Tja...

Köpte en Fobo 1500 vagn från 1987 idag för det nätta priset av 3500kr...

Det är en boggievagn som får lasta 1100kg...

Problemet är att den har 3 st 2:or från besiktningen...

Främre axel dämpare stum
Bakre axel dämpare stum
+ så fick den nedslag för några små hål i plyfan på flaket.

HAr tittat lite under vagnen och det verkar vara någon sorts gummidämpning runt axeln som har torkat...

Har ni några tips på hur jag ska få igenom denna vagn??

/Jimmy

Hej

Gummibussningarna köper du billigt på tex biltema eller lahtis

väldigt lätta att byta

//roggan

Hmmm.. ser inte så lätt ut att byta iaf.. för att få bort gummit runt axeln måste den nog demonteras på något sätt...

du kan inte slänga upp en bild på hur de ser ut?

Troligen måste axeln pressas ur för att man skall byta gummielementen. Har sett annonser från firmor som gör sådant för man måste ha specialmaskiner för det. Har tyvär inga adresser, men en sökning på nätet borde ge resultat.

Börja med att kolla upp om det är dämparna som fastnat/rostat eller om det är torsionsbussningarna (gummit runt axeltapparna) som fastnat.

Det andra felet beror på antingen kraftig överlast så axeln fastnat eller att det är en slitagegrej.

Nya torsionsgummin finns att köpa.

Ska ta kort imorrn...

Finns inga oljedämpare eller liknande på vagnen...

tackar för länken.. ska kontakta dom...

Nu är släpet besiktigat och jag fick åter nedslag på dämperiet.. Ska se mig efter nya axlar eller sälja det kanske...

galento
ejwbegysv skrev:
Nu är släpet besiktigat och jag fick åter nedslag på dämperiet.. Ska se mig efter nya axlar eller sälja det kanske...
Enligt en del jag känner så verkar det bättre att köpa nya axlar,det ska visst vara ett rent h-e att få isär axlarna och renovera dem och lämnar man in jobbet så har totalsumman blivit lika dyrt som nytt i värsta fall.

köp en ny axel, släpvagnsteknik leverade mina (har boogie så det blev 2 :))

Du får ett helt kit med bromsar och allt, knappt lönt att laga sönderrostat skit

slitvargen skrev:
köp en ny axel, släpvagnsteknik leverade mina (har boogie så det blev 2 :))

Du får ett helt kit med bromsar och allt, knappt lönt att laga sönderrostat skit
Hur mycket kostar det då??

Har en som vill köpa vagnen för 5000kr..

Den gick inte igenom besiktningen igår tyvärr..

såld

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.