I helgen ska vi ta ner ett tiotal träd av varierande storlek vid sommarstället. Mest tall men ett par större granar kommer nog att få tas ned också. Tanken är att om något år använda veden till en kommande braskamin. Har sett en del diskussioner om klyvar i den lägre prisklassen, 1500 - 2000. Är detta något som kan duga? Har förstått att tall är lättkluvet. Gäller det även gran? Hyra är inte ett alternativ då vi inte kommer kunna klyva upp all ved vid ett tillfälle.

När klyver man egentligen? Kan man göra det snart efter att man fällt eller ska stockarna "ligga till sig"?

Staffans2000
Ju förr destå bättre.
Billiga vedklyvar alla Biltema är tillräckligt bra med tanke på priset.

Hej!

Jag föreslår Clas Ohlson 30-8993, pris 1995:-

Har i dagarna klyft 10 kubikmeter, och den fungerade bra. Du bör ha ett stadigt bord.

per

10 träd i varierande storlek och några granar är väl inget du behöver en klyv till?

Gör en rejäl huggkubbe av en av granarnas rotbit och sen klyver du med yxa.

10 träd som inte är gigantiska ger väl typ 30-40 stockar på 3 meter. Brasved på 30 cm ger 10 kubbar per stock.

Dvs 3-400 småkubb är väl inget att köpa en klyv för? Motion får du, går lika snabbt som en seg lågprisklyv och du får känna dig lite macho med svettig bringa och rygg.

De större bitarna får du kanske använda kil till men större träd är ju alltid relativt mot vad man jämför med.

Annars hyr du en klyv modell bättre för 300 spänn en dag. Betydligt smartare och jag gissar att de 6-7 ggr du kan hyra för vad en skräpis kostar ger dig ved i fritidshuset till död-dagar. Dessutom har du tröttnat på lågprisklyven efter ett par år...

Bara min åsikt och jag kan ha rätt ibland....:)

Får se hur mycket ved det blir när allt är fällt. Det är iofs inga småtallar och de granar som helst ska ner är också de rätt stora. Att hyra en "riktig" klyv vid några tillfällen är dessvärre inget alternativ då sommarstället ligger på en ö vilken man endast når med vår Örnvik 400 (plasteka).

Har funderat på att se hur långt man kommer med klyvyxa och kilar. Tyvärr finns det inte hur mycket tid som helst men om det bara går marginelt snabbare med en snikklyv så blir det kanske yxa istället. Man lär ju sova gott efteråt...

Kolla in denna länk om hur/när.

Torka veden väl - www.skogsstyrelsen.se

Där finns det mesta om ved och eldning!!!

Om du ska köpa en klyv (som är det näst bästa alternativet efter hyra) så se till att det går att justera återgången så att den inte alltid går tillbaka längs bak.
Sedan är det bra om den är hyfsat snabb på tillbakagången.

Min favorit-klyv var justerbar och med singelgrepp (bara en hand behövs för att köra). Se till att du har ett stort bord så att du inte behöver lyfta den kluvna veden från backen!!
Bordet hjälper &-så till när du vill klyva samma bit en gång till.
Jag brukar lägga två plyfa skivor på några sågbockar som bord.

En finess som finns på vissa klyvar är ett borttagrart x-tra blad som sitter horisontellt, då får du 4 bitar direkt!

Vedklyv och yxa kan vara bra om det blir bitar som du inte orkar lyfta upp på klyven.

Lycka till!!
/Kalle

Efter en stunds funderande så blev det handkraft före maskin. Kan hända att jag ångrar mig bittert när en fjärdedel av veden är kluven och det känns som att det aldrig ska ta slut. Å andra sidan får jag ju en chans att jobba bort de där extrakilona som envist biter sig fast. :)

Så igår inhandlades en styck klyvyxa om 1,5 kg från Hultafors. Såg att Clas tar 439 men skulle kolla andra grejer och åkte till Bauhaus. 539 spänn tar de för yxan där. Glad i hågen tänkte jag att eftersom Classe ligger 75 meter bort så springer jag och hämtar en katalog och köper yxan på Bauhaus för 386,50 istället. Visade sig att likt elektronikkedjorna så ser man till att inte ha exakt samma modell. Classe hade yxa med svängt skaft och Bauhaus med rakt. Tyckte inte att ett rakt skaft var värt 23% mer i pris och dessutom fick den sura personalen mig att gå direkt tillbaka till Classe.

Har du inte tre polare som kan få följa med på ett " grillparty" på din ö, de måste bara hugga lite ved först typ 1/4 var.:D

Redan kört det tricket med ett tak som behövde göras om. ;)
Grill, öl och whisky kan locka till storverk.

bara man börjar med storverket och sedan tar ölen och whiskeyn:)

Cheesus skrev:
10 träd i varierande storlek och några granar är väl inget du behöver en klyv till?

Gör en rejäl huggkubbe av en av granarnas rotbit och sen klyver du med yxa.

10 träd som inte är gigantiska ger väl typ 30-40 stockar på 3 meter. Brasved på 30 cm ger 10 kubbar per stock.

Dvs 3-400 småkubb är väl inget att köpa en klyv för? Motion får du, går lika snabbt som en seg lågprisklyv och du får känna dig lite macho med svettig bringa och rygg.

De större bitarna får du kanske använda kil till men större träd är ju alltid relativt mot vad man jämför med.

Annars hyr du en klyv modell bättre för 300 spänn en dag. Betydligt smartare och jag gissar att de 6-7 ggr du kan hyra för vad en skräpis kostar ger dig ved i fritidshuset till död-dagar. Dessutom har du tröttnat på lågprisklyven efter ett par år...

