Byggahus.se

Larm på gårdsgrindar?

1. Aleta
    Medlem · 30 inlägg

Aleta

Medlem
    Hejsan!

Nu är jag så trött på att alla anser sig ha rätt att köra in på vår gård och kolla runt.
    (Somliga går även in i byggnaderna och snokar.)
    Jag kommer att sätta upp en gårdsgrind i metall, en sådan som håller djur ute/inne men jag skulle vilja få någon slags signal om den öppnas. Är det någon som har några tips?

Med lite krångel skulle jag nog kunna dra ut el dit. Trådlöst/batteri verkar smidigt men det är 150 meter till boningshuset och en ladugård + en kulle i vägen.

2. Bästa svaret

T
    Medlem · Stockholm · 760 inlägg

Taxture

Medlem
  3. Aleta
    Medlem · 30 inlägg

Aleta

Medlem
    Tack! Det där ser ju riktigt lovande ut.
    Gårdsvakt var ett bra ord att lägga till i googlandet också.
    Har du själv erfarenhet av det?

4. H
    Nybyggare · Stockholm · 36 inlägg

Hedberge

Nybyggare
    Vad är det för personer som kör in på din gård? Alltså vet du varför dem tycker sig ha rätt att köra in där?

Har tyvärr inget att tillföra på larmsidan förutom schäferhund med tillhörande här vaktar jag skyltar.

5. Aleta
    Medlem · 30 inlägg

Aleta

Medlem
    Det är dels grannar och det är ok, men sedan är det många nyfikna som helt enkelt svänger av och kör in så här på sommaren. Vi bor längs en genomfartsväg så allt syns från den.
    En gång (innan coronapandemin) släppte en busschaufför av en hel busslast med turister och sa åt dem att gå runt och kolla. Då var de inne i trädgården. Inte deras fel så klart. Jag hade också trott att min guide visste vad som gällde.
    Jag satte upp en grind på vägen som leder in i trädgården bakvägen (alltså bredvid en ladugård och inte bredvid bostadshuset) eftersom vi har hund och barn. När vi var på ett midsommarfirande hörde jag hur en upprörd människa klagade på denna grind. Han hade för 40 år sedan minsann kunnat köra med bilen där och det ville han kunna göra igen. :rolleyes:

6. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 078 inlägg

harry73

bra på allt
    Du kan såklart förbjuda fordonstrafik, men är det 150 m till huset och har du en lada som skymmer sikten, då har du i alla fall ingen hemfridszon där, så allemansrätten gäller.

7. Aleta
    Medlem · 30 inlägg

Aleta

Medlem
    Ja, de anser att allemansrätten även gäller inne i byggnaderna.
    Problemet är att när man har djur vill man inte att vem som helst ska ha tillgång till dem.

8. T
    Medlem · Stockholm · 760 inlägg

Taxture

Medlem
    Har själv satt upp en vägbom som ofta är stängd…. Blir väl en automatiserad vid nått tillfälle när man dragit ström dit

9. Aleta
    Medlem · 30 inlägg

Aleta

Medlem
    Jag har inget emot att grannar och folk jag känner traskar omkring, men det är obehagligt när det kommer många okända.
    Vi har råkat ut för stölder och även skadade djur. :cry:

10. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 614 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Då kan väl utvalda djur vara en del av lösningen! Det verkar som om ni äger ett antal hektar mark, så då rekommenderar jag behornade lantbruksdjur. Nötkreatur med horn, oavsett om det bara är snälla gamla kor eller trötta stutar, törs folk inte gå i närheten av hursomhelst. Baggar (eller t o m tackor) med horn, eller framför allt getabockar kan få riktigt stora horn. Bockar är till skillnad från baggar lugna och snälla, även om de ser maffiga ut.

Är du helt säker på att det är OK att sätta upp en larmad grind över vägen? Ingen har servitut på vägen? Den är inte byggd med bidrag från det allmänna en gång i tiden? Ni får inga bidrag för att sköta vägen?

11. Aleta
    Medlem · 30 inlägg

Aleta

Medlem
    Min dröm är ju att kunna släppa ut några får som går och betar runt husen så man slipper slå så mycket och för det krävs ju staket.
    Vägen är inte byggd med bidrag och vi får inga bidrag för att sköta den. Inga servitut heller.
    Det är alltså inte bara för att det inte ska köra runt okända utan även för att djuren inte ska springa ut på vägen som jag vill ha grindar. På vägen utanför går det emellanåt tung trafik och lastbilarna kör fort!

Som sagt så är det bara trevligt med grannar men på sommaren kommer det så många fler.
    Barnen ska ju även kunna hjälpa till och flytta djuren och om de tappar någon vore det skönt ifall en grind stoppar den glada rymlingen innan den blir påkörd. Det är ju dessutom farligt för de som kör ifall det kommer ett djur ut på vägen så jag känner ett ansvar där att försöka undvika att det händer.
    Mycket nytta med grinden med andra ord, men idén med en signal ifall den öppnas kom nu när det var tydligt att någon varit inne i byggnader och snokat. Inga djur där just nu, men det känns otryggt.
    (Detta gäller alltså mest sommaren när många åker runt och kollar med bil. Gångtrafik och cyklar är mycket trevligare.)

Redigerat 14 jun 09:51
  12. Aleta
    Medlem · 30 inlägg

Aleta

Medlem
    Det är alltså inte en lång väg och sedan kommer vår ladugård. Det är en uppfart från stora vägen som är ca 25 meter. Det är mycket tydligt att man kör in mellan två ekonomibyggnader.
    Vägen leder heller inte vidare till någon annan plats. Det har aldrig varit en allmän väg för genomfart.
    Jag tänkte även sätta grinden högt upp så att det går att köra av från stora vägen ifall någon behöver det.

Redigerat 14 jun 09:46
  13. Aleta
    Medlem · 30 inlägg

Aleta

Medlem
    Jag har faktiskt inte tänkt på att man kanske inte får sätta upp en grind in på sin stallplan på grund av allemansrätten. :surprised:
    Jag försöker läsa mig till vad som gäller och det är ganska luddigt. Jag vill ju liksom inte bo bakom taggtråd, jag vill egentligen bara skydda mina djur.

14. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 614 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    En annan lösning som inte innebär en grind som ska öppnas och stängas, är att göra en färist. En sån är inte så bekväm att åka över, och då är det heller inte så lockande. Den håller klövdjur inne, men förmodligen inte barn.
    Andra passivt-aggressiva sätt att hålla borta ovälkommen trafik är att ha fjäderfän gåendes lösa, extremt dåligt vägunderhåll, samt att göra vägen trång och svår att passera mha stora blomkrukor, stenblock eller strategiskt parkerade traktorer och lantbruksredskap.
    Men en enkel skiss hade hjälpt mycket!

15. Aleta
    Medlem · 30 inlägg

Aleta

Medlem
    Vi har nyligen grusat upp och gjort i ordning så att det istället för dålig väg med grässträng i mitten nu går att köra med lastbil, så att göra den dålig igen ... nääääääääääää :crysmile:
    Det är väl för att det nu är fint som det körs in.

Det får bli en enkel grind och en skylt där jag ber folk att stänga efter sig. Om de måste gå ur bilen så kommer det nog att minska en hel del för då blir det ju jobbigt. ;)
    Larmet får bli närmare djuren så att jag vet om någon går in till dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.