Söker tips på en avståndsmätare. Antingen laser eller ultraljud. Vad rekommenderar ni.
Självklart är priset viktigt.

MVH /zajter

Om priset är viktigt, så är det U-ljud som gäller. Då blir det mer en estimator än en mätare, t.ex. om du vill veta ungefär hur mycket färg det går åt att måla en vägg. U-ljud ger en precision på ungefär +/-1%, vilket låter bra, men det betyder ju faktiskt +/- 1 cm per m. Arbetsområdet är ca 0,5 - 15 m.

Det finns olika typer av lasermätare som arbetar enligt olika principer. Den ena typen mäter tiden på en laserpuls att gå från mätaren-målet-mätaren. Med en sådan kan man mäta sträckor på flera km med en upplösning på någon eller några dm. Används ofta för jaktändamål.

Den andra typen laserinstrument jobbar med mågon typ av fasförskjutning. Exakt hur det fungerar vet jag faktiskt inte. Olika källor hävdar olika saker. Hur som helst: mätområde ca 0,2 - 200 m med en precision på ca +/- 1-3 mm över hela mätområdet. Vid sträckor över ca 50m, är det lämpligt att sätta upp ett reflekterande mål. De här instrumenten kostar en slant. Om du skall skaffa ett bör du vara antingen yrkesman eller hardcoreverktygsfreak. Själv har jag en Leica Disto Classic 5a, och hör för övrigt till kategori 2 ovan.

Köpte en U-ljud mätare... Det är nog det sämsta köpet jag har gjort, jätte svår att mäta med och man måste alltid kontrollmäta för att vara säker.

Om jag skulle köpa något dylikt skulle jag lägga pengar på en laser...

Nissle

Tack!!!! Nisse för det. Det var det jag misstänkte.
MVH

I helgen lade jag golv och hade hjälp av Leican. Av olika anledningar var jag tvungen att behålla golvsocklarna och kapa brädorna i exakt längd. Fram med Leican, mät 2.784 m, kapa brädan vid 2.782 m, och det blir verkligen 1 mm marginal på varje sida.

Igår skulle jag sprida Stroller Combi på gräsmattan. Fram med Leican för en ungefärlig uppgift på gräsytan. 377 kvadrat, dvs drygt halva påsen skulle ut. Mycket användbart och tidsbesparande instrument.

Det finns två nackdelar:
1) Avstånd över ca 70 m kräver att man sätter upp ett mål, som dessutom skall vara möjligt att sikta på. Ganska stora tavlor således.

2) Priset. Jag fick betala 4250 + moms på Ahlsells

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.