7 653 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Effektivisera skivkapandet
Sida 1 av 3
Har sökt lite men svaren har varit blandade och inte riktigt tilltalat mig med en konkret lösning.
Har en nystartad firma och från början körde vi med billiga maskiner, nu när saker börjat röra på sig har vi sakteliga börjat tänka på effektiviteten och köpt rejäla prylar, Makita/Bosch Pro bl.a. Nu är det dags för såg-avdelningen.
Det vi har märkt är att sågningen av gips/spån/mdf tar en sjujäkla tid.
Idag ser det ut såhär:
1: Mäta från kant på cirkelsågen till klinga (glömmer måttet hela tiden)
2: Räkna ut det mått man skall ha, minus det mått från kant på sågen till klinga
3: Upp med riktbräda, tvinga fast, kontrollmäta
4: Såga (sen allt för ofta svära lite och börja om)
Som ni ser så är detta inte effektivt för fem öre, tar massa tid och har hög felprocent.
Det jag vill göra är att kunna ha en bordscirkelsåg alt. cirkel med skena och bara kunna ställa in sågbredden på anhållet, dra igång och kapa och det är klart med det snittet.
Saken är den att det vanligen är spån/mdf på 16mm och upp som vi kör och sågbredderna är upp till 60cm vilket gör att jag är lite osäker på utrustning som krävs och om man ska sikta på bord eller cirkel med skena.
Har ni några specifika tips åt en nybörjare (ny i branschen, inte okunnig
) på utrustning som kan passa, har varit och känt lite på Festools utrustning och den verkar riktigt gedigen och stabil. Ge gärna tips på lösningar från 3000kr och uppåt 10-snåret, då vi behöver en lite enklare lösning och en lite mer gedigen.
Tack på förhand!
Har en nystartad firma och från början körde vi med billiga maskiner, nu när saker börjat röra på sig har vi sakteliga börjat tänka på effektiviteten och köpt rejäla prylar, Makita/Bosch Pro bl.a. Nu är det dags för såg-avdelningen.
Det vi har märkt är att sågningen av gips/spån/mdf tar en sjujäkla tid.
Idag ser det ut såhär:
1: Mäta från kant på cirkelsågen till klinga (glömmer måttet hela tiden)
2: Räkna ut det mått man skall ha, minus det mått från kant på sågen till klinga
3: Upp med riktbräda, tvinga fast, kontrollmäta
4: Såga (sen allt för ofta svära lite och börja om)
Som ni ser så är detta inte effektivt för fem öre, tar massa tid och har hög felprocent.
Det jag vill göra är att kunna ha en bordscirkelsåg alt. cirkel med skena och bara kunna ställa in sågbredden på anhållet, dra igång och kapa och det är klart med det snittet.
Saken är den att det vanligen är spån/mdf på 16mm och upp som vi kör och sågbredderna är upp till 60cm vilket gör att jag är lite osäker på utrustning som krävs och om man ska sikta på bord eller cirkel med skena.
Har ni några specifika tips åt en nybörjare (ny i branschen, inte okunnig
Tack på förhand!
Ett viktigt krav torde vara att man under hela eller stora delar av hanteringen kan arbeta själv.
Detta utesluter rimligtvis de flesta bordsågar och pekar tydligt mot Festolösningen med skena. Jag har flera gånger konstatera att jag klarar att få upp en skiva på lämplig plats för sågning, men att köra den själv genom bordssågen är omöjligt.
Detta utesluter rimligtvis de flesta bordsågar och pekar tydligt mot Festolösningen med skena. Jag har flera gånger konstatera att jag klarar att få upp en skiva på lämplig plats för sågning, men att köra den själv genom bordssågen är omöjligt.
Jag köpte festools sänksåg med skenor för skivkapandet. Sparar igen de pengar den kostar på riktigt kort tid.HC skrev:Har sökt lite men svaren har varit blandade och inte riktigt tilltalat mig med en konkret lösning.
Har en nystartad firma och från början körde vi med billiga maskiner, nu när saker börjat röra på sig har vi sakteliga börjat tänka på effektiviteten och köpt rejäla prylar, Makita/Bosch Pro bl.a. Nu är det dags för såg-avdelningen.
Det vi har märkt är att sågningen av gips/spån/mdf tar en sjujäkla tid.
Idag ser det ut såhär:
1: Mäta från kant på cirkelsågen till klinga (glömmer måttet hela tiden)
2: Räkna ut det mått man skall ha, minus det mått från kant på sågen till klinga
3: Upp med riktbräda, tvinga fast, kontrollmäta
4: Såga (sen allt för ofta svära lite och börja om)
Som ni ser så är detta inte effektivt för fem öre, tar massa tid och har hög felprocent.
Det jag vill göra är att kunna ha en bordscirkelsåg alt. cirkel med skena och bara kunna ställa in sågbredden på anhållet, dra igång och kapa och det är klart med det snittet.
