Hej!

Skulle behöva lite hjälp och råd av er ”erfarna villaägare”.

Har köpt en tomt som ser ut enligt bilden och skulle vilja börja röja lite på den. Det är ingen brådska då vi ej skall bygga förrän våren -07, men jag planerar att presentera tomten för olika husleverantörer, och det vore bra om man ordentligt kan se hur tomten ser ut.

Jag har sökt här på forumet men har ändå svårt att bestämma mig för ett lämpligt tillvägagångssätt. Det jag funderar över är om jag prompt bara måste ha en röjsåg eller om det går bra med en grästrimmer. Egentligen är jag allra mest sugen på en gräs- / röjsax typ http://www.fiskars.com/SE/Trädgård/Product+Detail?contentId=84752 som ser pålitlig ut och som säkert kommer att komma väl till pass även senare.

Jag är medveten om att det initialt är ganska mycket sly som behöver röjas, men jag drar mig för att investera i en monstermaskin som blir lite väl ”overkill” för de kommande behoven. Vad tror ni, är det en alldeles helgalen uppgift att ge sig på det här jobbet med den föreslagna saxen från Fiskars? Tomten är på ca 1250 m2.

Tackar på förhand för allehanda synpunkter.

// Zleepy

• Tomten_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyr en ordentligt röjsåg istället. Det är ju bara ett engångsjobb...?

Zleepy skrev:
HVad tror ni, är det en alldeles helgalen uppgift att ge sig på det här jobbet med den föreslagna saxen från Fiskars? Tomten är på ca 1250 m2.

Tackar på förhand för allehanda synpunkter.

// Zleepy
Ja, det låter faktiskt helt tossigt..... ::)

Hyr du en rejäl maskin som föreslagits så löser det där sig.

Zleepy skrev:
Tomten är på ca 1250 m2.
säg att du med 100 klipp med den avverkar 1m2...

125.000 klipp senare är du klar

hyr en ordentlig röjsåg ;)

Lie! Ljudlöst och du kan arbeta i egen takt. Det var väl inte heller mer sly än att du tar det med sekatör, en enkel grensåg och ev. bågsåg.

Men är du verktygsfetishist som >90 % av oss på denna avdelning så åker du dit på en röjsåg. Och då betyder pris, hyra, fipplande med bensin och skyddskläder ingenting. Att det dessutom troligen tar längre tid med att fixa och förstå sig på alla grejor är underordnat den sanne verktygsdåren.

Att röja rent från både gräs & sly på 1250m2 tar en bra stund även med en riktig röjsåg.

Finns det sly är inte tråden till grästrimmern så lyckad - den håller inte..
Till röjsågar finns en "slyklinga" som ser ut som en 3-uddig stjärna som har slipade kanter, en sådan skulle kunna funka. Annars är en vanlig klinga helt ok också. Glöm inte fil och filmall så du kan fixa klingan när du haft kontakt med en sten ;)

Ett annat alternativ är att hitta en bonde med en betesputs som kör över området på en kvart.. Även kommunerna brukar ha sådan utrustning.

Wow, jag postar mitt allra första inlägg någonsin 03:40 en lördag morgon och 3 minuter senare har man den första responsen. Har varit medlem här ett tag och sökt på forumet efter allehanda info och förstått att det är ett flitigt använt forum, men blev ändå minst sagt positivt överraskad när jag loggade på nu och såg alla svar! Tack för alla synpunkter! :)

"Betong" kanske har en poäng i att man kanske skulle kunna ta till en gammal hederlig lie? Är det svårt att få in tekniken tro? Äh, det ska väl gå med lite övning!

