H
hasse_f: Nu är hålen borrade. Gjorde så att jag borrade runt kanten med 10 mm "betongborr" i vanliga borrmaskinen, utan slag. Sedan högg jag bort mellanrummen. Borrandet gick fortare än väntat, huggandet tog längre tid. Tidsåtgång kanske 15 min/hål.
6 svar · 24,3k läst
G
geschwint: Den är säkert bra fast den blir ju rätt specifik i funktionen, bara en växel och högt slutvarv... Jag skulle nog gå på HP2051, om man väljer Makita, så får man både hög och lågvarv (högt moment) och dessutom med slag om man så vill. Skall den sitta i ställning så har den standard hals med växelhus i aluminium. Konstantelektronik och låg ljudnivå gör att jag tycker mycket om
5 svar · 4,7k läst
G
Gladestone: Den här maskinen ser väl hyffsat kraftfull ut. Ett måste för alla GDS:are... http://www.mugglo.net/mix/WhereismyDozer.pps (Tack Mathias för hjälpen med länken) Mvh/ Gladestone
0 svar · 3,6k läst
Jesca_j
Jesca_j: Kolla så du inte har något antikt bimetallöverhettningsskydd eller liknande som har blivit knasigt också...
5 svar · 2,4k läst
L
Lostfoe: Det blev blev 135:an trots allt, har beställt den nu :). 500 kronors skillnad mellan 85:an och 135:an kändes inte speciellt mycket, även om jag säkert skulle ha klarat mig gott och väl med 85:an. Men man är ju lite prylkåt.. ;D ;D
10 svar · 6,0k läst
N
Niq: Vad jag har upplevt så håller panasonics elverktyg hög klass och håller bra. Har använt deras skruvdragare och deras batteridrivna fogpistol och dom har alla fungerat väldigt bra. Tycker att metabos skruvdragre med impulsfunktion är väldigt bra.
7 svar · 7,7k läst
M
MrElliott: [citat] Nej, jag behöver inte betala momsen ändå OCH jag kan handla på ställen som privatpersoner inte kan, men det händer i princip aldrig... Passiv näringsverksamhet betyder endast att jag arbetar mindre än en tredjedel av heltid i verksamheten (påverkar sociala avgifter och skatter etc.) //MrE
15 svar · 10,0k läst
B
BobTheBuilder: [citat] ..å sen börjar du sälja din kropp, stjäla, etc... Klassiska Festool-träsket, som sagt. Du är dessutom i en extra farlig situation som har börjat med Sernbrandts - de är ju så förbenat trevliga så bara det är en anledning att inteckna huset.. Obs, varning: Ta inte med dig plånboken om du besöker Sernbrandts när de har "öppet hus". /Micke
9 svar · 3,4k läst
J
janssonj: ???
25 svar · 3,1k läst
J
25 svar · 3,1k läst
S
smogge: Jag använde 50mm å det har hållt i tre år nu...inga problemos
1 svar · 3,0k läst
H
Haagbard: En intressant sak i sammanhanget är att en kompis helt ärligt beställde 4 st Husqvarna 346XPG från USA, frånsett att CE-märkningen saknades och att dom hade överdrivet långa svärd så var det samma sågar.........för precis halva svenska priset inklusive frakt :o
14 svar · 7,6k läst
snickarboden
snickarboden: Nej men du fick ju en liten bit av DW's kvalitet *s* Som jag ser det är DW de absolut bästa på handöverfräsar utan konkurrens... Har själv två ELU (gråa DW) och de byter jag aldrig bort... bättre maskiner finns inte. /Kent
1 svar · 1,9k läst
N
Niq: köp en bra fogsvans den har man alltid nytta av.
2 svar · 4,9k läst
U
Ubbe: Bra tips! Ska prova det.
14 svar · 9,6k läst
J
Johannabacken: Tja, det är ju en med 3.0 NIMH som jag brukar..... ///Johan
6 svar · 5,8k läst
Cricce
Cricce: måste bara handskas varsamt med ferritringarna, -kärnor, tappa en i golvet och dom går i x-antal bitar :o :)
3 svar · 2,7k läst
G
geschwint: Jag har gått från halvdana till väldigt bra verktyg efter några dåliga erfarenheter då man blev med hus. Jorå, är maskinen en sån med HM skär (de flesta normala elhyvlar) så är de standard 82mm breda så tjacka ett par Bosch blad för 110-120:- så blir snittet bra iallafall. Hoppas bara du kan justera bladen ordentligt i kuttern så de ligger i nivå och parallellt med sulan. Jag har
3 svar · 5,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Om du har tänkt sprutlackera någon gång, måste den var oljefri. Det går att komplettera en sådan med en oljedimmare vid förbrukaren.
