Ubbe skrev:
För 15000kr kan jag alltså få 375m³f utkört ur skogen utan att lyfta ett finger.
Omsätter man detta i vedförbrukning för en vedeldare á 30m³/år så är det alltså ved för 12,5år.
Ja nu var ju inte inköpspriset medräknat, hade jag tagit med det så är priset 150,000 för en helrenoverad maskin i väldigt bra skick. Jag har ingen skog själv så jag brandskattar grannskogarna på vindfällen till grannarnas stora förtjusning och den dan jag skulle komma på tanken att sälja maskinen så är den värd det dubbla mot vad jag gav för den har jag fått höra. Dessutom har jag köpt ett skördaraggregat till den så den ska få gå som drivare då jag både fäller, upparbetar och lastar och kör ut med samma maskin. ;) Om det sen är möjligt ska den förses med tippbalja och skördaraggregatet med klyvkniv så då blir det från träd till ved direkt i skogen. 8-)

Hallo har själv en baklastare...skulle inte rekomendera någon att köpa två hjulsdrivet.. dom är totalt kass nä fyrhjulsdrivning ett måste..

Pessimistkonsult här!

En nackdel med en baklastare är att det inte är lätt/lämpligt att går ur traktorn om man har lastaren upplyft. Som jag har förtsått det så går det inte öppna dörren då.
Och skulle det gå, eller att man tar bort dörren , så måste man gå under lastaren. Och det är inte att rekomendera.

Jag brukar i bland snegla på beganade L30 av det nyare snittet. De är dock liite dyrare.

Men ett argument för en baklastare är ju snöskottningen på vintern. Om jag inte minns fel så bor du ju i den del av landet som regelbundet får snö.

Nu börja det likna nåt nu kommer fördelarna fram.

Håller med ovanstående, köp en traktorgrävare istället om du ska köpa något alls?
(beroende på dina mekkunskaper/möjligheter)

Har själv en traktor med ett löst aggregat, perfekt till det mesta dikning, dränering, snöplogning, arbeten på åkern ,vid husbygget/renoveringen,planering på tomten osv osv..

OM jag får tid över så finns det svartjobb i nästan obegränsad mängd..fint för gårdskassan ;)

TorpAnders skrev:
Har själv en traktor med ett löst aggregat, perfekt till det mesta dikning, dränering, snöplogning, arbeten på åkern ,vid husbygget/renoveringen,planering på tomten osv osv..
Vad är det för traktor och aggregat du har?

För egen del har jag nöjt mig med att hålla ordning på två personbilar, släpkärra, ungens moped och motorgräsklipparen. Blir en del pyssel bara med den fordonsparken.

Men jag har kusiner som inte kan låta bli. Två av dem köpte sig en hjullastare, hyfsat stor, av det välkända ::) fabrikatet Kawasaki. En sån är mycket billigare än en Ljungby Maskin eller Volvo. Bara när den användes till att rikta hytten på en timmerbil, som råkade kana av vägen, var den betald och mer därtill.
Nu finns det ju inte många sådana att hitta, förstås, men ska man mixtra själv går det ju lika bra att köpa en särling, som är mycket billigare i inköp, än ett mer välkänt fabrikat.

Sen hör det ju till saken att när man håller sig med ett par kranbilar, någon timmerbil, två traktorer, en gaffeltruck, en gammal traktorgrävare och lite annat dessutom, då har man ju skaffat sig en hyfsad verkstad också. Maskin för att tillverka hydraulslangar har han också köpt. Sådana resurser underlättar ju, om man ska hålla sig med mer avancerade maskiner än skyffel och skottkärra.
Ytterligare en i släkten är licenssvetsare och håller sig med en mindre mekanisk verkstad.
Därför kan ofta delar tillverkas, om det inte finns reservdelar att få tag i.

Tomtebo skrev:
Vad är det för traktor och aggregat du har?
En BM350 med ett Nordigg70 aggregat.
Det blir ett väldigt smidigt ekipage med små skador på omgivning och gräsmattor.

Ah! Ett Nordigg, har tittat på dem tidigare och de ser mycket fina ut.

Passade det direkt utan modifieringar på traktorn?

Hur är det att gräva med?

Köpte du nytt eller begagnat?

Är det mycket underhåll på det?

Lätt att haka av och haka på?

Vad har du för skopa(or)?

Ojojoj, vad många som skrivit i denna tråd! Härligt!

Av någon anledning har jag inte fått några mail om att det varit aktivitet här.

Hm....

Jo, visst kan man råka ut för dyra reparationer, och då är ju liksom hela nöjet med en egen maskin försvunnet... :(

Många förespråkar en traktorgrävare... Jag har inte ens kollat upp sådana maskiner, utan endast kollat på t.ex. 218 och 640.

Har i veckan haft en "proffsgrävare" på besök för planering av garagegrund. Jag lejde alltså en grävfirma för jobbet
Valet föll på en traktorgrävare pga möjligheten att flytta massor med frontlastaren, alltså ingen optimal maskin för grävjobbet men ett lyckat val ändå tror jag.
Det blev planerat för plattan (85m2), grävt dränering, avtäckt/planerat för infartsväg
(ca 20m) med drändike i kanten, nerlagt en trumma, grävt ett kort dräneringsdike på ett annat ställe på tomten + ½ lass singel upplagt bredvid plattan.
Tid för detta blev 6,5tim på körsedeln.
Grävmaskinisten är ju ett proffs så resultatet blev därefter. Han började med att avtäcka för plattan som bara var uppmärkt med en pinne i varje hörn, inga höjdflukter alltså. När det var klart diffade det ca +/- 5cm över hela plattan :o Efter en omgång med lasern (han hade med sig en sådan) är höjddiffen nu ca +/- 2,5cm på schaktbotten.
När det blev dags för dräneringen runt plattan misslyckades han lite i ett hörn, annars blev lutningen perfekt - utan laserhjälp..

Det är en riktig fröjd att se en duktig grävmaskinist i aktion och en rotortilt ger ju oanade möjligheter att trixa och fixa. Jag är helt övertygad om att jag inte nått samma resultat själv, inte ens om jag haft en vecka på mig..
En duktig chaufför är ju inte bara flink med spakarna utan har även en värdefull rutin som gör att allt görs i rätt ordning hela tiden. Jag är helt övertygad om att "min" grävmaskinist såg direkt när han kom på plats var han skulle lägga massorna för att dom inte skulle bli i vägen, varken under grävningen eller det fortsatta bygget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.