Hallå!
Tack igen för alla synpunkter och råd!
Det blev till slut en röjlie så nu ska "liemannen" ut och härja så snart tillfälle ges. Tog ett tag innan man listade ut hur orven skulle greppas, men det gav sig så snart lien hade monterats på!
Tänkte gå på't i morgon om inte vädret är allt för busigt. Nån som vet om det bör vara riktigt torrt eller om det går bra med lite fukt i markerna?
// Zleepy
Tack igen för alla synpunkter och råd!
Det blev till slut en röjlie så nu ska "liemannen" ut och härja så snart tillfälle ges. Tog ett tag innan man listade ut hur orven skulle greppas, men det gav sig så snart lien hade monterats på!
Tänkte gå på't i morgon om inte vädret är allt för busigt. Nån som vet om det bör vara riktigt torrt eller om det går bra med lite fukt i markerna?
// Zleepy
Det ska vara lite fuktigt, "slåtterdagg"...
Trots att du redan bestämt dig och skaffat röjlie så vet jag att du komme att less ihjäl när arbetet inte ens är halvfärdigt. Köp en röjsåg, inte nån liten "byggvaruhusleksak" utan en rejäl sak. Jag har en Stihl 4-taktare och det blir livslång vänskap då jag även använder den istället för gräsklippare. Jag har kapat alla tänderna på en gammal röjklinga och monterat slåtterkrossknivar istället så den funkar som gräsklippartallrik med ledbara knivar. Tyngden i knivarna gör att även sly grova som tummen åker med så det visslar om det utan att det märks. Även kardborrar och gråbo som brukar mörda vilken trimmerlina som helst åker med. 
Vedeldarn skrev:Trots att du redan bestämt dig och skaffat röjlie så vet jag att du komme att less ihjäl när arbetet inte ens är halvfärdigt. Köp en röjsåg, inte nån liten "byggvaruhusleksak" utan en rejäl sak. Jag har en Stihl 4-taktare och det blir livslång vänskap då jag även använder den istället för gräsklippare. Jag har kapat alla tänderna på en gammal röjklinga och monterat slåtterkrossknivar istället så den funkar som gräsklippartallrik med ledbara knivar. Tyngden i knivarna gör att även sly grova som tummen åker med så det visslar om det utan att det märks. Även kardborrar och gråbo som brukar mörda vilken trimmerlina som helst åker med.![]()
Vad gör du när någon av knivarna lossnar?
4 takt, hur går de? Är inte den seg
Och varför skulle knivarna lossna? Naturligtvis har jag tillverkat bultarna med nav i ett stycke av seghärdat bearbetbart material och eftersom det är knivar till en slåtterkross så är det rejäl godstjocklek. Vi snackar höghållfast här, allt annat är förenat med livsfara.gådeberg skrev:
4-taktaren går gudomligt, lite segare på accet är den ju men inte så det stör och när man röjer eller klipper gräsmattan så håller man ju konstant varv och går aldrig ner på tomgång utan kör på mellanvarv istället, för segdragningen är imponerande och den går så tyst och fint.
Kul att du köpte en lie. När jag var barn tyckte jag det var roligt att slå med lie så jag slog hejvilt och röjde upp hela lantstället. Men jag tror nog inte att det skulle vara kul längre, tror inte jag skulle kunna fantisera ihop att jag var Luke Skywalker i strid med imperiet nu.
Skriv en rad om hur det går, alltid kul att höra.
Skriv en rad om hur det går, alltid kul att höra.
Man tappar ju kvivarna på slåtterkrossen. Ja det måste ju vara lugnare med en 4taktVedeldarn skrev:Och varför skulle knivarna lossna? Naturligtvis har jag tillverkat bultarna med nav i ett stycke av seghärdat bearbetbart material och eftersom det är knivar till en slåtterkross så är det rejäl godstjocklek. Vi snackar höghållfast här, allt annat är förenat med livsfara.
4-taktaren går gudomligt, lite segare på accet är den ju men inte så det stör och när man röjer eller klipper gräsmattan så håller man ju konstant varv och går aldrig ner på tomgång utan kör på mellanvarv istället, för segdragningen är imponerande och den går så tyst och fint.
Ja men du får ju tänka på vilken hastighet traktorn körs med och hur fort man rör trimmerhuvudet och med vilken kraft. Slåtterkrossknivar brukar ju bli sne-vinda på slåtterkrossen också men det är ju omöjligt på en röjsåg. Sen så ser man ju lite var man sätter knivskivan när man går alldeles bredvid. Sitter man i en traktor så hör man ju bara braket när man försöker mosa stenarna som är ivägen.gådeberg skrev:
Hejsan,detta lät intressant.Har Du möjligtvis en bild på klingan att lägga ut här ?Vedeldarn skrev:Trots att du redan bestämt dig och skaffat röjlie så vet jag att du komme att less ihjäl när arbetet inte ens är halvfärdigt. Köp en röjsåg, inte nån liten "byggvaruhusleksak" utan en rejäl sak. Jag har en Stihl 4-taktare och det blir livslång vänskap då jag även använder den istället för gräsklippare. Jag har kapat alla tänderna på en gammal röjklinga och monterat slåtterkrossknivar istället så den funkar som gräsklippartallrik med ledbara knivar. Tyngden i knivarna gör att även sly grova som tummen åker med så det visslar om det utan att det märks. Även kardborrar och gråbo som brukar mörda vilken trimmerlina som helst åker med.![]()
Jo tack Olorin, det var lite väl segt och gick lite väl trögt innan jag insåg att lien som är nyinköpt inte är slipad!!! :
Tror inte att nån granne såg mig och tur det det för det måste ha sett bra roligt ut. Jag slet som ett djur och var alldeles dyngsvettig i värmen. ;D
Efter att ha fått lien slipad så gick det mycket bättre. Vill dock inte påstå att det är något lätt jobb. Har slått kanske en 1/3 del av tomten och inser att jag behöver fixa en kratta och samla ihop allt med. Jag tar det lite pö om pö de kommande dagarna så snart skall det nog vara ordnat.
Räkna med att ni kommer få höra fler roligheter framöver. Tror att det finns en hel del att lära sig avseende livet utanför innerstan.

// Zleepy
Tror inte att nån granne såg mig och tur det det för det måste ha sett bra roligt ut. Jag slet som ett djur och var alldeles dyngsvettig i värmen. ;D
Efter att ha fått lien slipad så gick det mycket bättre. Vill dock inte påstå att det är något lätt jobb. Har slått kanske en 1/3 del av tomten och inser att jag behöver fixa en kratta och samla ihop allt med. Jag tar det lite pö om pö de kommande dagarna så snart skall det nog vara ordnat.
Räkna med att ni kommer få höra fler roligheter framöver. Tror att det finns en hel del att lära sig avseende livet utanför innerstan.
// Zleepy
Vi har också sett ganskaroliga ut innan vi lärde oss tekniken med att använda en lie (själv har jag fortfarande inte gjort det utan låter maken slå
). Låt det slagna gräset/slyn ligga några dagar så att det torkar lite. Det blir mycket lättare att kratta ihop då.
Klicka här för att svara