Måste erkänna att jag i det här läget inte alls är sugen på att dra på mig stövlar, kraftiga byxor, hjälm med visir samt hörselskydd, och ta mina första stapplande steg med en rejäl röjsåg och göra bort mig inför grannarna. Övar då hellre ljudlöst med lien lite i smyg. ::)

// Zleepy

Tekniken med lie är inte så svår att lära sig.
Själv har jag större problem med att lära mig konsten att slipa eländet :-[
När lien inte längre är vass har grannarna återigen en chans ;)

För att köra röjsåg i lite sly behöver man inte mer skyddsutrustning än hörselskydd och skyddsglasögon. Skyddsskor och skyddsbyxor behövs ej, det stor problemet är att dom blir nergrisade av grässtänk. Har nog kört röjsåg i shorts och stövlar någon gång.

Spelar det verkligen någon roll med lite gräs och sly när husleverantörerna ska titta ?
Dom kikar väl mer på hur huset ska placeras i förhållande till infart, grannar och vädersträck?

Ja du kanske har rätt Ubbe, jag kanske ska låta det vara istället. Bekymret är ju inte på något sätt akut eller stort på något vis. Det är bara lite snårigt att ta sig runt på tomten när man numera går där och funderar över vad som vore lämpligt att bygga.

Känns som att det enda redskapet man skulle våga sig på är just den tidigare nämnda gräs- och röjsaxen från Fiskars. Kanske ska köpa den och klippa upp lite gångar så att man i alla fall kan ta sig runt utan att sniglarna blir för intima!

Ja det var inte lätt det här, och ändå så är man ju inte igång ännu! Undrar just hur många beslut av det ena eller andra slaget man kommer att ha betat av innan inflyttning?

:)

// Zleepy

Hemmakatten
Det finns en röjlie att köpa (Fiskars bl.a har den). Den är lite kortare och bredare än en vanlig lie och är som namnet indikerar tänkt just för att kunna slå sly med.

Om du absolut vill röja - ta bort de största buskarna med yxa eller bågsåg eller något annat verktyg du redan har.

När du tröttnat på det, sätt dig ner med en kopp kaffe, blicka ut över domänerna och samla kraft inför det som komma skall. Byggandet kommer antagligen innebära fler beslut och mer arbete än du nånsin kan drömma om :)
Det kanske är bättre att passa på att göra något kul med familjen nu medan tid finnes ;)

När husbygget kommer igång och grävmaskinen på plats är sly och gräs borta på några minuter ;)

Jag känner dock igen behovet av att vilja "komma igång" och göra något även fast man vet innerst inne att jobbet görs i onödan ::) ;D

Du har nog absolut en poäng där Ubbe! Äsch, jag låter det hela vara för stunden!    ::)

Visst ligger det även en del frustration bakom tankarna på att "göra något". Vi har haft tomten ganska länge nu utan att ha lyckats hitta ett lämpligt hus. Men nu tar jag steget in i en mer aktiv fas där jag tänker skicka ut en förfrågan till ett antal husleverantörer tillsammans med en lista över våra behov och önskemål, där jag ber dom att föreslå vad dom tror är lämpligt för tomten. Hoppas att vi på det sättet kan hitta något som fångar vårt intresse.

// Zleepy

P.S. Om det dock skulle råka finnas någon riktig machotyp med en riktig röjsåg i närheten (Trollhättan), med ett okontrollerat behov av visa hur det hela egentligen skall gå till, så finns det som sagt ett lämpligt objekt att dema på!

;)

Tror nog att den där saxen är rätt taskig även bara till några gångar...
Ska allt ner, be någon komma med en traktor och betesputs. Helt kart

Saxen kan du skippa det är ju bara leksaker!
Den duger till att trima rabattkanter med på sin höjd.

Välj:
Lie plus bågsåg

Bensindriven röjsåg med klinga plus bågsåg

Traktor med betesputs plus manuellt finlir vid stenar och efter kanter

Mitt val är röjsågen (1800:- på bauhaus) den har du alltid nytta av även senare.

Jag tror att det blir ett evighetsprojekt att klippa med fiskarssaxen. När du har klippt färdigt, så kommer det du klippte först att vara så långt att det är dags att klippa igen...osv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.