Hej,

Har en gammal häcksax som jag har köpt från en maskinuthyrare för säkert 15 år sedan. Börjar bli sugen på att se om man kan få igång den.

Tänkte börja med att montera ned den. Några tips på vägen tas tacksamt emot. Har redan några frågor:
1. Vad smörja bladet med?
2. Vilken blandning av drivmedel? Typ av olja? Oktantal på bensin?
3. Vilket avfettningsmedel för yttre delar (den är rätt kladdig).
4. Tips?

Återkommer med fler bilder under resans gång om intresse finns...?

/J
 
  • IMG_0636.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0637.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0638.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0639.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken avtagen och rengjord.
Intressant lösning med "uppsugaren" som matar soppa upp genom en pip. Kan man serva denna del för att optimera?

/J
 
  • IMG_0645.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftfilter demonterat. Indränkt i olja och trillar sönder om man rör vid det.

Vad ska jag ersätta med? Ska jag applicera olja på filtret?

/J
 
  • IMG_0643.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0642.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
erikssonjorgen skrev:
Luftfilter demonterat. Indränkt i olja och trillar sönder om man rör vid det.

Vad ska jag ersätta med? Ska jag applicera olja på filtret?

/J
Svårt att veta om filtret ska vara inoljat, vissa ska vara det, andra inte. Om manskinen ligger länge kan det rinna ut olja på ett filter som ska vara torrt. å andra sidan är ju detta en tvåtaktare, så det finns ju inte så mycket som oljan kan komma ifrån. Du kan nog ersätta med vilket skumgummifilter som helst, bara du hittar ett som är nog stort som du kan klippa sönder. Testa utan filter till att börja med. Vissa motorer går inte alls utan filter eftersom dom får för mycket luft. Men det är inte farligt att prova utan så länge det inte är sandstorm ute.

Om du kör med 5% olja så är du nog på säkra sidan, även om det stinker lite. Vet inget som ska ha mer än så förutom gamla bergborrar. Oktantal spelar ingen roll på tvåtaktare. Hur som helst, häll bort all gammal bensin.

Feltesta såhär:

1. Har du kompression? )Känns när man rycker i startsnöret Bra, då har den inte nypt i alla fall.
2. Har du gnista? ta ur stiftet och lägg det med kontakt mot toppen och dra i snöret och kolla efter gnista (håll inte i stiftet när du drar). Om inte gnista, byt stift.
3. Prova att starta, ta sedan ut stifet.
a Är det torrt: stopp i förgasaren, fel på pumpen, tätt bensinfilter osv. Kolla om motorn går att starta med ett par droppar bensin direkt i tändstiftshålet.
b Är det blött: igensatt luftfilter, dåligt stift, för stort gap på stiftet, choken har fastnat.Testa att starta igen men håll full gas )ger magrare blandning. Funkar inte det, får du gå på stift, filter osv.
 
Härligt Kungen!
Vilka supertips.

Återkommer imorgon när jag har bytt soppa-slang, tändstift och luftfilter (ev).

Något tips på vad oljan ska heta som blandas i bensinen? SW-30 eller så?

/J
 
2-takts olja. Samma som mopeder, motorsågar och gamla utombordare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.