4 739 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Köpråd, tryckluftkompressor
Vad ska man tänka på när man funderar på att köpa en kompressor till garaget? Det finns ju hur många som helst att välja på!
1-fas eller 3-fas?
tankvolym?
lufttryck?
luftmängd?
Ska väl ha den mest till att blåsa rent, pumpa däck och driva slipmaskin, mutterdragare
1-fas eller 3-fas?
tankvolym?
lufttryck?
luftmängd?
Ska väl ha den mest till att blåsa rent, pumpa däck och driva slipmaskin, mutterdragare
3-fas är ett måste om du vill använda den till mer än att bara pumpa däck (nästan iaf.).
Ta en så stor maskin som klarar det mest luftkrävande verktyget du tänkt köra.
Tänk på säkringarna i huset och ta inte så stor så att du åker på att säkra upp.....en 5hästar brukar klara det mesta!
Drift och underhållsteknik i Mönsterås har bra priser på kompressorer.
Tänk på säkringarna i huset och ta inte så stor så att du åker på att säkra upp.....en 5hästar brukar klara det mesta!
Om du skall köra slipmaskin, är det riktigt att det måste till en ganska stor kompressor, dvs trefas. Allt det andra går utmärkt med en enfas. Även mutterknackaren, eftersom den körs intermittent. Själv har jag en DA E 195 från drift-underhåll i Mönsterås. Den har tre stora fördelar:Jesca_j skrev:3-fas är ett måste om du vill använda den till mer än att bara pumpa däck (nästan iaf.).
1)Den är rimligt transportabel
2)Den är förhållandevis tyst med 1400 rpm och två cylindrar i V
3)Den kan i stort sett köras på vilket uttag som helst, säkrat till 10 A, i alla fall om man har trög smältsäkring.
Själv har jag den till renblåsning, däckpumpning, hjulbyte, men framför allt min dyckertpistol typ DW D51275K. Den kan jag för övrigt varmt rekommendera! Skall man köra slipmaskiner eller andra luftslukare, är den naturligtvis alldeles för liten. Jag valde köpa en liten kompressor och komplettera med en slipmaskin typ Festool RO 125 FEQ
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Om du har tänkt sprutlackera någon gång, måste den var oljefri. Det går att komplettera en sådan med en oljedimmare vid förbrukaren.
Klicka här för att svara