Hej!
Jag har gått och köpt ett hus och när jag flyttar in skulle jag vilja ha några fukt/tempsensorer, några smartpluggar och förmodligen koppla in data från elförbrukning, solceller mm framöver. Gillar inte att vara inlåst eller molnlösningar, så jag tänkte kavla upp ärmarna och försöka få igång ett Home assistant-baserat system. Jag är alltså helt ny på detta men har försökt läsa in mig lite på det.
Jag har en Synology NAS som går att köra HA i docker på, och kommer börja med den lösningen. Till att börja med kommer det bli lite Zigbee-enheter som ska anslutas.

Jag har förstått att det kan vara krångel med att få Zigbee USB-stickor att fungera när HA körs i docker. Något med USB pass though i nyare versioner av DSM.

Kan någon rekommendera vad som är det enklaste och tillförlitligaste sättet att koppla upp mot Zigbee i ett sådant system? Ska man hellre satsa på tex en billig Aquara hub istället för usb-sticka? Tar gärna emot tips på hårdvara som funkar i denna setup.

En separat Hub som pratar via WiFi är väl enklast? Jag kör själv Ikeas hub; den tar väl inte lika många enheter som andra Zigbee hubbar men den visar fler mätvärden i HA-integrationen än den gör i deras egna app...

Ja det var lite åt det hållet jag funderade. Ser du någon fördel med Dirigera gentemot andra hubbar?

H Hylman skrev:
Ja det var lite åt det hållet jag funderade. Ser du någon fördel med Dirigera gentemot andra hubbar?
Nackdelen är att IKEA har färre enheter i ekosystemet. Det går att ansluta andra lampor än IKEAs egna, men annat verkar vara lite hit/miss.

Fördelen är att de i hushållet som inte orkar med HA klarar av IKEAs app... Men det kan ju variera från person till person.

S sjoelund skrev:
Nackdelen är att IKEA har färre enheter i ekosystemet. Det går att ansluta andra lampor än IKEAs egna, men annat verkar vara lite hit/miss.

Fördelen är att de i hushållet som inte orkar med HA klarar av IKEAs app... Men det kan ju variera från person till person.
Ok, jag har några ikea trådfrilampor med lös knapp, men har nog inte tänkt att i första hand styra belysning via HA.
Någon annan som har zigbee hubbar att rekommendera eller avråda från för min tänkta setup?

Vi har kört smartthings hubben nu i 2-3år någonting med ikea prylar. Mestadels fönsterlampor men även ett par pluggar och några sensorer, zigbee protokoll

Har även en multisensor (ljus,rörelse och temp) från aeotec kopplad, zwave protokoll.

Jag ville ha något snabbt, smidigt enkelt som primärt pratade zigbee, landade därför i val mellan smarthings och en annan liknande variant som jag nu inte kommer vad den heter. Enda skillnaden var att smarthings kör allt i molnet, kräver således nätverk/wifi medans den andra körde allt lokalt utan någon molnkoppling.

I övrigt så var homey för dyr och HA ville jag inte sitta å knacka med på fritiden.. (kodar till vardags)

Gregggor Gregggor skrev:
Kör med Synology NAS och en usb sticka för zigbee. Funkar utmärkt.

[länk]
Fint att höra! Jag surfade just runt lite mer och det verkar ju som att fler fått det att funka. Utöver den första installationen där jag förstår att man i DSM7 måste lägga till drivrutiner manuellt, har du behövt någon mer handpåläggning med uppdateringar eller liknande efter det? Känner att en engpngsinsats är ok om det sen bara funkar.

H Hylman skrev:
Fint att höra! Jag surfade just runt lite mer och det verkar ju som att fler fått det att funka. Utöver den första installationen där jag förstår att man i DSM7 måste lägga till drivrutiner manuellt, har du behövt någon mer handpåläggning med uppdateringar eller liknande efter det? Känner att en engpngsinsats är ok om det sen bara funkar.
Var ett tag sedan jag installera den. Inte gjort några uppdateringar. Ända problemet jag fått är att jag har behöver ansluta till den med IP-adressen när jag ska lägga in nya enheter etc. Den websidegenväg de har på sin hemsida har strulat.

Gregggor Gregggor skrev:
Var ett tag sedan jag installera den. Inte gjort några uppdateringar. Ända problemet jag fått är att jag har behöver ansluta till den med IP-adressen när jag ska lägga in nya enheter etc. Den websidegenväg de har på sin hemsida har strulat.
Ok det låter ändå rätt bra. Är det till Synology/HA du behöver ansluta med IP då, eller till Dongeln?

H Hylman skrev:
Ok det låter ändå rätt bra. Är det till Synology/HA du behöver ansluta med IP då, eller till Dongeln?
Yes. Till NAS:ens lokala IP och sedan porten som går till dongeln.

• Gilla
Hylman
  • Laddar…
Om du ska köra Zigbee till lite allt möjligt så lär det vara värt att få igång det via USB-dongel. Annars blir du rejält begränsad av vilka prylar du kan lägga till...
Jag kör IKEA Trådfri, Aqara Hub och Conbee II parallellt av olika anledningar. Passar man sig lite för frekvenskrockar så funkar även det utmärkt. Men hade jag behövt begränsa mig till en hade Conbee varit den lösning som ger mest.

• Gilla
Hylman
  • Laddar…
Ja det blir nog en dongle. Funderar på en Sonoff Dongle E
David Wallin David Wallin skrev:
Om du ska köra Zigbee till lite allt möjligt så lär det vara värt att få igång det via USB-dongel. Annars blir du rejält begränsad av vilka prylar du kan lägga till...
Jag kör IKEA Trådfri, Aqara Hub och Conbee II parallellt av olika anledningar. Passar man sig lite för frekvenskrockar så funkar även det utmärkt. Men hade jag behövt begränsa mig till en hade Conbee varit den lösning som ger mest.
David Wallin David Wallin skrev:
Ja efter lite mer surfande och eftertanke lutar det mot en dongel, kanske Sonoff ZBDongle-E.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.