Verktyg & Maskiner
Daniel_N: Stänger denna tråd och fortsätter här istället: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/194460-vilka-snickerimaskiner-utbryten-trad-mod.html //mod
agehall: Jodå, det funkar. Men Ecodrill är smidigare för just den här biten.
Fred vom Jupiter: Röstar för en billig borrhammare från Jula/Biltema/Clas. Jag köpte en för sju år sedan på Biltema för att borra småhål och den har funkat utmärkt. Precisionen är usel och den är tung men den borrar igenom allt.
Raptor50: Blir en massa kabeldragning som jag egentligen inte vill heller.. Cellen är 290 X 220 mm. Men jag hade hoppats på att den skulle få plats mellan kylaren och fångaren jag då men.. Det gick inte.. :( Kommer att leta upp en spolar vätska tank jag vet jag har liggande för att kunde köra kaustiksoda i den i stället också. Skall tydligen vara bättre effekt i det.. Jag var inte säker på om
baljbalj: En 240v Hitachi C7BU2 köpte jag från Toolstop för typ 3 veckor sen. Köp med en adapter för sverige också när du ändå håller på. Har inte så mycket att jämföra med och har faktisk bara sågat av en typ 25mm furuskiva med den, men det kändes nästan som att skära i smör. Bromsen var inte riktigt så snabb som jag trodde (jag trodde typ 0,5 varv eller så vilket kanske var naivt)
End: Då är vi tre. Ska vi maila var för sig eller ska det vara en gemensamt formulerad mail med allas underteckning? Och ska det till Makita Sverige eller direkt till Japan? Vad tycker ni?
vojma: Har precis kommit över en verkstadslokal som så småningom kommer att inredas med diverse snickeriutrustning. Lokalen är ca 70 m2 men tyvärr väldigt lång-smal, ca 5 x 14. På pluskontot är att det är en takskjutport med bredd 3 meter och höjd 2½ meter och hyran är låg, ca 2.200/månad inkl grundvärme (8-12 grader garanteras året om). Takhöjd 2,70 meter. Ca 10 m2 kommer att upptas
mickeolsson: Hej Håller på att renovera en ovanvåning och ska sätta gips, denna gips ska sedan spacklas och slipas. Jag vill inte slipa allt för hand (drygt ..) utan är inne på att köpa en vägg/tak slipmaskin som av många även kallas giraff. Ser att de har både på jula, bauhaus och rusta. Någon som har erfarenhet av dessa? Kan tillägga att harald nyborgs är nästan 1000:- billigare ?!?
qvintus4: Dumt av mig , såg inte det brukar vara noga med att kolla sånt , ska ju så klart köpa nytt . Men annars då är den bra tro i fall man hittar motsvarande ny ??
Henrik W: Hur har det gått med gaspatroner till paslode cf325? Hittat ngn lösning på problemet? Skulle det funka och ta en "hatt" från rätt patron i USA och sätta den hatten på europapatronen? Det går ju att sätta en adapter på USA patronen (tror att gasen kallas paslode britefuel) så att den passar äldre varianter av paslode spikpistoler, borde väl då gå att göra tvärtom också, sätta en
Stefan Bengtsson: Jag vet ingen som provat den, men den diskuteras litegrann här http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/187363-vilken-sticksag-samt-kap-ger-sag-rekomenderas-2.html#post1476435 i ett par inlägg.
Stehpan: Hejsan! jag har hittat denna Kärscher för 2000kr. Det känns som en maskin som skulle kunna vara vettig. variabelt sug verktygsuttag Verktygsautomatik 30 liters behållare flera olika slangdimensioner ingår så att man kan börja bygga en fast installation Billiga påsar Filterrensning http://www.tretti.se/media/pdf/information_sheets/34349.pdf
Svartling: [citat] Var det ett endagserbjudande? Hittar inte erbjudandet i Julas erbjudandeblad. :confused:
mattiasp: Jag brukar räkna ut diagonalen först och sedan använda lämpligt mätverktyg. Sedan kontrollmäter jag den andra diagonalen. På så sätt slipper jag en massa iterationer. Metoden fungerar även om man skall exempelvis skall fästa en regel ut från en bärlina och således inte har två diagonaler.
Jakethesnake: Hallå, såvida du inte är insyltat festool eller behöver versionen med 3 mm svängradie kan jag rekommendera Boschen. Stod i samma sits och ångrar mig inte en sekund. Mycket flexibel maskin. /Jacob
bax: Det finns rem-spray, klibbig sådan att köpa. Det är dock en nödlösning.
SBH: är det inte enklare att hyra maskin och borr än att köpa borr från england? hyr du nu kan du göra jobbet direkt och slipper vänta på frakt
jac: Jag har ingen större erfarenhet av riktiga japansågar så jag överlåter till andra att kommentera dessa. Två sågar som jag däremot är väligt nöjd med är dessa: http://www.clasohlson.com/se/Finsnickar-hobbys%C3%A5g-Silky/Pr308675000 http://www.clasohlson.com/se/Hands%C3%A5g-Bahco-Superior-2600/Pr305738000 Den lilla rackaren köpte jag från början till dottern när hon var 4. Det är
Daniel_N: [citat] På en 2012 (och även 733) kan man inte justera matningshastigheten. Att ta av mindre per gång ger (till en viss gräns) ett bättre resultat. Dock lämnar 2012 (som alla andra planhyvlar jag har använt) kuttermärken. Det är bara att plocka fram putshyvel eller slippapper/slipmaskin efteråt.
Trasselkalle: [citat] Vet du var jag lagt min reservbilnyckel också? Du har iallafall pekat ut en tråd jag tyckte var grymt bra och bokmärkat för att inte tappa bort, men såklart har jag förträngt det helt... STORT tack!
bax: Elektrisk motorsåg, om det inte gör nåt att det stänker lite sågkedjeolja på väggen.
raveper: Bauhaus hade två modeller till bosch. Pex och gex tror jag. Ta med den gamla och jämför vetja. K rauta har en variant http://www.k-rauta.se/Pages/Product.aspx?cat=K-Rauta%20Sweden%20VCatalog&category=Krauta35537(Rautakesko%20Sweden%20Catalog)&pid=000000000500558243(Rautakesko%20Sweden%20Catalog)
KungAnka: 2-takts olja. Samma som mopeder, motorsågar och gamla utombordare.
jackt: Hittade den via den andra tråden, mycket matnyttig information. Tack för länkningen!
pär h: Om man läser description på Whitehill där står det att man kan köpa stål från en mängd olika fabrikat. Logosol och axminster verkar väldigt lika förutom att jag inte ser diametern på logosols kutter. Förutom det så svaret på din fråga har jag inte men det verkar som om det skall fungera?. Pär
pär h: På biltema finns både plast, gelcoat och laminerings epoxy i små burkar även rovingmatta och vävd matta. Och det är nog det billigaste och hålbaraste. Nästa alternativ är att urholka en gråsten :) Pär
mattiasp: Den extra chucken kan bara bra om man skall blanda bruk. Det brukar inte mindre borrmaskiner gilla alls.
mmaacckkii: Hejsan någon som har erfarenhet av Hornbachs bensindrivna vertikalskärare Pattfield ergo tools model nr PE-BV 8738? Har inte själv sett den mer än i deras reklam blad och har långt till närmsta hornbach så skulle vara kul och veta om någon har provat eller iallfall känt lite på den på varuhuset. Postar länken till deras katolog med den i här