Bara min åsikt och jag kan ha rätt ibland....:)
Jag skulle vilja veta hur det känns i din din vänstra arm efter flera fyra till sextimmars pass? Efter att lyft upp klyvna klabbar och klyva en gång till. Högg själv upp ca 12 träd för att ha som träning. Fick tennisarbåge som tack. Har fortfarande känningar efter skadan, och för att inte dra upp skadan så köptes en klyv.

Det kändes fint faktiskt...:)

Okej att man blir mör som en gris men å andra sidan behöver man ju inte klyva allt i 4-6-timmarspass utan går man ut på kvällen, tar med sig en eller ett par goda kalla öl, jobbar en timme med klyvning och en halvtimme med staplingen så blir det inte så infernaliskt jobbigt.

Egentligen är det ju dumt att köra med en supereffektiv klyv och sen stå där med 30 kubik ved som ska travas på en gång. Vedtravning jämte momsredovisning måste vara något av det tristaste som finns.

Bor man som TS ute på en ö har man ju dessutom inte långt till doppet när svetten lackar som mest.

Är man sen gift med en förstående kvinna som masserar ömma muskler på kvällen så är lyckan gjord. Jag har fru....:):)

Om man bara har en Örnvik 400 så vill man nog inte frakta med sig någon billig klyv heller i den (vi har en lika dan ;-))

Skickar med följaden historia från tråden Byggbloopers under Övrigt:

Karkulla skrev:
Inte direkt en byggblooper, men en ganska rolig planeringsgroda. Temat är I bland blir uppgiften större än vad man rimligen kunnat väntat sig eller Varför göra saker varje år i stället för rejält var sjunde?

Vi värmer upp vårt hus med ved och för fyra år sedan när vi var nyinflyttade beställde jag ordentligt med ved, ca 60 kbm i tremeterslängder. Jag hade hoppats att detta skulle räcka i 1-2 år. Huset är gammalt och förra ägarna hade förbrukat över 30kWh el per år. Höll på kväll efter kväll och skavde med motorsåg och en vedklyv, men vedberget tycktes ändå inte minska... Kallade in farsan till en helg och hyrde samtidigt en vedprocessor och då blev det sprutt på produktionen. Snacka om vedhög! Med staplad mur runt högen mätte den nästan 100 kbm.
Som nyinflyttad på landet blev jag känd som "han med veden" och många använde högen som landmärke; "Sväng höger och åk till du ser en enorm vedhög på vänster sida, där tar du höger", läste jag på en vägbeskrivning.

I vintras, efter fyra eldningssäsonger, tog så högen slut och jag skaffade hem 30-35 kbm i tremeterslängder av en granne. Det skulle precis bli lagom att kapa och klyva och stapla upp i det pannhus som jag ritat på under förra vintern och som tog sin form under 2006. Dock ville jag ha lite mer ved och pratade med en skogsbonde som jag känner. Här missförstod vi tydligen varandra för det kom inte bara en timmerbil, han hade ett släp påkopplat! 70 kubik till !!!!
Totalt alltså mer än 100 kubik och då var det inte kapat och kluvet.

All fritid under 2006 har tillägnats pannhuset, men sista semesterveckan var vedutrymmet klart och jag tog tag i första stocken. Av en slump så hade alla i min bekantskapskrets väldigt mycket andra aktiviteter för sig så jag stod själv på vedbacken. Jag höll på hela veckan (7 dagar) och den kortaste arbetsdagen var 9 timmar lång, sedan var semestern slut och jag skavde vidare på kvällarna första jobbveckan.

EFTERKALKYL
- Det tog ca 100 timmar att kapa, klyva och stapla veden under de i särklass varmaste veckorna i juli.
- 100 kbm stock = 140 kbm staplad ved i ½-meterslängd
- Tack vare solfångare räknar jag med en årsförbrukning på max 20 kbm ved (det ska alltså dröja sju år tills jag behöver göra det här igen.
- Jag tappade drygt 10 kilo och det kostade 450 kr hos naprapaten för att låsa upp ryggen igen.

Måste erkänna att jag stod och drömde och direktverkande el några gånger under den intensiva veckan...men den känslan går över efter ett par veckor, vet jag nu.

ylven skrev:
Om man bara har en Örnvik 400 så vill man nog inte frakta med sig någon billig klyv heller i den (vi har en lika dan ;-))

En Örnvik 400 lastar mer än man tror. ;)
Båtgrannarna har flera gånger lett åt oss när vi kommer med vår nedlastade eka och en utombordare som envist puttar på. En vedklyv av budgetmodell hade nog varit en last av det mer normala slaget.

Cheesus skrev:
Det kändes fint faktiskt...:)

Okej att man blir mör som en gris men å andra sidan behöver man ju inte klyva allt i 4-6-timmarspass utan går man ut på kvällen, tar med sig en eller ett par goda kalla öl, jobbar en timme med klyvning och en halvtimme med staplingen så blir det inte så infernaliskt jobbigt.

Egentligen är det ju dumt att köra med en supereffektiv klyv och sen stå där med 30 kubik ved som ska travas på en gång. Vedtravning jämte momsredovisning måste vara något av det tristaste som finns.

Bor man som TS ute på en ö har man ju dessutom inte långt till doppet när svetten lackar som mest.

Är man sen gift med en förstående kvinna som masserar ömma muskler på kvällen så är lyckan gjord. Jag har fru....:):)
Bra skrivet!

Jag höll på då det var snö ute på landet (2006) och ville få bort så mycket som möjligt. Envis som man är och tävlingsmänniska, då vill man få bort veden. Vedtravning fick flickvännen ta hand om. Det är hon en fena på. Nya klyven är en 5-tonnare på 50kg och fungerar utmärkt. Öl och träning går inte så bra ihop, men efter så är den först alldeles extra god.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.