Villalarm & Hemautomation
schmunk: [citat] Verkar som bästa alternativet är att be en elektriker ta bort den bara.Det är väl inget jag kan göra själv?
gol: [citat] Hej Fredrik, självklart ska du fortsätta med SPC, speciellt eftersom du huvudsakligen vill ha trådade detektorer. Ger även, som du vet, möjlighet att integrera det fullt ut med hemautomation såsom Home Assistant eller Homey. Siway har ersatts med "trådlöst 2-vägs" som funkar helt OK för komplettering med enstaka trådlösa enheter. SPC har i dagarna släppt en ny centralapparat,
Mille19: Hej! Håller på att installera Vanderbilt 4320. Allt har gått bra men när jag testar så funkar allt men det kommer inget ljud i sirenen. Vad kan det bero på? Någon som har tips?
Hannuse: Qubino har en enfasmätare för DIN, men den är displaylös, om det funkar för dig: https://www.m.nu/sensorer/elmatare-1-fas-smart-meter-din-rail-1-phase Annars finns Eastrons WiFi mätare, men den har jag inte testat: https://www.homewizard.com/sv/butik/wifi-kwh-enfasmatare/
useless: Prova med en längre skarvsladd...
TheTomas: Stort tack för många bra inspel, de ska jag definitivt titta vidare på. Stugan idag är enkel och har bara elradiatorer och tidigare ägaren har stängt av vattnet (och blåst ur vattnet ur systemet) om vintrarna. Förutom att kunna övervaka värme etc så finns det många ställningstagande kring renovering mm att ta tag i, bl.a. titta på luft-luft värmepum.
Höghus: [citat] Ja, den är det. Den andra kan jag styra med en Broadlink, men den skickar bara iväg inställningarna i blindo. Ingen återkoppling. /Höghus
FreQa: Nu var det inte dörrmagneterna utan röstenheten men... Jag hänvisade till orättvisan att andra får gratis @newbee så jag skrev helt enkelt att "visst skickar ni nu ett par?" Enligt mitt svar från Verisure så är det ett försök att minska miljöpåverkan och få nöjdare kunder men den var annars på paus då de behövde ändra saker som inte fungerade tillfredsställande, typ!
AXS: Vad har ni för tips om jag vill göra min lägenhet smartare än idag. Har inget ihopkopplat idag, bara egna appar till robotdammsugare och diskmaskin och så en google-högtalare. Hur börjar jag? Saker jag vill styra och ha koll på: -Brandvarnare, helst snygga -Belysning, framför allt i badrummet (Nattbelysning automatiskt) -Lås till ytterdörren så barnen slipper nyckel Ganska basic
JFrisk: Jag var lite osäker på var denna tråden bäst bör hamna, om det är under kök, belysning eller hemautomation. I alla fall. Köket ska renoveras efter en vattenskada. Projektet har dragit ut på tiden men av olika orsaker kom det plötsligt igång igen och kommer att ske i hyfsat tempo. Jag kör idag Domoticz med främst Z-wave men även lite 433MHz. I nuläget har jag fysiska kontroller på
Bengt65: [citat] Pratade med Verisure om att byta ut delar till mitt larm och då sa de att de byter ut huvud boxen gratis när det är dax. Pratade med en annan i en fb grupp om uppsägning. Han sa att man kan säga upp abonnemanget men ha kvar själva brandvarnare funktionen med åtgärd för 1/3 av priset, men då ingår ingen åtgärd vid inbrott men hur ofta hinner väktare komma om du har ibrott?
CNystrom: [citat] Känns ju som en seriös lösning för ett riktigt proffs 🤣
LTH: Nu får vi se om detta funkar... första försöket med Home Assistant automation... :) configuration.yaml: input_number: user_defined_threshold: name: User-Defined Threshold min: -1 max: 1 step: 0.01 mode: box automations.yaml - id: '1697353623702' alias: Poolmanipulator ON description: Sätter på poolmanipulatorn vilket gör att VP tror att poolen redan är varm. trigger: - platform: state
Qunaki: Nope, dKey har också godkänd klassning med rätt cylindrar (etc.). Fast det är faktiskt väldigt få försäkringsbolag som kräver godkänd låsning för normala bostäder. Det handlar om värdet man försäkrar för, vilket de flesta klarar utan att bry sig.
Thomas_Blekinge: Hittade underläggsbrickor i aluminium 12.7/20 mm. Vad kan dom tänkas användas till?
