Har kört med bara 433MHz grejer på min Tellstick något år men tänkte nu att koppla upp några effektmätare på Z Wave till denna.
Hur långt kan man räkna med att dessa når? Försökte byta ut en av mina gamla brytare som bara är ca 6 meter från Tellsticken men på andra sidan en stadig trävägg. Men då vill den inte svara alls. Är det så dåligt med Z Wave eller är det något fel på den nya brytaren?

Räckvidden är starkt avhängig av miljö och material i väggar/golv.
Upp till 10-15 m ska kunna funka. Sedan funkar Z-wave bäst om du har flera nätdrivna enheter som kan länka signalen mellan enheterna.

Tänk också på att antennen för Z-wave sitter internt i ZNet-lådan, så ställ ej den (lådan) på metall eller i direkt närheten av nätdelar/kablar/router etc.

OK får se om jag kan flytta ZNet lådan ifrån de andra sakerna som står på den hyllan. Känns lite dåligt att det skulle vara sämre täckning på Zwave än 433.

snuttjulle snuttjulle skrev:
OK får se om jag kan flytta ZNet lådan ifrån de andra sakerna som står på den hyllan. Känns lite dåligt att det skulle vara sämre täckning på Zwave än 433.
Tyvärr är det många som har surt fått erfara att det är sämre räckvidd på dyra Z-wave-prylar jmf med 433.
Med 433 och en bra antenn kan räckvidder uppåt 100 m nås.

Högre frekvens, snabbar och sannolikt känsligare protokoll gör att räckvidden blir kortare med Z-wave
Som sagt, grejorna är byggda för att användas i ett nät där signalen routas mellan flera enheter.
Samma sak och princip gäller för Bluetooth.

Jag har en Aeotez Z-wave stick gen 5 på en Raspberry Pi på andra våningen i ett vanligt gips-/trähus och en multisensor 6 i krypgrunden och det är bra signal mellan dem.

Trist. Jag får börja labba lite och se om jag kan sätta upp någon Zwave brytare bara som spridare av signalen låter det som. Tur jag köpte 2 brytare så jag kan se om detta hjälper men det blir ju dyrt i förlängningen om jag måste byta ut alla de 433 brytarna som funkar bra för att kunna nå den Zwave jag vill använda för att kunna få effektmätning.

wildeside
Min erfarenhet är att z-wave är bara dyrt och fungerar på sämre och på kortare avstånd.
Utomhus har jag 433 grejorna och inne har jag Z-wave grejorna, fast tanken va tvärtom pga att z-wave grejorna funka inte utomhus...

Jag har beställt lite Shelly grejor och ska utvärdera om dom fungerar bättre

Min erfarenhet av Z-wave i allmänhet är att räckvidden är 5-6m i ett trähus. Jag har blandat tillverkare hej vilt och helt enkelt köpt mest optimala produkten för varje tillämpning.

Körde lite nexusgrejer manuellt tidigare och räckvidden var ju inte bättre där.

Hej.
Jag kör med Telldus, och Zwave blandat med 433.
För att mäta temperaturer så är 433 överlägset med sin långa räckvidd och billiga produkter.
Att tänka på med Zwave är att vara nära centralenheten när man parar ihop enheter, sedan kan man flytta ut dom på rätt ställe.
Det kan även ta några timmar innan nätverket meshar på rätt sätt, så ibland får man ha lite tålamod.
Jag har en radie på ca 50 meter från min styrenhet där Zwave fungerar bra, med hjälp att att jag placerat ut enheter på lämpliga ställen.
För att mäta energiförbrukning och strömvärden/effekt så är Zwave utmärkt, billigt och väldigt bra precision.
Så jag skulle börja med att skissa på en totallösning, och vad jag vill uppnå i slutändan (om det finns något slut, det är beroendeframkallande).
Utifrån det kan man göra en budget och gå vidare.
Hoppas att det löser sig för dig, jag är väldigt nöjd med mitt system och vad det presterar i form av styrning och mätning.

Har labbat lite mer med detta och är klart besviken på räckvidden. Har lyckats att få det som va menat att funka att göra det med en till plugg på andra sidan väggen. Vilket blir dyrt om jag skulle längre men i detta fall gick det att byta ut en vanligt 433 till en med Zwave men då priset är ca 8 gånger mer så är ju knappast detta något att fortsätta med. Fördelen med Zwave är ju kontrollen på att något blir påslaget och effektmätningen. Har haft en fundering att sätta upp för effektmätning vid mätartavlan oxå men dit kommer den aldrig nå.

D
Vad är det för effektmätare du kör?

Många enheter för inkoppling i HAN- eller P1-port i elmätaren kör wifi - inte z-wave. Det är kanske inte jättebra wifi-täckning inne i plåt-elskåpet heller, men sämre än z-wave lär det aldrig kunna bli...

D Derbyboy skrev:
Vad är det för effektmätare du kör?
Dessa jag testar med är Telldus egna små zwave brytare med effekt mätning

De kör jag med.

F Fumble skrev:
Många enheter för inkoppling i HAN- eller P1-port i elmätaren kör wifi - inte z-wave. Det är kanske inte jättebra wifi-täckning inne i plåt-elskåpet heller, men sämre än z-wave lär det aldrig kunna bli...
Mätaren idag har inte möjlighet till att ansluta något. Får se hur nästa ser ut. Va sugen på en egen https://www.kjell.com/se/produkter/...c-home-energy-meter-gen-5-energimatare-p51330 då jag tycker det vore smidigt att få in detta på det jag redan har istället för något nytt systen. Men tänker inte bestämma mig innan jag fått den nya mätaren som tydligen ska vara på gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.