Nix>antingen struntar du i den och lägger i en lös träbit bakom när du sågar med krav på splitterfria snitt eller så gör du en ny i trä/alu/plast/mässing som du får byta ut igen så småningom.
Risken att köra utan det är att det fläker lite och småbitar flyger runt och som vid alla sågmoment mm rekommenderas skyddsglas, det är _jäkligt_ svårt att ta bort träflisor ur ögonen, de fastnar inte direkt på en magnet.
Sen bör man inte hålla riktigt små bitar med handen på nån såg, det finns tvingar för sånt, det smäller till rejält och whopps så räknar man inte så lätt till 10 längre.

Hmm,det där med metallinlägg rekommenderas bara om man kör negativ tandvinkel... vilket som jag ser det borde vara ett krav.

/Kent

Såg den för 2999:- på PayC i Löddeköpinge idag.

fick svaret från krauta där jag köpte sågen då den var inne för service, antar att de hade fel...

vad bra att du finns mattiasp

(edit) du kan väl inte med allvar jämföra klingskydd med det skyddet, eller påstå att nån ens föreslagit att ta bort klingskyddet :P

TiGGrE skrev:
fick svaret från krauta där jag köpte sågen då den var inne för service, antar att de hade fel...

vad bra att du finns mattiasp

(edit) du kan väl inte med allvar jämföra klingskydd med det skyddet, eller påstå att nån ens föreslagit att ta bort klingskyddet  :P
Jag är ledsen om jag trampat någon på tårna. Min mening var inte att mästra, utan att varna för den desinformation som Tiggres sagesman spridit. En person som säljer maskiner borde förstå bättre. En försäljare har tydligen svårt att säga att de inte vet, utan gissar och framför det som sanning. Jag tycker att Byggahus är en förträfflig sida, där man inte så ofta ser gissningar som framförs som sanningar, och jag tycker att alla bör reagera när de ser något sådant, så att vi behåller den goda kvaliteten.

tycker ditt svar var bra mattias, ogillar bara att du får det att framstå som att jag föreslår att ta bort klingskydd i samma mening

har personligen inte tagit bort det, men den gör inte direkt nån nytta efter att man girat åt alla håll + att de inte finns att köpa som reservdel... därför hade jag inget skäl att misstro snubben på krauta...

:)

M
cool site, äger b&d dewalt?

M
Så ligger det till :)

??? ???

???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.