RilleRock: Nätet släcks ner senast 2025 och har redan börjat avvecklas. Ifall någon behöver uppringare som klarar 4G så rekommenderar jag denna: https://www.acandia.se/product/4g-larm-med-app-pager-7 Man spänningsmatar modulen från inbrottslarmet för batteribackup.
fsml2: [citat] Från kundtjänst: "Larmet behåller du om det inte är inom 2 veckor då du har ångerrätt. Det är 3 mån uppsägningstid" så minsta totalpriset skulle bli ca 2200 kr med 3 mån abonnemangsavgift.
tårtkennet: [citat] Tack! Ska kika där får vi se om det är det jag söker 👍🏼🙂
David Wallin: 3. Du behöver såklart någon sorts dator att köra HA på, men förutom det behövs egentligen ingenting annat. Dirigera kommer att "hoppa upp" i HA automatiskt och du behöver bara klicka på "Installera" så kan du sedan styra enheterna från HA.
Demmpa: Finns fortfarande att köpa, men är väldigt sällsynta, tex, https://hrfteknik.se/sv/webbshop/varseblivningsprodukter-bellman-visit/brandvarnare-joniserande.html (https://www.onninen.fi/sv/kidde-joniserande-brandvarnare-kf10-ioni-230v/p/CAQ098)
Sarg: Hej, Jag vet att denna fråga har ställts tidigare, ändock blir jag inte klok på detta. Jag har följande upplägg för min plejd mesh: [bild] Sedan jag köpt en gateway har det de bara strulat till anslutningarna än att förbättra dessa. När jag står ca 7 meter (markerad med x) från gropen där jag har ett elskåp som styr teknikdelarna till poolen och altanbelysning, fungerar det att
peter_65: [citat] Tillskjutande markfukt, utrymme i gammalt uthus, tunn oisolerad platta på mark. Plattan och restan av byggnaden kommer inte isoleras eller ändras i närtid. Ca 10m2, 3m takhöjd. Det går inte åt mycket energi, den ekonomiska aspekten är inte avgörande, mer än att jag av princip inte vill göra av med mera el än nödvendigt med dom byggnadsförutsätningar som finns. Eftersom jag
stavee: [citat] Vi har samma, AJAX-system och kan inte vara mer nöjda. De har inga videodörrklockor, som vi behöver, men det verkar som att det där med kameror kan komma snart.
Hannuse: Nu har jag äntligen lyckats att få tag på en modern elmätare med HAN-port. Trevligt att kunna få in energiutbytet i smarta-hemmet. [bild] Men det finns all anledning att kontrollera hur belastningen ligger på dom olika faserna. Elbilen justerar nämnligen efter den mest belastade fasen när man inför så kallad lastbalansering. Så det hjälper inte om det finns rejält med utrymme
paralun: [citat] Jo vi har ju vaskat fram två alternativ. Shelly https://www.styrahem.se/p/629/effektmatare-3-faser-med-styrning-av-kontaktor-shelly-3em plus en kontroller Emporia Vue https://shop.emporiaenergy.com/collections/emporia-products/products/gen-2-emporia-vue-with-16-sensors-bundle Eller börja med HAN-porten?
Victor.M: [citat] Nej, Home Assistant är en generell gateway kan man säga som inte är bundet till något märke. Det är mer jobb med att lägga till något men det kommer även att lira med dina smarta lampor, temp/fukt-givare osv. Man köper en antenn beroende vilken standard man ska använda Zigbee, zwave osv sedan kan man installera HA på en exempelvis raspberry pi. Finns massor att läsa om detta
MWox: Tack för alla svar! Köpte Eufy Kamerorna och basenheten är av bra kvalitet. Men väggfästena känns lite plastiga. Hoppas att de håller. Liten tendens att kamerorna ”dippar”. Vågar inte spänna skruven alltför hårt mtp plasten. Detektion och bildkvalitet är väldigt bra! Av stor betydelse är den höga bildupplösningen,(2k). Mjukvaran är också väldigt bra och genomtänkt. //M
Hannuse: Ett annat alternativ kan vara att köpa en kamera eller två från Arlo. Dyrare lösning, men då får du primärt en bra kameraövervakning. Kamerorna kan sedan programmeras med olika typer av detektion av rörelse och objekt i olika areor, samt vilken tid notifikationer ska vara aktiva. Dock så får du inte funktionen med siren, bara pushnotiser i telefonen.