Saken är den att det vanligen är spån/mdf på 16mm och upp som vi kör och sågbredderna är upp till 60cm vilket gör att jag är lite osäker på utrustning som krävs och om man ska sikta på bord eller cirkel med skena.
Har ni några specifika tips åt en nybörjare (ny i branschen, inte okunnig) på utrustning som kan passa, har varit och känt lite på Festools utrustning och den verkar riktigt gedigen och stabil. Ge gärna tips på lösningar från 3000kr och uppåt 10-snåret, då vi behöver en lite enklare lösning och en lite mer gedigen.
Tack på förhand!
Vad som kan vara bra att tänka på är att satsapå att antingen skaffa eller bygga ett par bra bockar som är smidiga att transportera och stadiga att använda.
Garanterar dig att när du väl lärt dig ts55:an så kommer du att vara helnöjd.
Har oxå köpt en Precisio bordscirkel, men den är inget vidare lämplig att använda till just skivor, iaf inte utan förlängningsborden så man inte själv klarar av att hantera en skiva på 1200x2500 på ett smidigt sätt.
Ett litet tips är att göra två klossar som håller måttet från sågens kant till klingan och förvarar dem ihop med riktlinjalen, då blir det inget mätande utan man lägger klossarna där snittet skall vara och linjalen emot dem...
Detta ersätter inte Feston men det tar väl nån dag innan du bestämt dig och fått den levererad så gör ett par klossar under tiden, de sparar en hel del tid.
Hela skivor är svårt att hantera själv på en bordscirkelsåg så här tror jag mer på Feston. DW744'a är mer än trevlig annars men är kanske lite fin att ha ute på byggen, alubordet tål inte vad som helst.
/Kent
Detta ersätter inte Feston men det tar väl nån dag innan du bestämt dig och fått den levererad så gör ett par klossar under tiden, de sparar en hel del tid.
Hela skivor är svårt att hantera själv på en bordscirkelsåg så här tror jag mer på Feston. DW744'a är mer än trevlig annars men är kanske lite fin att ha ute på byggen, alubordet tål inte vad som helst.
/Kent
Många bra tips här, det tackar vi för.
DW744;an hittar jag inget pris på online, någon som har ungefärligt rekommenderat butikspris på den pjäsen?
Där jag tänkte att 744;an skulle få plats så hanterar vi små skivor, möjligen 1x1 eller kanske 1,5x1 i värsta fall, där denna kommer till pass är finlir inomhus så att säga när det behövs bitar på upp till 60cm. Klyver 1200x2500 till mindre får man då göra med cirkelsågen
Festools TS55;a är given, helt underbart pris, frågade aldrig om priser när man var i butiken och provade lite, skall iväg efter lunch och hämta en
Att göra klossar som anhåll mot nuvarande sågen har vi provat, hade funkat om inte den varit så förbaskat värdelös, måtten ändrar sig mellan sågningarna och klingan är aldrig där den var förra gången. Kommer inte på namnet på sågen vi använder nu men den är gul (inte dewalt) från nån byggkedja.
Provkörde makita-skruvdragaren imorse för första gången också, hej och hå vilken enorm skillnad det var jämfört med vår Black & Decker vi hade innan, ujujuj
Riktiga verktyg är en upplevelse
DW744;an hittar jag inget pris på online, någon som har ungefärligt rekommenderat butikspris på den pjäsen?
Där jag tänkte att 744;an skulle få plats så hanterar vi små skivor, möjligen 1x1 eller kanske 1,5x1 i värsta fall, där denna kommer till pass är finlir inomhus så att säga när det behövs bitar på upp till 60cm. Klyver 1200x2500 till mindre får man då göra med cirkelsågen
Festools TS55;a är given, helt underbart pris, frågade aldrig om priser när man var i butiken och provade lite, skall iväg efter lunch och hämta en
Att göra klossar som anhåll mot nuvarande sågen har vi provat, hade funkat om inte den varit så förbaskat värdelös, måtten ändrar sig mellan sågningarna och klingan är aldrig där den var förra gången. Kommer inte på namnet på sågen vi använder nu men den är gul (inte dewalt) från nån byggkedja.
Provkörde makita-skruvdragaren imorse för första gången också, hej och hå vilken enorm skillnad det var jämfört med vår Black & Decker vi hade innan, ujujuj
Riktiga verktyg är en upplevelse
Hej HC!
Du skulle kanske kunna göra så här.....
Skivan Du vill dela skall vara 600 mm. (Exempel)
Kroka måttbandet mot skenan enligt bild. Läser Du av 479 mm mot skivans kant så blir skivan under skenan 600 mm. (Gäller Festoolskenan)

Kolla med Din egen såg, Du skall kanske arbeta med måttet 120 eller 122 mm. Notera måttet som gäller på skenan. (Med spritpenna på skenan)
Du skulle kanske kunna göra så här.....