3 svar · 4,7k läst
M
Mr_T: [citat] "kupén" ::) ::) Om du vill ha respekt i tungmaskinkretsar skulle jag prova att säga hytt istället ;) Kul att det löste sig med en grävare iaf, ser lagom stor ut tycker jag, mest trassel med för stor maskin. /T
14 svar · 20,2k läst
T
Tomaser: jag skulle välja Hiltis 121 eller modellen över annars blir mitt val Bosch`s om man tycker hilti är för mycket pengar
15 svar · 3,0k läst
Cricce
Cricce: 475 euro -> 4458 kr
32 svar · 7,1k läst
S
svemark: Tack för alla svaren. Tror att jag köper billigaste och provar. Går den sönder efter en dags användning får man väl pengarna tillbaka. Ska slipa på en båt, så det kommer slipas en hel del. Klarar den en dags slipande så är den okej. Är den kass så ska jag prova med Julas Ferm för 499 kronor. Tack än en gång. / Mårten.
9 svar · 26,3k läst
J
JockeR: Jag kollade lite på Dewalts hemsida, och som det ser ut där så har dom två 12V-modeller med gult handtag (dvs utan svart gummifäste på handtaget) och de heter DW907K2 och DW907K2H. Den senare K2H verkar vara utrustad med 2.0Ah NiMH batterier, och det är enda skillnaden som jag kan hitta. På Dewalts hemsida står det oxå att båda kommer med 2 batterier... Så det kanske är så att Jula
25 svar · 5,5k läst
MathiasS
MathiasS: Jag är väldigt nöjd med vår Univac Millenium. Vi valde dock ett annat handtag än standard-varianten (mycket trevligare). När vi handlade sugare så fick jag intrycket att längden på rören etc till del styr valet av dammsugare. Jag tycker ni ska prata med någon som säljer flera märken av dammsugare och sedan bilda er en uppfattning om vad som är bäst för er och vilken modell ni
3 svar · 4,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Kolla med Tidermans i Göteborg. De har en Flormate 280 för 450kr/dag tex. Borde inte ta mer än någon timma med en sådan maskin http://www.tidermans.se klicka på prislista
7 svar · 17,2k läst
mattiasp
mattiasp: I helgen lade jag golv och hade hjälp av Leican. Av olika anledningar var jag tvungen att behålla golvsocklarna och kapa brädorna i exakt längd. Fram med Leican, mät 2.784 m, kapa brädan vid 2.782 m, och det blir verkligen 1 mm marginal på varje sida. Igår skulle jag sprida Stroller Combi på gräsmattan. Fram med Leican för en ungefärlig uppgift på gräsytan. 377 kvadrat, dvs drygt
4 svar · 3,6k läst
E
Eld: Om man borrar i hårt berg, (typ gnejs eller granit), ska man använda en diamantborr. Hårdmetall duger inte.
7 svar · 13,6k läst
M
MrMagic: Eller Bosch´s kopplingar. Nog i samma klass som originalet... Rör köper du nog billigast av en röris, Bauhaus & Co är oftast svindyra med alla rörprylar.
10 svar · 7,3k läst
P
Pepper: Hej! :) Nån som vet var kan jag hyra en slipmaskin (för parkett-golv) i Stockholm som är riktigt bra? Jag vet att Bauhaus har, men hörde att det lönar sig att hyra en som är bra.. jag har ingen aning vad som är bra o. dåligt.. :o Golvet är inte så tjockt o. jag vill inte göra hål i den ;D De dammar mycket men det måste finnas nåt som är bättre än andra.. ??? Tusen tack om nån
0 svar · 6,8k läst
Hässleskog
Hässleskog: För priser, kolla t.ex. annonsblad från polska affärer: http://www.nomi.pl/ http://www.obi.pl/pl/promocje/aktualna_oferta/index.html http://www.praktiker.pl/?sub=aktualna%20oferta&pg=02 Har själv inte köpt annat än handverktyg ifrån Polen - men på forumet finns exempel på att t.ex. Bosch kan vara billigt att köpa. Iofs. så har valutakursen en påverkan - just nu är PLN uppe i 2,25
4 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.