Jag tänkte bara lägga in en liten blänkare om det är någon i dessa trakter som har behov av en ny sågklinga. PoG i Södra Sandby har just nu vad de i varjefall påstår 50% rea på klingor. Det verkar inte vara från deras ordinarie sortiment så jag gissar att det är något restlager de säljer ut. Det finns endel Makita, Bosch, CMT, några Festool och diverse noname klingor. Ett antal kapskivor av olika slag såldes också ut men dessa tittade jag inte närmare på.

Till TS55:an köpte i alla fall W12 och TF56 från festool för 296:- styck samt 24t, 60t 260 mm Makita klingor till min DW711. De senare kostade 349:- styck.

Det finns nu bara en W12 kvar av de små Festool klingorna som passar till TS55. Det fanns dock fler större kvar till CS70, AP65 osv.

Jag har bara kollat på Festool och de jag köpte finns inte längre i prislistan. Listan från 2008 säger att de kostat någonstans runt 475 + 875 ex moms (om jag minns rätt).

Jag tänkte mig att W12 skulle vara en klyvklinga men denna heter visst PW12. Någon som kan kommentera lämpligheten att använda W12 till klyv (eller annat) jämfört med den vanliga W48 som följer med sågen.

TF56 är väl till för att såga Aluminium eller armerad plast, när jag nu skall göra det?

Var där nere för ett tag sen, och då hade dom mycket dewalt sågklingor, trä-, metallborr, bits samt SDS+ borr till utförsäljning. 3 pallar med pallkragar fulla.

Kom hem med 18 och 22mm 400mm långa sds+ borr samt spiralborr i samma storlekar för 98kr st.

hmm är klingorna 2,2mm tjocka som 48taggaren? Annars blir det lite trist med gummilisten på skenan som kommer att skäras ned om klingan är tjockare.

Spelar tjockleken på klingan egentligen någon roll är det inte så att motoraxelns fläns där klingan kläms fast linjerar med styrskenans kant då borde en tjockare eller tunnare klinga inte påverka linjeringen eftersom tjockleks förändringen alltid blir på klingans utsida sett från styrskenan? och därmed inte påverkar gummilisten. Jag kan ha haft otur när jag tänkte på detta men rätta mig om jag har fel :-) Det som kan påverka gummilisten om min tanke stämmer är väl om klingorna har olika tandutstick (skränkning)

Nimajneb skrev:
hmm är klingorna 2,2mm tjocka som 48taggaren? Annars blir det lite trist med gummilisten på skenan som kommer att skäras ned om klingan är tjockare.
Nej, de är de gamla, tjockare klingorna tyvärr. Dessutom är de slut.

stomneby skrev:
Spelar tjockleken på klingan egentligen någon roll är det inte så att motoraxelns fläns där klingan kläms fast linjerar med styrskenans kant då borde en tjockare eller tunnare klinga inte påverka linjeringen eftersom tjockleks förändringen alltid blir på klingans utsida sett från styrskenan? och därmed inte påverkar gummilisten. Jag kan ha haft otur när jag tänkte på detta men rätta mig om jag har fel :-) Det som kan påverka gummilisten om min tanke stämmer är väl om klingorna har olika tandutstick (skränkning)
De gamla klingorna (som det är tal om här) har olika tandutstick och påverkar därför gummilisten olika. De nya klingorna är alla samma storlek och problemet har försvunnit. Dock tog det en hel del år för festool att erkänna att detta var ett problem och därefter rätta till det.

Annars finns ju alltid Forumets favoritshop för Festool Sågklingor
Gerschwitz-GmbH

den nya 12 taggaren (PW12) kostar 17,50 och sedan ligger andra klingor inte långt efter i pris. Har för mig att man kan skicka upp till 3 klingor för total frakt på 15€

Jaha så var det med det "kapet" q(;^;)p
Jo, jag insåg faktiskt detta att de gamla klingorna är på 2,5 mm när jag kom hem. Nu lär jag ju inte behöva kapa Al så ofta och W12 klingan hade jag mer tänkt om det skulle finnas behov av lite grovkapning eller klyvning och då lär jag kanske inte vilja använda skenan ialla fall. Annars blir det väl till att offra ett splitterskydd när den dagen kommer.

Några kommentarer angående W12 klingans lämplighet som klyvklinga jämfört med W48?

jac skrev:
Jo, jag insåg faktiskt detta att de gamla klingorna är på 2,5 mm när jag kom hem. Nu lär jag ju inte behöva kapa Al så ofta och W12 klingan hade jag mer tänkt om det skulle finnas behov av lite grovkapning eller klyvning och då lär jag kanske inte vilja använda skenan ialla fall. Annars blir det väl till att offra ett splitterskydd när den dagen kommer.

Några kommentarer angående W12 klingans lämplighet som klyvklinga jämfört med W48?
W12an är den bästa klyvklingan som finns till TS55an, och otroligt mycket bättre än W48 för klyvning. Sen är det faktiskt inte så jobbigt att flytta ut gummilisten, det går mycket fort med dubbelhäftande tejp tex.

Ja, eller så kränger man klingorna på Tradera för samma pris som man gett för dem och beställer sedan nya från Tyskland.

jac skrev:

Utmärkt anledning att skaffa parallellanslaget PA-TS 55

:)

W12an är den bästa klyvklingan som finns till TS55an
Du blandar inte ihop den med PW12 (Panther klingan)? Jag har som sagt inte full koll på dessa, du brukar veta betydligt mer. Men det finns alltså både den nyare PW12 och den äldre W12. Enligt symbolerna så verkar W12 vara för kapning medan PW12 är för klyvning.

Utmärkt anledning att skaffa parallellanslaget PA-TS 55
Ja men se där. Utmärkt, jag har inget emot att betala för att få en anledning att köpa ytterligare en sak. Priset på klingan är väl värt motiveringen att köpa anslaget. :D

jac skrev:
Du blandar inte ihop den med PW12 (Panther klingan)? Jag har som sagt inte full koll på dessa, du brukar veta betydligt mer. Men det finns alltså både den nyare PW12 och den äldre W12. Enligt symbolerna så verkar W12 vara för kapning medan PW12 är för klyvning.
Nix, inget blandande.

Förr fanns W12 samt PW14. Numera finns bara PW12.

W12 är den klinga du har. Festoolnr 487377. Det är en klyvklinga med växelvis slipade tänder lämlig för klyvning och för plast. Den ger ett fint snitt.

PW14 är den gamla pantherklingan. Fler tänder än W12, fast ändå aggressivare. Inte lika bra snitt.

Numera finns bara en klyvklinga, nämligen Panther PW12. Den har samma tandvinkel som W12, men jag tror inte att de är riktigt identiska i övrigt. Den viktigaste skillnaden gentemot de gamla klingorna är att denne är 2,2mm bred istället för 2,5.

Många föredrog W12 framför PW14, på grund av att W12 ofta gav ett finare snitt. PW12 har jag inte provat.

Tack för klarläggandet Daniel!
Då har jag ju ändå fått vad jag hoppades på och som sagt, klyva kommer jag nog ändå att göra utan skenan. (När jag köpt PA-TS55):)

Vill du testa PA-TS innan köp så är det bara att höra av dig, jag använder min rätt sällan faktiskt. Inte för att jag istället använder skenan utan för att jag nog faktiskt klyver rätt sällan med 55an över huvud taget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.