Jag var lite osäker på var denna tråden bäst bör hamna, om det är under kök, belysning eller hemautomation.

I alla fall.
Köket ska renoveras efter en vattenskada. Projektet har dragit ut på tiden men av olika orsaker kom det plötsligt igång igen och kommer att ske i hyfsat tempo.

Jag kör idag Domoticz med främst Z-wave men även lite 433MHz.

I nuläget har jag fysiska kontroller på samtliga lampor, det måste bara fungera även om kontrollern ligger nere. Det ska inte behövas några appar eller annat för att styra belysning men en del "underlättas" i bakgrunden med att glömda lampor släcks och fönsterbelysning går igång vid skymning.

Nu till köket.
Här blir jag lite villrådig och känner inte riktigt att jag har den tid jag skulle behöva för att sätta mig in i alla detaljer själv.

Köket kommer bestå av 3 arbetsbänkar, ett köksbord (med lampa över) och takbelysning/arbetsbelysning.

Idag har jag en väldig massa knappar för belysning på olika ställen vilket känns omständigt.

Jag vill således komma från alla individuella knappar, men ändå ha kontrollen utan att ha något aktivt automationssystem.

Första tanken var att alla bänkytor styrs gemensamt (och är dimbara) Men kanske känns det fånigt att bänken bakom ryggen står och lyser utan att man är där.

Är bästa lösningen att ha var belysningspunkt helt manuellt styrbar och sen skapa scener som styrs med någon form av fjärr eller app? Att få en smart lösning med enbart lampbrytarna känns svårt, eller har någon en bra idé på hur de skulle kopplas samman på bra sätt?

Finns det någon lämplig typ av fjärr för mina önskemål? Gärna nätansluten så jag slipper tänka på batteribyten.

Vilken teknik (och kanske tillverkare) fungerar bäst för bänkbelysningar, som både är manuellt dimbara och även reglerbara via primärt Z-wave, men andra lösningar kan också vara aktuellt om det skapar fördelar. Köksskåpen kommer "platsbyggas" av snickeri så helst vill jag ha någon belysning som helt går att fälla in i skåpen,det blir sannolikt LED-list eller liknande.

Jag har idag sunricher-dimrar som jag tycker fungerar bra, så det får kanske bli så även för takbelysning, tyvärr har jag bara en dosa idag, med dubbelknapp. Jag föredrar riktiga vriddimrar men kanske impus-dimrar gör ett bra jobb om det ändå kompletteras med scener via annan brytare? (Som kanske ändå behöver en dosplats?)

Långt och säkert lite rörigt inlägg. Hur har ni andra löst det? Något som fungerar extra bra eller något jag bör undvika?

Hur allt löses i förlängningen är kanske inte det primära just nu men jag känner på mig att vissa väggar behöver öppnas upp och nya rör och dosor ska till, detta behöver vara på plats redan innan nya köket börjar komma på plats varav det blir första punkten att börja få snurr på. Förbereda väggar och kontakta elektriker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.