Hej,

Försöker göra en gammal garagedörröppnare smart. Den har en terminal på baksidan som kan användas till ex. knapp (push button) enligt instruktion. Jag har en Sonoff MINIr4 som jag tänkte använda, har kopplat upp den genom att att ge relän ström och sedan en kabel från S1 till PB och en kabel från S2 till GND på terminalen. Men det händer inget. Någon som har en erfarenhet av liknande system? Var har gjort fel?

• Elektronikgränssnitt med märkta anslutningspunkter, PB, PE, GND, möjligen statusindikatorer, industriell bakgrund, delvis oskarp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av valfria terminaler och anslutningar för säkerhetssystem, inklusive batteribackup och fotoceller.
    Skapa konto
  • En Sonoff smart switch för hemautomation med WiFi och skruvanslutningar.
    Skapa konto
Nej, det kommer inte att funka. S1 och S2 är anslutning för tryckknapp på Sonoffen, inte utgångar. Utgångarna är L-out och N.

Men, innan du springer iväg och kopplar så skall du vara medveten om att du kommer att bränna garageöppnaren om du gör det. Minir4 saknar nämligen potentialfria kontakter ("dry contact" på utrikiska), det är matningsspänningen som kommer på utgången.

SONOFF-MINIR4-Wiring-instructions.jpg

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Nej, det kommer inte att funka. S1 och S2 är anslutning för tryckknapp på Sonoffen, inte utgångar. Utgångarna är L-out och N.

Men, innan du springer iväg och kopplar så skall du vara medveten om att du kommer att bränna garageöppnaren om du gör det. Minir4 saknar nämligen potentialfria kontakter ("dry contact" på utrikiska), det är matningsspänningen som kommer på utgången.

[bild]
Tack! Ja, jag misstänkte det att det kommer bränna om jag hade kopplat den till L-out och N. Därför trodde jag att S1 och S2 skulle vara rätt. Men då betyder det att det inte går att få till detta med denna relä?

Fast när man läser på nätet så har MINIr4 möjlighet till dry contact mode därför trodde jag att det skulle fungera.

Från Sonoffs hemsida

• Reklam om kompatibel teknologi för momentanbrytare, utgångsbrytare och sensorer med textbeskrivning.
    Skapa konto

Bästa svaret

"Dry contact sensors" ja, dvs man kan ansluta givare med potentialfria kontakter. Inte att pucken har det.

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Du skulle kunna köpa en Shelly 1 eller 1+ istället (men inte den som heter PM, power meter). De har en potentialfri kontakt (0/1 till vänster):

0001957_3118_450.jpeg

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Tack för svaren. Uppskakad!

Skulle denna istället fungera? Fast jag har ingen COM eller NO på terminalen.

https://www.amazon.se/Garageportöppnare-Maxcio-Fjärrkontroll-Timerfunktion-Familjedelning/dp/B07Q57CQ2B/ref=asc_df_B07Q57CQ2B/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476635470953&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=9439731315391528705&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012546&hvtargid=pla-747755647141&psc=1

zarkov zarkov skrev:
Du skulle kunna köpa en Shelly 1 eller 1+ istället (men inte den som heter PM, power meter). De har en potentialfri kontakt (0/1 till vänster):

[bild]
För strömförsörjningen, är det L och N som ska kopplas? Och sedan 0/1 till terminalen på garagedörröppnare?

Arvida Arvida skrev:
För strömförsörjningen, är det L och N som ska kopplas? Och sedan 0/1 till terminalen på garagedörröppnare?
Exakt, 0/1 till GND/PB.

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Tack samtliga för hjälpen 🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.