Byggahus.se

Hålplatta MFT/3-LP

  1. M
    Medlem · Frankrike - Pantin · 288 inlägg

    MathiasFr

    Medlem
    Jag har planer på att bygga ett kombinerat såg och monteringsbord liknande MFT/3 fast större och undrar:

    -Vad är yttermåtten på MTF/3 hålplattan?

    -Hur vinkelrät är MTF/3 hålplattan? Någon som har eller kan diagonalmäta den noggrant?

    -Är det en poäng med cc 96mm (LR 32 std) på ett liknande bord eller kan man ta tex 100mm?

    -Fungerar det att ytbehandla mdf skivan så att den blir motståndskraftigare tex mot lim och fukt (tex Osmo hårdvaxolja)?

    Jag har sökt en hel del om MFT men ovanstående frågor lyckas jag inte hitta några svar på.
     
  2. G
    Medlem · Stockholm · 1 292 inlägg

    geschwint

    Medlem
    hålen är vinkelräta över hela bordet. Skivan är vinkelrät, fast det finns ju justermöjligheter i vilket fall som helst så en mm hit eller dit har i MFT fallet ingen betydelse.

    96mm... Tja, vill du kunna använda några tillbehör från Festool som nyttjar avståndet så är det ju rätt smart att använda 96mm som är en multipel av Euromåttet 32mm. Då är det ju också rätt troligt att 3'e parts tbh passar också.

    Ytbehandling,,, tja, jag vet inte om jag skulle rekommendera att göra så då det skulle bli glattare. Mitt bord får ju liksom skavanker med tiden och jag ser skivan som en slitvara som man bara är lite försiktig med så den håller. Låter bli att ha bordet i fuktiga miljöer eller lägga blöta saker på den. Då jag till 100% jobbar med trä så är fukt inte ett problem.

    Kommer det en limklutt på den så torkar jag bort det direkt eller låter det torka och sedan tar ett stämjärn och tar bort det.

    Något jag brukar använda om jag vill lacka eller slasklimma eller liknande är en uppfläkt kartong från en skåplucka från ikea. Den passar perfekt för det MFT1080 som jag har. Då jag är klar så viker jag kartongen en gång så är bordet orört.

    Blev du någe klokare?
     
  3. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

    phl

    Medlem
    Jag har byggt ett större (1000x2000mm) arbetsbord som är borrat med 20mm hål c/c 96mm. De vinkelräta hålraderna är guld värda, dock har jag hittills aldrig stött på ett tillfälle då just 96mm c/c-mått är viktigt. Spontant kan jag heller inte komma på något Festooltillbehör som är beroende av c/c-måttet.

    Mitt arbetsbord har en 25mm MDF-skiva som topp. Jag har inte behandlat den och tycker ändå den har hållt bra i 1,5 år. Lim och färg tas lätt bort med vasst stämjärn i efterhand. Ska jag limma upp något som inte går att undvika att kladda med, brukar jag lägga ett bakplåtspapper på skivan. Vad gör man inte i brist på vaxat papper? ;)
     
  4. M
    Medlem · Frankrike - Pantin · 288 inlägg

    MathiasFr

    Medlem
    Inte riktigt. Liknande användningssätt finns det en hel del information om redan, men ett stort tack i alla fall!d^_^b

    Jag skulle vilja ha högre precision. Tanken är att använda det yttersta hålen i en hålrad för att fixera ett löstagbart anhåll (kalibreras en enda gång, tex med en excentrisk "bench dog") med justerbart stop samt använda långsidan som utgångspunkt/styrning för sänksågskenan och vill då där ha rätvinklighet.

    Du menar att det finns tillbehör som använder mer än ett hål, typ anhållet jag beskriver ovan?
     
  5. M
    Medlem · Frankrike - Pantin · 288 inlägg

    MathiasFr

    Medlem
    Bordet kanske kommer att dubblera som matbord, hmm, det kanske är tvärtom, det kommer nog i så fall mest att användas som matbord :D därav behov av motståndskraft mot vätskor. Kanske en tunn skiva mdf som plockas borta då det ska snickras?
     
  6. M
    Medlem · Frankrike - Pantin · 288 inlägg

    MathiasFr

    Medlem
    phl, vad har du under skivan? Bordsben, reglar eller förvaringsutrymmen som bär upp den?

    Hur gjorde du hålen?
     
