Har precis installerat ett Doorman L3 i vårt hus och jag är mycket nöjd! Känns som en stabil konstruktion. Nog om det.

Vi letar efter ett vettigt larm. Verisure och Sektor Alarm tänkte vi försöka undvika. Deras inomhuskameror är skräp (har sett bildkvalitén och den är ju skrattretande) och deras väktarutryckningar ger jag inget för.

Ajax verkar vara ett larmsystem som är ständigt återkommande här på Byggahus. Men vad jag förstår så går det inte att koppla till Doorman L3.

Yales egna hemlarm ser ju okej ut, men jag hittar ingen information alls om det går att koppla till L3, vilket känns konstigt eftersom de båda tillverkas av Yale.

Vi vill inte ha någon larmpanel utan vill kunna larma och larma av via Doorman L3. Ett par rörelsedetektorer inomhus samt en fet siren hade räckt.

Sedan vill vi komplettera med utomhuskameror men där har vi inte bestämt oss för om vi vill köra Arlo eller Nest än.

Tips och tankar emottages gärna ;)

R
J Jodåsatteh skrev:
Vi letar efter ett vettigt larm. Verisure och Sektor Alarm tänkte vi försöka undvika. Deras inomhuskameror är
skräp (har sett bildkvalitén och den är ju skrattretande) och deras väktarutryckningar ger jag inget för.

...

Sedan vill vi komplettera med utomhuskameror men där har vi inte bestämt oss för om vi vill köra Arlo eller Nest än.

Tips och tankar emottages gärna ;)
Den här tråden lär spåra ur med "hö hö larm är för idioter" som alla andra larmtrådar.
Men innan det händer vill jag passa på att reda ut ett par saker.

Du säger att Verisures inomhuskameror är skräp men i samma inlägg säger du att du funderar på att skaffa Arlo. Du verkar ha missat att Verisure förvärvade Arlo Technologies inc? Dessa kameror är de som används numera och Arlo Pro 3 har väl hyfsat gott rykte, åtminstone inte skrattretande bildkvalitet om du frågar mig.

Det är oklart vilken kamera du avser med Verisures inomhuskameror och den skrattretande kvaliten, det har funnits några varianter. Innan Arlo var det dock inte övevakningskameror som användes, det var bara kameradetektorer. Det är en stor skillnad. En kameradetektor är just en detektor, varken mer eller mindre. Den detekterar rörelse och kan användas för att bekräfta eller avfärda brand eller förekomst av människa men det är inte en övervakningskamera i den sanna bemärkelsen.

När det gäller väktarutryckningar är det det viktigt att veta vad dessa syftar till. Det vanligaste misstaget nästan alla gör är att man tror att väktarutryckningen är en polisliknande patrull som rycker ut för att fånga bovar så fort som möjligt. Det är helt fel. Om man tror det så kommer man bli besviken oavsett vilken larmcentral man använder. Svarstiden är helt beroende av avstånd och var närmaste tillgängliga väktarbil befinner sig. Det kan alltså vara 2 minuter ena gången och 2 timmar andra gången. Tro inte att någon larmcentral har lediga bilar i närheten med förare i som bara sitter och väntar på att larmet ska gå. Några bovar kommer de inte gripa, de är som sagt inte poliser och har ingen sådan kunskap eller befogenhet. De kan däremot rycka ut och undersöka varför ett övervakningslarm eller brandlarm triggade. De kan också hålla koll på huset vid ett bekräftat inbrott så att inte ytterdörren eller krossade rutor står på vid gavel utan uppsikt medan du tar dig hem.

Vilka larmfirmor som fungerar med L3 har jag inte koll på. Det är dock få som bedriver någon typ av produktutveckling så utbudet lär vara skralt. Verisure brukar ligga i framkant teknikmässigt men de tar också betalt därefter. Om det är bildkvalitet och låset som är viktigast för dig och du har lite koll på teknik, varför inte sköta det i egen regi och låta vilken billig larmfirma som helst ta hand om resten? Då kan du ha larm för rörelse och videobilder i telefonen gratis med dina egna lösningar men kan köpa tjänsten att en larmfirma agerar på brandlarm när du sitter på planet till Thailand.

• Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga med kameror kopplad till larmet är för att larmcantralen ska kunna sätta in rätt åtgärd.
Är det personer som springer omkring i huset och letar värdesaker behöver ingen brandbil tillkallas.

Verisure kommer säkerligen att ha stöd för L3.

Men ska du börja i rätt ände så köp några fina utomhuskameror. Arlo Pro 2 har fungerat väldigt bra för mig. Nu har jag haft dom typ 3år men är inne på att köpa trådade kameror istället.

Verisure är dyrt men funktionen är riktigt bra. På 6år har jag bytt batteri i inomhussirenen, två av kamerorna och i en knappanel. Hade ett Securitas larm innan och där drog allt väldigt mycket batteri. Bytte ett par gånger per är i rörelsesensorerna.

Beror väl lite på vad man söker efter.
Har doorman V2N på samtliga dörrar och barn som går hem själva från skolan. Kompletterade med ett Yale larm mest för att kunna stoppa ungarna från att gå hem mitt i ett pågående inbrott. Får vi larm så ska vi kunna ringa ungarna innan de går hem. Sen om larmet har en avskräckande effekt på inbrott är det väl en bra bonus.
Kameran som kom med Yale-larmet känns mest som en gimmick. Har den så den tar bilder i hallen men kommer nog att komplettera med några fler. Läst på lite den senaste tiden men tyvärr inte heller hittat något vettigt som integrar med larmet.

• Gilla
Chk
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Det är oklart vilken kamera du avser med Verisures inomhuskameror och den skrattretande kvaliten, det har funnits några varianter. Innan Arlo var det dock inte övevakningskameror som användes, det var bara kameradetektorer. Det är en stor skillnad. En kameradetektor är just en detektor, varken mer eller mindre. Den detekterar rörelse och kan användas för att bekräfta eller avfärda brand eller förekomst av människa men det är inte en övervakningskamera i den sanna bemärkelsen.
Du har rätt i mycket du säger men inomhuskameror och väktarutryckning är ändå inget som intresserar mig. Det var exakt ett år sedan jag såg kvalitén på Verisures inomhuskameror, efter ett inbrott. Operatören mailade sparade bilder till husägaren men inte ens de bilderna var något att ha. Just då var det Verisures bästa kameror...

R Runnis skrev:
Men ska du börja i rätt ände så köp några fina utomhuskameror. Arlo Pro 2 har fungerat väldigt bra för mig. Nu har jag haft dom typ 3år men är inne på att köpa trådade kameror istället.
Jag har kikat på Arlo Pro 3. Perfekt att kunna sätta en kamera uppe i ett träd, tänker jag.. kanske med deras solpanel så att man slipper plocka ner den någonsin igen. Får jag fråga varför du funderar på att gå från Arlo till något trådat?

ilstallione ilstallione skrev:
Beror väl lite på vad man söker efter.
Har doorman V2N på samtliga dörrar och barn som går hem själva från skolan. Kompletterade med ett Yale larm mest för att kunna stoppa ungarna från att gå hem mitt i ett pågående inbrott. Får vi larm så ska vi kunna ringa ungarna innan de går hem. Sen om larmet har en avskräckande effekt på inbrott är det väl en bra bonus.
Kameran som kom med Yale-larmet känns mest som en gimmick. Har den så den tar bilder i hallen men kommer nog att komplettera med några fler. Läst på lite den senaste tiden men tyvärr inte heller hittat något vettigt som integrar med larmet.
Perfekt! Det är av samma syfte som jag hade velat ha ett larm. Snackar dina V2N direkt med Yale Larm eller måste du ha något tillbehör för att få dem att snacka? Skulle den lilla hubben som medföljer L3 snacka direkt med deras larm så är det ett stort köpargument, men det finns som sagt ingen information om saken alls att tillgå.

