Funderar på en motorsåg till att ta ner några träd om året och såga upp till ved.
Räcker de billigaste, eller måste man ha en proffssåg?
Vad är viktigt att tänka på vid val av såg?
Har sneglat lite på en Stihl 250 för ca 4500 kr. Lite dyr tycker jag väl.

är det bara några träd per år så klarar du dig gott med en Partner för halva priset.

Vad är det för kvalitet på en Partner?

Sågen funkar men inte mycket mer.

/Kent

N
Det är väl bara stihl kvar av dom bättre märkena som inte ägs av electrolux. Att köpa en jonsered är bara slöseri med pengar när husqvarnan är billigare men bygd av samma delar.

Majgårdarna
Hur många proffs kör med stihl ??

Hemmakatten
De engelska arboristerna vi anlitade använde sig av Sthil-maskiner. Med mycket korta blad. De var också förövrigt små och lätta, vägde inte mer än två kg.

Köpte en Husqvarna 242/XPG, proffssåg, beggad för 1500 kr. Nya ligger dom på kanske 9000 tror jag. Med en sån har du kraft så det räcker. Kolla begagnade sågar också..
Har haft min i 4 år utan problem... ;)

Tipsar om Husqvarna 55'a, suverän allroundsåg.

/Kent

Majgårdarna
Jag har en gammal partner 90tal.. Den funkar faktiskt jätte bra. Men har köpt en jonsered jubileum och den är bra mycket lättare att hantera..

Ja jag måste också föreslå Hurqvarnas 55:a, köpte min -99 och har huggit förhållandevis mycket av både timmer och ved, samt kapat hemved varje år.....det enda som gått sönder är skruvarna till ljuddämparen.
Trodde inte den tillverkades längre, men på Elmia Wood var den med nu i.a.f.......kantig och fin, och med vevhus av metall :D

Niq skrev:
Det är väl bara stihl kvar av dom bättre märkena som inte ägs av electrolux. Att köpa en jonsered är bara slöseri med pengar när husqvarnan är billigare men bygd av samma delar.
Ägs inte Partner också av Electrolux? Elmotorsågar av fabrikaten Jonsered, Husqvarna och Partner är förvillande lika. Hur det är med bensinarna törs jag inte uttala mig om. De kanske snikar in på vissa komponenter på Partnermaskinerna.

Majgårdarna
jo Electrolux äger partner oxå

N
Har en bekant som är skogshuggare och som alltid har kört med husqvarna. Men han har nu ändrat sig och rekomenderar stihl istället. Det verkar som att electrolux sparar för mkt. Jag har upplevt att man lite skall fundera på vad man än köper som det står electrolux på. Deras kvalitet verkar ha blivit mkt sämre dom sista åren.

En intressant sak i sammanhanget är att en kompis helt ärligt beställde 4 st Husqvarna 346XPG från USA, frånsett att CE-märkningen saknades och att dom hade överdrivet långa svärd så var det samma sågar.........för precis halva svenska priset inklusive frakt :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.