Verktyg & Maskiner
Johan Gunverth: Om du har tänkt sprutlackera någon gång, måste den var oljefri. Det går att komplettera en sådan med en oljedimmare vid förbrukaren.
Mr_T: [citat] "kupén" ::) ::) Om du vill ha respekt i tungmaskinkretsar skulle jag prova att säga hytt istället ;) Kul att det löste sig med en grävare iaf, ser lagom stor ut tycker jag, mest trassel med för stor maskin. /T
Tomaser: jag skulle välja Hiltis 121 eller modellen över annars blir mitt val Bosch`s om man tycker hilti är för mycket pengar
svemark: Tack för alla svaren. Tror att jag köper billigaste och provar. Går den sönder efter en dags användning får man väl pengarna tillbaka. Ska slipa på en båt, så det kommer slipas en hel del. Klarar den en dags slipande så är den okej. Är den kass så ska jag prova med Julas Ferm för 499 kronor. Tack än en gång. / Mårten.
JockeR: Jag kollade lite på Dewalts hemsida, och som det ser ut där så har dom två 12V-modeller med gult handtag (dvs utan svart gummifäste på handtaget) och de heter DW907K2 och DW907K2H. Den senare K2H verkar vara utrustad med 2.0Ah NiMH batterier, och det är enda skillnaden som jag kan hitta. På Dewalts hemsida står det oxå att båda kommer med 2 batterier... Så det kanske är så att Jula
MathiasS: Jag är väldigt nöjd med vår Univac Millenium. Vi valde dock ett annat handtag än standard-varianten (mycket trevligare). När vi handlade sugare så fick jag intrycket att längden på rören etc till del styr valet av dammsugare. Jag tycker ni ska prata med någon som säljer flera märken av dammsugare och sedan bilda er en uppfattning om vad som är bäst för er och vilken modell ni
Johan Gunverth: [citat] Kolla med Tidermans i Göteborg. De har en Flormate 280 för 450kr/dag tex. Borde inte ta mer än någon timma med en sådan maskin http://www.tidermans.se klicka på prislista
mattiasp: I helgen lade jag golv och hade hjälp av Leican. Av olika anledningar var jag tvungen att behålla golvsocklarna och kapa brädorna i exakt längd. Fram med Leican, mät 2.784 m, kapa brädan vid 2.782 m, och det blir verkligen 1 mm marginal på varje sida. Igår skulle jag sprida Stroller Combi på gräsmattan. Fram med Leican för en ungefärlig uppgift på gräsytan. 377 kvadrat, dvs drygt
Eld: Om man borrar i hårt berg, (typ gnejs eller granit), ska man använda en diamantborr. Hårdmetall duger inte.
MrMagic: Eller Bosch´s kopplingar. Nog i samma klass som originalet... Rör köper du nog billigast av en röris, Bauhaus & Co är oftast svindyra med alla rörprylar.
Pepper: Hej! :) Nån som vet var kan jag hyra en slipmaskin (för parkett-golv) i Stockholm som är riktigt bra? Jag vet att Bauhaus har, men hörde att det lönar sig att hyra en som är bra.. jag har ingen aning vad som är bra o. dåligt.. :o Golvet är inte så tjockt o. jag vill inte göra hål i den ;D De dammar mycket men det måste finnas nåt som är bättre än andra.. ??? Tusen tack om nån
Svedalahem: För priser, kolla t.ex. annonsblad från polska affärer: http://www.nomi.pl/ http://www.obi.pl/pl/promocje/aktualna_oferta/index.html http://www.praktiker.pl/?sub=aktualna%20oferta&pg=02 Har själv inte köpt annat än handverktyg ifrån Polen - men på forumet finns exempel på att t.ex. Bosch kan vara billigt att köpa. Iofs. så har valutakursen en påverkan - just nu är PLN uppe i 2,25
snickarboden: Själv föredrar jag små lätta sågar så svaret blir ja. Sen så är det lite beroende på hur mycket du vill betala, men kan ju säga att min lilla Skil varit med på jobb nu i fem år och den håller ännu. Skall du ha något riktigt bra är det Hitachi (punkt) finns liksom inget som slår den sågen men den kostar. Du kan förresten byta klingan direkt och sätta på en från biltema, deras
sandhall: http://www.blocket.se/view/5118340.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0
geschwint: Hmm, vad har den varit med om för att generera en sån fot? Tveksam...