J Jodåsatteh skrev:
Perfekt! Det är av samma syfte som jag hade velat ha ett larm. Snackar dina V2N direkt med Yale Larm eller måste du ha något tillbehör för att få dem att snacka? Skulle den lilla hubben som medföljer L3 snacka direkt med deras larm så är det ett stort köpargument, men det finns som sagt ingen information om saken alls att tillgå.
Jag har Yale moduler i mina V2N och dom snackar sen direkt med Yale larmenhet. Hade tidigare Verisures moduler och dom snackade med Verisures motsvarighet. Hade dock inte Verisure larm utan körde bara appen för att kunna styra låsen.
Verisure larm var för mig aldrig ett alternativ med tanke på månadskostnaden.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5178456

Hur det fungerar på L3 vet jag tyvärr inte.

Måste säga att det är väldigt smidigt. När vi går hemifrån väljer vi direkt på Doorman om vi vill enbart låsa eller låsa och larma.

Snabbt tryck på stjärna låser.

Långt tryck på stjärna + kod + stjärna igen låser och aktiverar larmet.

Har även satt Doorman på förrådet så även om ungarna ska ta sina cyklar så är funktionen densamma där.

Edit: Här står det att L3 ska fungera med Yale Home app, den som används till Yale larm. På V2n står det att det behövs en modul, den jag länkar högre upp. På L3 verkar det fungera direkt utan mer tillbehör.

https://www.yalehome.se/sv/sa-fungerar-det/sa-valjer-du-las/

Redigerat:
Jag har Yale moduler i mina V2N och dom snackar sen direkt med Yale larmenhet. Hade tidigare Verisures moduler och dom snackade med Verisures motsvarighet. Hade dock inte Verisure larm utan körde bara appen för att kunna styra låsen.
Verisure larm var för mig aldrig ett alternativ med tanke på månadskostnaden.

[länk]

Hur det fungerar på L3 vet jag tyvärr inte.

Måste säga att det är väldigt smidigt. När vi går hemifrån väljer vi direkt på Doorman om vi vill enbart låsa eller låsa och larma.

Snabbt tryck på stjärna låser.

Långt tryck på stjärna + kod + stjärna igen låser och aktiverar larmet.

Har även satt Doorman på förrådet så även om ungarna ska ta sina cyklar så är funktionen densamma där.
Tack för bra svar! Det låter onekligen väldigt smidigt. Att kunna bara lösa eller att välja att även larma på via Doorman är väldigt lockande. Att slippa nedräkningen och ännu en knappsats när man kommit in. Det måste jag försöka åstadkomma.

Jag har varit i kontakt med Verisure och redan i telefon med en säljare så blir jag skeptisk. Just nu hade de en rabatt på 2000 kr. Hon tyckte jag var trevlig och för det fick jag ytterligare 5000 kr i rabatt. Troligt, liksom. Jag ville byta ut en PIR mot en dörrsensor från deras start-kit och det bytet skulle kosta 1995 kr + 49 kr/mån. Njaa... sedan kunde de inte svara på om L3 fungerade med deras larm eller ej.

Tack igen för dina svar. Yale Larm låter intressant! Inget som krånglar med det i övrigt? Upplever du att det är stabilt och funktionssäkert?

J Jodåsatteh skrev:
Tack för bra svar! Det låter onekligen väldigt smidigt. Att kunna bara lösa eller att välja att även larma på via Doorman är väldigt lockande. Att slippa nedräkningen och ännu en knappsats när man kommit in. Det måste jag försöka åstadkomma.

Jag har varit i kontakt med Verisure och redan i telefon med en säljare så blir jag skeptisk. Just nu hade de en rabatt på 2000 kr. Hon tyckte jag var trevlig och för det fick jag ytterligare 5000 kr i rabatt. Troligt, liksom. Jag ville byta ut en PIR mot en dörrsensor från deras start-kit och det bytet skulle kosta 1995 kr + 49 kr/mån. Njaa... sedan kunde de inte svara på om L3 fungerade med deras larm eller ej.

