Redigerat:
Vad ska du såga? Det är ju gensågar alltihop, inget jag skulle vilja kapa reglar med.

Mest småsaker, de gånger då jag inte orkar ta fram / kan ta med de stora verktygen, kanske är bättre för mig att komplettera med en 18V tigersåg ?
Vad jag förstod på tidigare inlägg så klarar en vettig japansåg allt en fogsvans klarar, men är lite smidigare att ha med sig (fällbar modell).

ah, du tänker så.
Jag anser iaf att Japansåg och fogsvans är bra på olika saker, jag skulle inte vilja kapa reglar med japansåg, och jag skulle inte vilja handkapa sinkningar med fogsvans, även om det går ;)

Kanske därför jag har en av varje, och tar fram dom efter behov.

K_arlstrom skrev:
Mest småsaker, de gånger då jag inte orkar ta fram / kan ta med de stora verktygen, kanske är bättre för mig att komplettera med en 18V tigersåg ?
Vad jag förstod på tidigare inlägg så klarar en vettig japansåg allt en fogsvans klarar, men är lite smidigare att ha med sig (fällbar modell).
Kanske en sådan här såg Jag säger inte att den ersätter fogsvans och dyl. men är behändig att ha med
sig i snickarbältet för allehanda småkapningar:)

Det finns faktiskt japansågar för alla typer av sågningar. Precis som med västerländska sågar.

Pär

Det finns otroligt många dåliga fogsvansar i handeln, faktiskt nästan bara dåliga. Japansågarna är helt enkelt bättre gjorda. En riktigt bra fogsvans är väl så bra som en japansåg och jag tycker att den är lättare att såga rätt med. Men som sagt, det är svårt att hitta bra fogsvansar, man hittar dem inte på ett byggvaruhus. En gammal såg som man skärpt själv eller en riktigt dyr fogsans från någon näthandel är det som behövs.

Min erfarenhet av japansågar är för övrigt att de är lite känsliga, tänderna kan gå av när man stöter på hårda kvistar. Det har jag aldrig råkat ut för med en fogsvans. Jag tror det beror på tandgeometrin, Japansågarna har väldigt spetsig tandspetsvinkel jämfört med en traditionell västerländsk såg som alltid har en tandspetsvinkel på 60 grader vilket ger en hållbar tand.

Grensågar är som sagt bra för att de går att ha i bältet och fungerar bra för enstaka mindre snitt utan precision men ska det sågas mycket eller exakt så duger de inte.

Lite märkligt med japansågarna att dom inte verkar ha någon skränkning alls. Senast nu när jag byggde trappan tryckte jag sågen mot vangen när jag sågade uttag i sättstegen. Helt i liv och inte en repa.

En bra kap/ger och en japansåg är allt jag behöver. Kan tom leva utan cirkelsågen. Tror jag.

”För att få en vettig såg måste man ge 150 till 200 kronor.”

Så står det som kommentar i testet här : sågtest

Jag tror å andra sidan att det kan va svårt att hitta en såg som faktiskt är dyrare, åtminstone om man går till byggvaruhusen. Men då kan man väl inte förvänta sig någon högre kvalité. Visst kan man ställa krav, men då får det kanske få kosta lite mer också? Skulle man betala 500:- för en riktigt bra fogsvans ? Eller mer ?

Själv köpte jag mig en Sandvik XT2600 i mitten på 90-talet (kap å klyv såg). Den har fungerat helt otroligt bra åt mig, betydligt bättre än de vanliga fogsvansarna. Det är först nu som den börjar bli så pass slö att jag funderar på att köpa mig en ny.
Men det är klart den kan inte jämföras riktigt med japansågarna som är en klass för sig i mitt tycke.

Jag har ingen större erfarenhet av riktiga japansågar så jag överlåter till andra att kommentera dessa. Två sågar som jag däremot är väligt nöjd med är dessa:
http://www.clasohlson.com/se/Finsnickar-hobbys%C3%A5g-Silky/Pr308675000
http://www.clasohlson.com/se/Handsåg-Bahco-Superior-2600/Pr305738000

Den lilla rackaren köpte jag från början till dottern när hon var 4. Det är en utmärkt barnsåg men jag märkte snart att jag allt oftare såg mig om efter denna när jag skulle göra någon småsågning. Skall jag såga en regel är det kanske inte Silky:n som kommer först men handlar det om enstaka kapning av en 45x45 eller 19x95 så blir det ofta den som kommer fram.

Prismässigt så verkar CO ligga bra till på bägge sågarna,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.