Behöver tips och råd på vilka slipmaskiner man skall handla.
Jag behöver 1 st excenterslip samt 1 st hörnslip.
Om någon eventuellt kan rekommendera ett slipset som existerar t.ex där bandslip,excenterslip och hörnlip ingår sådana tips mottages även gärna.

Festool Rotex 125 - underbar maskin.
Å med Festools damsugare dammar det inte alls mycket.

Rotex 125 har en knapp för snabb omställning mellan roterande och stillastående platta. Plattorna är snabbt utbytbara (t.ex mjuk platta för slipning av runda former).

Med ett grovt slippapper och roterande funktion avverkar den i otrolig hastighet. Med finpapper utan rotation blir ytan superfin.

Tyvärr är Festool lite dyrare än genomsnittsmaskinen, men "man får vad man betalar för" gäller helt klart för Festool.

Jag har inte provat Festools övriga slipmaskiner. Men de har de flesta sorterna (du pratade ju om slipset).

/Micke

Fick hem min Rotex 125 förra veckan, och kan bara hålla med. Jag fick betala 3263 inkl moms och en bunt slippapper. Det är nog det lägsta man kan komma. Listpris är 3265 +moms.
Kombinera med en Festool Deltex 93, så klarar man nog det mesta. Om du har en Rotex, kan du i många fall skippa bandslipen.

Tro det elller ej, men jag måste rekomendera Flex.
/Thrax

Jo jag har dreglat lite på Festo 125an så den känns mest aktuell.
Den hade oscillerande och stilla huvud väl ?

drx skrev:
Jo jag har dreglat lite på Festo 125an så den känns mest aktuell.
Den hade oscillerande och stilla huvud väl ?
Den har två rörelsemönster; Rotexläget för grovslipning och polering. I det läget roterar sliptallriken samtidigt som den oscillerar en aning. Svårt att beskriva rörelsen. Om du tar en pappersmugg och placerar inuti en maskeringstejprulle. Rotera pappersmuggen så att den har kontakt med insidan på rullen, ungefär som om båda hade kuggar. Det beskriver ungefär Rotex´rörelsemönster. I det andra läget fungerar den som en vanlig excenterslipmaskin. Jag vill passa på att rekommendera Festools slippapper och användandet av dammsugare med Rotexen. Pappren håller betydligt längre än vanliga. Sannolikt beror det på god kvalitet på pappren tillsammans med utsugningen, vilken motverkar såväl igensättning av pappret som övertemperatur.
Jag tog ett lackat trädgårdsbord, monterade ett 50-papper i Rotexen, och slipade bordet trärent på 10 minuter. Sen tog jag bort pappret och sparade det för senare projekt. Det är faktiskt sant!

Låter kanon , precis det jag eftersöker. :)
Tack för förklaringen och tipset.

Såja 1 st Festo Rotex 125 beställd från www.sernbrandt.se
för 2790 kr + moms ;D

drx skrev:
Såja 1 st Festo Rotex 125 beställd från www.sernbrandt.se
för 2790 kr + moms ;D
Är det din första Festool? Då vill jag varna för att du kan hamna i Festoolträsket. Snart har du en TS55 på väg hem. Sen börjar du med tyngre grejor, tex Basis-systemet. Sen börjar pengarna och argumenten för frugan att börja tryta. Då börjar du sälja dina gamla trotjänarmaskiner, eller argumentera med påhittade fel på dem. Det är nu det är dags att söka hjälp!

Då börjar du sälja dina gamla trotjänarmaskiner....
..å sen börjar du sälja din kropp, stjäla, etc... Klassiska Festool-träsket, som sagt.

Du är dessutom i en extra farlig situation som har börjat med Sernbrandts - de är ju så förbenat trevliga så bara det är en anledning att inteckna huset..

Obs, varning: Ta inte med dig plånboken om du besöker Sernbrandts när de har "öppet hus".

/Micke

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.