Verktyg & Maskiner
Amarace: Som rubriken, ett krav är att dom ska sälja över internet. Så en websida som säljer det mesta av Bahcos sortiment vore bra (även mindre sortiment såklart). Hade förr verktygshuset.se men den verkar vara nere nu :(
se38005: Bästa verktygsköpet ? Måste vara nåt som funkat i åratal, t.ex min första lödpenna, inköpt på sent 60-tal. Den blir fortfarande varm när man sätter i kontakten. Eller min första borrmaskin, en enkel B&D med slag, den köpte jag när jag just flyttat hemifrån, 1974/75. Den snurrar fortfarande när man trycker på knappen, med tanke på hur mycket jag slipat med rondeller och
robin_bockman: Det är en sån här klinga som ska hitta en lämplig maskin.. Teknisk data klinga Ytterdiameter 125 mm Håldiameter 20 mm Skärbredd 6,2 mm Grader 3 http://www.toolbox.se/visa_en_produkt.asp?path=22n&produkt=3493
Fein: el blablablablas förslag om att skita I! att svara kanske framtvingar en sökning för hans del så kanske alla blir glada ::)
geschwint: Har 3050 och den är hur smidig som helst. Mycket lätt och smidig för allt mellan rivning till grovklippning av fruktträd. Mjuk acceleration och med bra kraft från början. Snabbfästet för blad helt underbar.
Johan Gunverth: [citat] De har hållit på sedan slutet av 60-talet. Specialitet; maskiner för rörläggare
MathiasS: [citat] Ok - vilken AEG-chuck skulle du föreslå till en AEG SB2E 700? Orginal ersättningschuck eller något annat?
Farzan: Bauhaus säljer AEG och de brukar ju allmänt hålla hyfsat låga priser. Men jag vet inte om de har just den modellen och så har ju de rackarna inga varuhus norr om Uppsala.
tiggre: Fredells regerar min värld... kommer ha 2 av dem för avhämtning efter lunch idag service etc får massa plus (skickade ett mail, de ringer tillbaka...)
Ubbe: [citat] Inte ens det funkar :( trots att klyven t.om. är röd får jag ingen hjälp >:(
tussee: Fick en Ferm i present och nog gör den det den ska allt och lite till. http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=821899796&pf_id=SE-242104&dept_id=SE-242
bax: [citat] Håller med fullständigt. Har själv en DW 900-Wattare, mycket bra att hantera. Bosch´s 1020-Wattare är också bra. 125mm ska det va!
pernitta: Hej ab-cd! Egentligen borde Du inte ha något svar beroende på Ditt tråkiga alias. Men glappar det axiellt eller radiellt? Enligt min uppfattning är ett litet glapp tillåtet axiellt, och det går då inte att finna i chucken, utan "längre in i maskinen". per
pernitta: Hej Mathias! Trevligt att höra ifrån Dig! Sågning av nämnda material är inget problem, mata bara sakta och tryck det mot bordet. Ryker lite, och spånet fastnar på Dina kläder, men bra går det! Bästa snittet får man troligen om bordet höjs upp till minskat sågdjup. Jag brukar inte vara så noga med den saken. Tigg till Dig lite 10 mm pvc, det går att utnyttja till lite av varje!. Jag
kajsjo: Ja blått slår väl alltid grönt och tack för tipset. Någon annan som kan ge tips el. råd??
pero: Deckmaster känns omotiverat dyrt. Jag är nöjd med skruvade brädor, det är bara det att jag tycker skruvarna går ner fult i brädan - iaf de jag har sett och provat. Man få slipa bort allt fnas och stickor för att det skall kännas säkert för en barnfot att gå på. Jag har börjat köra med förborrning och försänkning i separata steg, och skillnaden är påtaglig. MEN, det vore
Betong: Var på Silvan och det luktade så otroligt skarpt från någon hylla med hammare och släggor med gummihandtag att jag fick ont i skallen. Men jag har en liten Hörbykärra med plastgummihjul som också luktar skarpt. Hjulen kan ju vara från Kina iofs. Det är kanske därför de kan sälja prylarna billigt - de får betalt istället för att betala för materialet.
pernitta: Hej Nicdah! Om jag förstår saken rätt så har Din fräsmaskin elektronisk varvtalsreglering, även om det inte framgår av den beteckning Du anger. Varvtalet kan då varieras mellan 10 och 22 tusen r/min. (Ursäkta, jag ser nu att Du har angett typen) Enligt min manual för OF 900E är alla Festools skaftfräsar tillåtna upp till 27 tusen r/min, så det är kanske lämpligt att hålla sig
snickarboden: Inte i små kvantiteter. Plastgrossisterna har lite olika sådana saker men de är noll roade av att sälja småbitar och/eller till privatpersoner. De kan även fixa lite tjockare nylon/teflon etc som man t ex kan skruva fast. Själv kör jag med laminatgolv, det är faktiskt riktigt användbart för jiggar och mallar. Förresten, kolla med 3M och säg att du håller på med prototyptillverkning
OlaF: Antingen är igångsättningsspaken feljusterad så den inte går tillbaka helt eller precis som du säger, fel dimension på remmen. Dimension på remmen bör ni fråga en Stigaverkstad om. Det finns en miljon olika modeller av "Stiga park" men med artikelnumret på maskinen så kan de ta fram exakt rätt grejer åt er.
jarlhov: Tdk 12:an är helt underbar. Helt klart den bästa dragaren jag använt och ägt.
maskinspec: man kan säga att jag gjorde det bästa av poll funktionen på byggahus.se :D Hade man fått sätta en 1a å en 2a så hade det defenitivt vart det :D
Riper: Luddig fråga. Väldig skillnad på "Favoritmärke" och "vilket märke har högst anseende". I mitt huvud har Festool, Makita och alla andra statusmärken mycket gott anseende, mest grundat på andras erfarenheter i tex forum som detta, då jag själv sällan (läs aldrig) haft förmånen att bekanta mig närmare. Min arsenal av blåa Boschmaskiner ökar så det är väl en favorit ur
gluecifer: Ok. Jag köpte en sån lite multiborr, typ Dremel fast billigare. Tänkte testa att slipa med den så får vi se....
kungkalle: Hej! Jag har en Stiga villa med en Briggs & Stratton motor på 8,5 hk, den går lite ojämt och får fögasarsmällar varje gång jag stänger av den. Är det någon som har något förslag på vad det kan vara för problem? Tack på förhand. mvh Kalle
Engan23: Ja jag är riktigt nöjd jag med, bytt från en Volvo till en Audi.. :)
Niq: [citat] Det är en väldigt bra såg och om man är lite envis och sågar mellan brädor där man inte ser så kan man upptäcka att man har sågat av en spik men att sågen ändå är lika vass som en vanlig fogsvans.
sville: Ska ni ha en klippare som ska palla slänter och backar i många år utan problem, och som dessutom är billig att köra med iom att den är diesel driven så satsa på en sådanhär: http://www.kubota.com/f/products/tg.cfm Iof kanske inte världens billigaste maskin, men i långa loppet.... Att jämföra denna med tex. en fånig stiga är rena skämtet