Tack igen för dina svar. Yale Larm låter intressant! Inget som krånglar med det i övrigt? Upplever du att det är stabilt och funktionssäkert?
Tack själv, som glad hemmapulare är internet guld. Jag vet inte om du såg min edit men där verkar vara svar på din fråga om integration.

Monterade det igår kväll så ganska tunnt med användarupplevelsen än så länge. Har dock läst på så gott det går och med våra behov och krav verkar det vara det vettigaste idag på marknaden. Supersmidigt att sätta upp och konfigurera.

Tack själv, som glad hemmapulare är internet guld. Jag vet inte om du såg min edit men där verkar vara svar på din fråga om integration.

Monterade det igår kväll så ganska tunnt med användarupplevelsen än så länge. Har dock läst på så gott det går och med våra behov och krav verkar det vara det vettigaste idag på marknaden. Supersmidigt att sätta upp och konfigurera.
Jag såg inte din edit innan men läste på lite nu. K3 du kar med Yale Home App men endast med någon modul? Hissar att det är den du länkade här ovan, eller? Hade ju varit grymt om det räcker med den wifi-mojäng man redan har..

Förstår precis vad du menar :) Jag har nog ett par timmar kvar av googlande och youtubeande innan jag slår till hehe

J Jodåsatteh skrev:
Jag såg inte din edit innan men läste på lite nu. K3 du kar med Yale Home App men endast med någon modul? Hissar att det är den du länkade här ovan, eller? Hade ju varit grymt om det räcker med den wifi-mojäng man redan har..

Förstår precis vad du menar :) Jag har nog ett par timmar kvar av googlande och youtubeande innan jag slår till hehe
Jag kör V2N och måste då ha modul varje lås. Som jag förstår guiden så behöver L3 ingen modul eller andra extra tillbehör för att ansluta och användas med smart living app.
Om det är ett icke abonnemangskopplat larm du vill ha och ovan stämmer så vågar jag påstå att Yales lösning är bra skit för pengarna. Hela mitt paket kostade strax över 8000 kr men då är 1800 kr av dom moduler till mina doorman. Med det täcker jag hela huset och förrådet. Blir inte många månader med Verisure för dom pengarna. :P
Nu är det bara kamera kvar och det lutar väl åt Yales lösning där som integrerar i smart living app.

Jag kör V2N och måste då ha modul varje lås. Som jag förstår guiden så behöver L3 ingen modul eller andra extra tillbehör för att ansluta och användas med smart living app.
Om det är ett icke abonnemangskopplat larm du vill ha och ovan stämmer så vågar jag påstå att Yales lösning är bra skit för pengarna. Hela mitt paket kostade strax över 8000 kr men då är 1800 kr av dom moduler till mina doorman. Med det täcker jag hela huset och förrådet. Blir inte många månader med Verisure för dom pengarna. :p
Nu är det bara kamera kvar och det lutar väl åt Yales lösning där som integrerar i smart living app.
Okej, jag hoppas att du tolkar guiden rätt :) Jag ska kika mer på Yales larm. Startpaket lockar inte alls tyvärr, eftersom jag varken vill ha knappsatsen eller kameran. Ett par PIR och ett par magnetkontakter hade räckt.. men jag kan f-n inte hitta en enda återförsäljare av bara busstationen! Tillbehören finns ju att köpa.

• Gilla
M4xE
  • Laddar…
J Jodåsatteh skrev:
Okej, jag hoppas att du tolkar guiden rätt :) Jag ska kika mer på Yales larm. Startpaket lockar inte alls tyvärr, eftersom jag varken vill ha knappsatsen eller kameran. Ett par PIR och ett par magnetkontakter hade räckt.. men jag kan f-n inte hitta en enda återförsäljare av bara busstationen! Tillbehören finns ju att köpa.
Kolla england, mycket billigare där.

• Gilla
Jodåsatteh
  • Laddar…
Kolla england, mycket billigare där.
Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.