Eller mer korrekt beskrivning är att där bak ser det ut som typ blå laser strålar som virvlar runt hjulet som går runt inne i maktian. Det är en äldre slagborr maskin av modell HP2030.
Det är väl dax att köpa en ny men vore schysst om jag slapp på ett tag.

Hade fått rådet att rengöra det där metall hjulet som man ser åka runt med en tandborste. Gjorde det och det blev bara värre??? Vad kan jag göra?

C
"Det där hjulet" - Kommutator. På varsin sida om kommutatorn sitter det två kol som överför ström till kommutatorn och de till den anslutna spolarna. Gnistrar det är antingen kommutatorn utsliten, väldigt skitig, eller så är kolen utslitna, eller möjligen helt oslitna. Gnistor beror på dålig kontakt mellan kommutatorn och kolen.
Min bästa gissning är att byta kolen.

Skulle tro att den är 10 år. Är det värt att repa den eller ska jag satsa på en billig borrhammare istället?
Och är det farligt med gnistorna?

C
Alltså, är kolen slut så äter dom upp kommutatorn -> maskinen BLIR värdelös om inte annat. Nya kol kostar kanske 20 kronor, så det är nog helt klart värt att prova att byta dom iallafall. Det brukar vara luckor, en på varje sida, antingen som man skruvar ut, eller som man snäpper bort med ett snäppfäste, eller möjligen med en skruv som håller fast en plastbit. Därunder sitter kolen. Plocka ur dom och titta på dom (ta en bild och lägg upp kanske). Se till att du har sladden urdragen bara.

Motsvarande kol går antagligen att få tag på hos vem som helst som säljer reservdelar till maskiner, eller om du kan hitta nån verkstad för elmotorer eller vad som helst, det är en rätt vanlig reservdel.

I värsta fall kan dom vara fastlödda, men det tvivlar jag på att makita skulle göra.

Vart köper jag kolen nånstans?

C
Alltså, jag vet inte, K-rauta, beijer osv, kan kanske ta hem, eller om du kan hitta nåt företag som reparerar elmotorer. Du får fråga runt lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.