krijo1 skrev:
Det är intressant information men jag är inte riktigt med på vilken modell du menar, dom verkar ha hur många modeller som helst. Går det att hitta den på besseys hemsida.
Bessey Revo K är den jag har och gillar.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Bessey Revo K är den jag har och gillar.

--- Mats ---
Den ser mycket trevlig ut. Jag har någon snik version av den som funkar ok. I övrigt så har jag den mer klassiska tvingen från Bessey och det var den jag refererade till tidigare.

Har du hittat någon vanliga affär i Malmö/Lund trakten som säljer Revo K?

Harald Nyborg säljer de riktiga QuickGrips nu till rätt vettiga priser.
Läge att fylla på lite tror jag *ler*

/Kent

krijo1 skrev:
Den ser mycket trevlig ut. Jag har någon snik version av den som funkar ok. I övrigt så har jag den mer klassiska tvingen från Bessey och det var den jag refererade till tidigare.

Har du hittat någon vanliga affär i Malmö/Lund trakten som säljer Revo K?
Nej, Bauhaius hade innan. Postorderföretag har dem. Överhuvud taget är det svårt att hitta bra grejer för att snickra (pushsticks, featherboards, diamanter för slipning, bra handhyvlar, progrip, ...). Dessa finns mest i postorder, gissar marknaden är för liten. Tittar jag på min egen handel av klampar, så körde jag först med mina gamla (sådana som skruvas och rostar), sedan en eller två billiga i plast, sedan wolfcraft, sedan någon Bessey, och sedan köpte jag ett stort antal Besseys. Nu är det länge sedan jag köpte tvingar. Nästa gång blir det sådana som kan flyttas långs stången för jämvikt. Så det är nog svårt att leva på att ha rätt klampar inne just när någon vill ha något.

--- Mats ---

snickarboden skrev:
Harald Nyborg säljer de riktiga QuickGrips nu till rätt vettiga priser.
Läge att fylla på lite tror jag *ler*

/Kent
Du brukar ju veta vad som är bra. Känner inte till dem, är det också sådana som håller 90 grader? Då får jag ut och titta.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Du brukar ju veta vad som är bra. Känner inte till dem, är det också sådana som håller 90 grader? Då får jag ut och titta.

--- Mats ---
Håller 90 grader... jag antar att du menar att backarna är parallella så att man får jämn spännkraft, eller? I så fall kommer du bli besviken på dem. Jag har ett halvt dussin av den modellen som HN nu säljer för 89:- och backarna sitter lite snett i förhållande till varandra innan man börjar spänna på samtliga av dem (det är en glipa på gissningsvis 3-4 mm på ena sidan). Detta innebär att det uppstår en skjuvkraft när man spänner åt - inte bra för limning alltså.

Bortsett från ovanstående tycker jag att de är prisvärda. Själv använder jag dem främst som tredje/fjärde/femte/... hand, dvs till att hålla fast saker jag jobbar med. Till det fungerar de utmärkt. Det går att spänna åt ganska hyfsat trots det nätta formatet (givetvis inte lika bra som med en riktigt skruvtving, men betydligt bättre än med en "kinasnabbtving"). Jag har haft dem i några år och det verkar inte vara något fel på kvaliteten, för ingen har pajat eller försämrats på annat sätt.

bygga_bo skrev:
Håller 90 grader... jag antar att du menar att backarna är parallella så att man får jämn spännkraft, eller? I så fall kommer du bli besviken på dem. Jag har ett halvt dussin av den modellen som HN nu säljer för 89:- och backarna sitter lite snett i förhållande till varandra innan man börjar spänna på samtliga av dem (det är en glipa på gissningsvis 3-4 mm på ena sidan). Detta innebär att det uppstår en skjuvkraft när man spänner åt - inte bra för limning alltså.

Bortsett från ovanstående tycker jag att de är prisvärda. Själv använder jag dem främst som tredje/fjärde/femte/... hand, dvs till att hålla fast saker jag jobbar med. Till det fungerar de utmärkt. Det går att spänna åt ganska hyfsat trots det nätta formatet (givetvis inte lika bra som med en riktigt skruvtving, men betydligt bättre än med en "kinasnabbtving"). Jag har haft dem i några år och det verkar inte vara något fel på kvaliteten, för ingen har pajat eller försämrats på annat sätt.
Hej, tack, du fångade precis det jag tänkte på, och ja, det är att spänna för att limma i 90 grader som är det viktiga för mig. Att bara hålla använder jag wolfcraft till. De är inte heller 90 grader, men jag tror faktiskt de är mindre glipa än du anger. Råkar du ha ett par wolfcraft du har jämfört med (du säger 3:e till 5:e hand så du ha rnog ett antal)...

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Hej, tack, du fångade precis det jag tänkte på, och ja, det är att spänna för att limma i 90 grader som är det viktiga för mig. Att bara hålla använder jag wolfcraft till. De är inte heller 90 grader, men jag tror faktiskt de är mindre glipa än du anger. Råkar du ha ett par wolfcraft du har jämfört med (du säger 3:e till 5:e hand så du ha rnog ett antal)...

--- Mats ---
Jag skrev 3-4 mm glipa, men jag tyckte själv att det lät mycket i efterhand så jag gick och kollade. 2 mm stämmer bättre överens med verkligheten.

Några Wolfcraft har jag tyvärr inte, så med dem kan jag inte jämföra. Jag har några andra snabbtvingar av okänt märke och på dessa är glipan lite mindre, men de är så dåliga i övrigt att jag bara använder dem om det verkligen kniper (inte bokstavligen, för de kniper dåligt). Jag har Irwin-snabbtvingar så att det räcker till 3:e-11:e hand så det är inte speciellt ofta skräptvingarna behöver användas.

Beror nog på hur man använder tvingarna, jag tycker de flesta drar iväg så jag knackjusterar ändå till styckena.

Irwin QuickGrip är dock nog de bästa jag någonsin använt, synd bara de är så jäkla dyra normalt.

/Kent

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.