galento: GLÖM INTE ATT FYLLA PÅ NY OLJA!!!!! Du har förmodligen väldigt lite olja i motorn. Enligt manualen till B/S motorer skall Du använda rak 30 olja på sommaren,ej typ 10W-30 som rekommenderas vid kallare utetemp.Castrol har sådan och även OK.
zankan: Libella 2000 eller ett gammal hederligt stegpass så är man hemma... Men på disskusionen låter det som det är biljardbord som byggs eller :-) Och någon här innan nämnde pass och badrum det var inget kakel eller? Det är ingen höjdare att lita på ett vatten pass inär man monterar badrumsinredning.. Följ fogarna bara som ett tips...
thrax: Köp klippo. Bättre att köpa en begagnad klippo än en ny Stiga, Husqvarna mm. Stora skillnaden är att Klippo har gjutna chassien och därmed är hållbarare och inte så sladdriga. Som sagt köp en begagnad. Lämna sedan in den på helservice för 500-700 spänn och du har en maskin som är som en ny. Köper du beggat har du kanske råd att köpa en av de finare modeller. Undvik klippare
drx: Nja hastighetsreglering känns lite overkill för mig. Polera bilen finns det andra hjälpmedel till. Tack för upplysningen! :)
geschwint: Visst, http://www.theofils.se/. Jag funderade på deras kex maskin men Makitas (3901) var bättre, mer precis och gav mer för samma pengar... åtminstonde jämfört med deras Classic C2, fast man får ju en rätt snygg låda med lamellon. Lite mindre viktig information; Lamellos Tanga Swiss, specialmaskin för fönsterrenovering eller liknande, är byggd med Makita som chassi 8)
Johan Gunverth: Byt platta och tänk på att inte köra den för varm. Det brukar få "krokarna" i kardborren att "rakna"
snickarboden: drx>Jag hade gjort tvärtom,kört på Hitachin och bytt klingor (och klyvkniv) på den vid behov. Feston är liksom byggd för att användas i verkstad, sänkprincipen är suverän men inte riktigt vad som behövs vid allroundsågning. Att t ex kapa en planka med Feston lär bli småsvårt men en baggis med en vanlig. /Kent
drx: [citat] Hehe jo när fastighetsskötaren drog igång lövsugen 07.00 en fredagmorgon då man somnat 02.00 efter firmafest vart man mindre glad. Resultat = 1 st hot om uppstoppande av maskinen på olämpligt ställe och simsalabim så började de inte med lövsugen förrän kl 10.00 efter det. Detta var en bensin driven rackare som lät istil med en modellflygplansmotor på steroider. Skar genom
JockeR: Man får gå in på Tillbehör, sen välja sticksåg, det går inte att hitta om man går in åp 85:an först. Testa om den här länken funkar: http://scaptocs.bosch-pt.com/boptocs-sca/Product.jsp;jsessionid=10DD5A09D27A677F4ACFE00ED3F67F13?division=zub&language=sv-SE&ccat_id=8441&prod_id=1661
Styx: Jag kan lägga till att SD går att fälla åt båda hållen vid gerning, kanonfina bärhandtag när den skall flyttas, mycket flexiblare "sågbord", samtliga inställningar sköts framifrån, det är mycket lätt att använda vänsterhanden vid sågnin. Säkert massa mer men det får någon annan fylla på.. Jag har en SD och ångrar inte en sekund att jag lade den extra knappa tusenlappen...!
PBSthlm: Finns det ingen som gör alternativa billiga laddare som funkar till en Makita med 12,2 V batteri på 2,2 Ah?
ppalm: de blev en alpha tools står uppmonterad i garaget, lite höljudd vid körning men annars vet jag inte, skall borra i stål till veckan i samband med montering av pelletsbrännare. äh som sagt att byta hastighet var ju inget, bara att flytta remmen, fixat på nolltid sålänge man inte klämmer fingrarna ;)
MartinH: Hej, Aquamastern funkar bra inomhus, men den är ju ganska rejäl klump så för "småjobb" som att hänga upp en liten tavellist eller så så hade jag valt att använda en B&D laser istället mest med tanke på storleken då. /Martin
snickarboden: Kurt>Mnjaa... eggvinkeln skall inte vara för spetsig men att ha en egg med god skärpa tycker jag i alla fall är bättre än en slö. Där finns nog många sätt att slipa och alla sätt har sina förespråkare. /Kent