  7. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

    phl

    Medlem
    Din tanke kring anhåll monterade i de vinkelräta hålen kommer fungera utmärkt. Det är precis så jag gör på mitt bord. Kanske ska ta några bilder på hur mina enkla anhåll fungerar? Mina anhåll grejar dock bara 90-gradersvinklar men det har jag aldrig begränsats av.

    Bordet består av en 25mm MDF-skiva som ligger löst på en ställning av reglar. Ställningen är egentligen en prototyp som blev tillräckligt bra för att inte byggas om. Den ska endast kompletteras med några krysstag. Som det är nu har reglarna säckat lite på mitten men det är ju lätt fixat med några mellanläggsbitar under skivan. Under skivan har jag två metallhurtsar med verktyg samt lite annan förvaring för tvingar och liknande.
     
  8. M
    Medlem · Frankrike - Pantin · 288 inlägg

    MathiasFr

    Medlem
    tack phl! Bilder är alltid trevligt.
     
  9. M
    Medlem · Frankrike - Pantin · 288 inlägg

    MathiasFr

    Medlem
    Jag hitta måtten 1102*718 på festools amerikanska sida. Är detta skivans mått?

    Då återstår frågorna om ytbehandling och festool skivans precission. Innan jag kan tänka mig att hosta upp pengarna för en MFT skiva för att använda som fräsmall skulla jag vilja veta hur vinkelräta kanterna är samt nogrannheten på cc 96.
     
  10. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

    phl

    Medlem
    Nogrannheten på c/c 96mm är nog i häraden max-vad-du-kan-få-i-MDF.
     
  11. M
    Medlem · Frankrike - Pantin · 288 inlägg

    MathiasFr

    Medlem
    Tillräckligt för att kopiera med handöverfräsen då med andra ord :D

    Då borde kanterna vara lika precisa då? Någon som kan diagonalmäta en hålplatta till en MFT/3?
     
  12. G
    Medlem · Stockholm · 1 292 inlägg

    geschwint

    Medlem
    Tillbehöret från Festool som jag tänkte på var vinkelanslaget fast det kanske inte är aktuellt med MFT/3 då den har ett som monteras på ramen.

    Iafa så är MFT1080 anslaget konstruerat så att det nyttjar två hål med 96mm c/c
     
  13. G
    Medlem · Stockholm · 293 inlägg

    gifen

    Medlem
    Hålraderna passar för att fixera kapexen och plattan till vacuumsystemet.
     
  14. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

    phl

    Medlem
    Passade på och ta en bild på mitt anhåll idag när jag ändå lekte med mitt nya LR32-Set.

    [​IMG]

    Anhållet består av två 25mm MDF-bitar. Den på bilden vänstra biten är anhållet mot vilket jag trycker materialet som ska kapas. Vill man kapa samma längd flera gånger kan man sätta en klots och tving som på bilden. Den högra biten av anhållet sätter man lämpligtvis så långt bort från den vänstra som möjligt för att minimera vinkelfelet.

    Skenan trycks sedan mot de båda bitarna och sedan är det bara att kapa. Jag har inte upplevt att man behöver fixera skenan mot MDF-bitarna, men jag vet att någon av de andra skåningarna hade en lösning på det. Den involverade, om jag minns rätt, excenterlås.

    MDF-bitarna sitter på plats i hålen med 20mm rörstumpar. Det var inte helt lätt att hitta 20mm rör i vanliga byggaffärer. Detta är ett rör till klädhängare i något garderobssystem. Hålen för rören borrades genom att jag klämde fast anhållen på plats med skruvtvingar, borrade ett 14mm hål med borrmaskin och sedan fräste upp till 20mm med ett kopierstål.

    Repeterbarheten på mitt anhåll är god, jag har aldrig upplevt det som att jag inte får 90 grader men jag är åas inte vansinnigt kinkig. Någon tiondels glipa över säg 600mm tror jag inte jag skulle märka i praktiken.
     
  15. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 742 inlägg

    FredrikR

    Tidsoptimist
    Nu tror jag en polett trillade ner här..
    Man använder hålskenan (LR32?) för att göra hålen i MDFen? :)
    Har sett bilder på en massa hemmagjorda hålskivor men inte mer än reflekterat över att de lär vara lite småpyssligt att få till hålen med bra precision.
    Eller brukar folk normalt sett mäta och rita och fräsa?
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.