Skivan Du vill dela skall vara 600 mm. (Exempel)
Kroka måttbandet mot skenan enligt bild. Läser Du av 479 mm mot skivans kant så blir skivan under skenan 600 mm. (Gäller Festoolskenan)

Kolla med Din egen såg, Du skall kanske arbeta med måttet 120 eller 122 mm. Notera måttet som gäller på skenan. (Med spritpenna på skenan)
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Hejsan är det grov eller finsnickerier ni håller på med. Jag jobbar på ett litet finsnickeri vi är 3 st. Vi gör trappor kök möbler fönster dörrar mm det mesta inom trä området kan man väll säga. Skall man ha efektivitet så är det enda en riktig format såg som gäller. Det är den maskin som går mest hos oss vi har en robland z 250 med 7.5 hk motor och kör med 400 klingor ritsaggregatet är oxå en bra grej om man sågar tex melamin bellagda skivor.
Hej Snickarfrasse!
HC är inledningsvis beredd att satsa tre till tio tusen.
Hoppas att det går bra för honom och att hans firma så småningom lyckats jobba ihop pengar tillräckligt för en Robland.
Tills vidare behöver han goda råd gällande effektivisering av skivsågning, och inte minst gäller det att mäta rätt för undvikande av vargar.
Lycka till HC
per
HC är inledningsvis beredd att satsa tre till tio tusen.
Hoppas att det går bra för honom och att hans firma så småningom lyckats jobba ihop pengar tillräckligt för en Robland.
Tills vidare behöver han goda råd gällande effektivisering av skivsågning, och inte minst gäller det att mäta rätt för undvikande av vargar.
Lycka till HC
per
HC skrev:
Gips är ju bra mycket enklare att skära, och fortare går det..
När det gäller de övriga skivorna så beror det ju på vad de skall vara till..
Är det till för att sätta som förstalager under gipsen är det inte så noga att det är 100%-igt rakt så då räcker det ju att slå upp en linje och köra på frihand efter den..
Till finlir är det bordssåg, t.ex. Bosch GTS10 eller skenlösning som gäller.
En viktig aspekt är ju om lösningen måste vara mobil eller inte. Större bordssågar är naturligtvis outstanding även om dom ligger utanför den aktuella budgeten, men dom är ju lite knepiga att få med ut till byggen!
Själv kör jag gipsskivor med sticksåg. Först ett blyertsstreck, och du kan nästan hålla pennan och sågen i samma hand. Jag kan såga stående om jag bara ska trimma bort mindre än ca 10 cm genom att gå ut till ytterkanten ett par gånger och ta bort spillbitarna innan de blir för långa. Själva kapningen tar något längre tid än med cirkelsåg, men jag är klar med halva snittet innan du har fått skenan på plats. Det blir mycket mindre damm, och lika snygg kant. Det finns många fina blad till sticksågar - välj ett "hyvlande".
Såga gips??? Varför??
Skall du ta bort typ 10cm som du säger är det ju bara att hålla kniven i ena handen, och ritsa direkt med tumstocken från kanten, knäck gipsen, skär och allt är klart..
Det tar max 20 sekunder att skära av 10 cm längs med en gipsskiva. Slå det med en såg.
- vilken såg som helst får ni använda.. 
Skall du ta bort typ 10cm som du säger är det ju bara att hålla kniven i ena handen, och ritsa direkt med tumstocken från kanten, knäck gipsen, skär och allt är klart..
Det tar max 20 sekunder att skära av 10 cm längs med en gipsskiva. Slå det med en såg.
håller helt med dig, kniv är väldigt smidigt till gipsStyx skrev:Såga gips??? Varför??
Skall du ta bort typ 10cm som du säger är det ju bara att hålla kniven i ena handen, och ritsa direkt med tumstocken från kanten, knäck gipsen, skär och allt är klart..
Det tar max 20 sekunder att skära av 10 cm längs med en gipsskiva. Slå det med en såg.- vilken såg som helst får ni använda..
![]()
...och kantskärare för gips spöar all konkurens på remsor upp till 10 cm. Snabbt och perfekt snittyta utan att behöva surfa.
Enda gången en gipsskiva sågas är om t.ex. ett dörr/fönsterhål ska tas upp i en del av skivan -då sågas det korta snittet och det långa tas med gipsvinkel + kniv.
Enda gången en gipsskiva sågas är om t.ex. ett dörr/fönsterhål ska tas upp i en del av skivan -då sågas det korta snittet och det långa tas med gipsvinkel + kniv.
Produkter som diskuteras: "kantskärare gips"
Kantskärare för gips Stanley
Skär båda sidorna på en gång
349 kr inkl moms
Läs mer
