigt vill jag förstås inte att den automatiskt bara stänger ner mitt i matlagningen, finns det någon smart lösning för detta?
Nästa grej är musikstyrning, där ska jag egentligen bara nå Volumios webinterface, göra vad som ska göras och lätt återgå. Det kanske enklast löses med en popup man helt enkelt stänger när man är klar? (Och kanske annars automatiskt termineras efter en stund)
Sista och kanske svåraste delen är videouppspelning. Spontant tänker jag detta via Kodi, här vill jag gärna att spelaren avslutas/minimeras efter avslutad uppspelning. Men även något enkelt sätt att växla mellan video och panel under pågående uppspelning. Jag vill inte behöva använda externt tangentbord eller mus men kan kanske tänka mig någon USB-HID med ett fåtal fysiska knappar i anslutning till panelen.
Som dator tänker jag en raspberry pi eller möjligtvis Asus tinkerboard med extern pekskärm på ~15-17"
Jag har försökt hitta färdiga lösningar och inspiration men vet nog inte riktigt vad jag ska leta efter.
Magic mirror ger en ganska bra bas för hur grunden ska vara men inte hur jag kommer vidare till att också kunna göra andra saker för att enkelt komma tillbaka till presentationsskärmen.
Denna youtube-film gav mig ganska god instinkt angående gränssnitt från olika api:er till xml.
Vad heter presentationsskärmen för "smarta hem" jag tänker ju UI eller HMI men när jag söker guider och inspiration för detta får jag väldigt få träffar.
Går det rent av göra vad jag vill direkt via Domoticz? Det ska ju gå att konfigurera lite som man vill, men jag har inte heller hittat någon information kring hur det görs, samtidigt inser jag nu att jag inte heller sökt så mycket.