7 529 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Fräsa i laminatskiva
Hej,
jag har en gammal laminatskiva som jag tänkte använda som fräs- och sågbord. För att optimera fräsmöjligheterna vill jag fräsa ut en halv cm för handöverfräsen. Men jag har på känn att det inte är så bra för frässtålet...har jag rätt? Någon som prövat?
jag har en gammal laminatskiva som jag tänkte använda som fräs- och sågbord. För att optimera fräsmöjligheterna vill jag fräsa ut en halv cm för handöverfräsen. Men jag har på känn att det inte är så bra för frässtålet...har jag rätt? Någon som prövat?
Nä, det är just därför jag misstänker att det kommer att gå åt skogen. Men jag tar en fulfräs från Clas Ohlson så får vi se vad som händer.
Hej!
Det innebär inga problem att fräsa i skiva med laminatyta. Problem infinner sig dock i samma stund Du väljer en fulfräs!
Fräsen skall ha HM skär, den skall vara nyskarp, och Du skall ta ett grunt tag så att Du just bara kommer igenom laminatat. Tejpa om Du vill.
Sedan kan Du ösa på till dess Du når det djup Du önskar.
Styrningen av fräsmaskinen då - ja Du kan välja mellan att föra den längs en schablon eller en styrskena. I det här fallet gäller styrskena, eftersom det ju handlar om en enda urfräsning. (Gäller det flera, väljer man schablonen).
Du vet kanske om att jag har ett par bilder i forumet visande just ett fräsbord, och efter vad jag minns hjälpte Du mig med införandet. Det bordet är 22 mm tjockt och saknar urfräsning. (Fabriksmålad spånskiva).
Kombinera fräs och sågbord - jag skulle inte göra det. Bygg ett för fräsen. Kika sedan på hur man kan använda en handcirkelsåg i kombination med såglåda eller frigolitskiva. Bilder finns sedan några månader.
Du kan passa på att kika på bordet för sticksågen. Också en vit spånskiva, dock urfräst den här gången.
per
Det innebär inga problem att fräsa i skiva med laminatyta. Problem infinner sig dock i samma stund Du väljer en fulfräs!
Fräsen skall ha HM skär, den skall vara nyskarp, och Du skall ta ett grunt tag så att Du just bara kommer igenom laminatat. Tejpa om Du vill.
Sedan kan Du ösa på till dess Du når det djup Du önskar.
Styrningen av fräsmaskinen då - ja Du kan välja mellan att föra den längs en schablon eller en styrskena. I det här fallet gäller styrskena, eftersom det ju handlar om en enda urfräsning. (Gäller det flera, väljer man schablonen).
Du vet kanske om att jag har ett par bilder i forumet visande just ett fräsbord, och efter vad jag minns hjälpte Du mig med införandet. Det bordet är 22 mm tjockt och saknar urfräsning. (Fabriksmålad spånskiva).
Kombinera fräs och sågbord - jag skulle inte göra det. Bygg ett för fräsen. Kika sedan på hur man kan använda en handcirkelsåg i kombination med såglåda eller frigolitskiva. Bilder finns sedan några månader.
Du kan passa på att kika på bordet för sticksågen. Också en vit spånskiva, dock urfräst den här gången.
per
Jag har noll problem med laminat i alla dess former med HM-skär. På sticksågsblad så rekommenderar jag Bahco och Bosch, billigare blad slits ju på allt.
Självfallet slits skär så man får antingen slipa dem eller byta klinga med jämna mellanrum, de håller liksom inte för evigt.
Rengöring och bryning går att göra själv men för slipning så är det slipverkstad som gäller.
/Kent
Självfallet slits skär så man får antingen slipa dem eller byta klinga med jämna mellanrum, de håller liksom inte för evigt.
Rengöring och bryning går att göra själv men för slipning så är det slipverkstad som gäller.
/Kent
Klicka här för att svara