Hej! Går i tankarna på att fixa Home Assistant här hemma och har väl tänkt att köpa en Raspberry Pi till ändamålet. Idag såg jag den här på Inrego och funderade på om det kunde vara ett alternativ. 973 kronor om man tar utan Windows och med 5% rabatt.

Nu till frågan: Man ska ju installera helt nytt OS till Home Assistant, så det kanske inte är helt fritt vilken hårdvara man kan köra på? Det finns nån variant till Intel NUC, men är det inte exakt samma kommer det inte fungera, am I right? Eller finns det något annat sätt?

H
Du kan ju köra home assistent på de flesta hårdvaror. Själv kör jag en gammal laptop med ubuntu server som operativsystem och där körs home assistent i docker. Finns många varianter.

Om du inte redan har ett NAS så köp ett som klarar att köa docker. Väldigt bra kombi lösning!

• Gilla
ollni
  • Laddar…
J
Visa bilaga 574581 Hur gick det sen? Lite dålig fart på våra trådar med home assistant och ZigBee, eller automation i synnerhet. Känns trist att kidnappa plejdtråden för att prata om detta.
Själv kör jag home assistant i en begagnad HP elitedesk och en SSD-disk med stort nöje. Tänkte byta ut min ZigBee från Conbeestickan till sonoffs nya sticka nu i veckan. Vad kör ni och har ni några roliga tilltag att presentera? Senaste leksaken annars var en 7-tums Fire tablet begagnad för en femhundring. Den kör en app som heter Fully kiosk och det är egentligen en klient som visar home assistants webbsida/overview. Monterade den i hallen för att smidigt styra lägenheten och få tex väderuppdatering och innertemperatur etc. Funkar prima. Styr prylar med ZigBee, wifi både via Tuya Smartlife-appen, men även direkt i home assistant via zha. Väggfästet är 3dprintat från nätet. 7-tums surfplatta i väggfäste som visar en automationsöversikt i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbildning av en webbsida som visar en väggfäste för surfplatta med beskrivande text och ikoner.
Skapa konto

https://itead.cc/product/sonoff-zigbee-3-0-usb-dongle-plus/

• Hand håller en 7-tums Fire tablet med öppen app som visar hemautomationssystem med väder, temperatur och enhetskontroller.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
M
Jag kör en Intel NUC med Proxmox och sedan HA i en virtuell maskin där. Det har fungerat bra i ett antal år nu.

Jag gick över till Home Assistant OS för att det skulle vara mindre att trixa med manuellt jämfört med de andra installationstyperna.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
M moonsire skrev:
Jag kör en Intel NUC med Proxmox och sedan HA i en virtuell maskin där. Det har fungerat bra i ett antal år nu.

Jag gick över till Home Assistant OS för att det skulle vara mindre att trixa med manuellt jämfört med de andra installationstyperna.
Precis, det behöver faktiskt inte bli mer trixande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.