5 693 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Vätgas cell till fordon.
Tänker sweclockers såfort jag ser det där. Vattenkylning 
Vad jag menade var helt enkelt hur det kan komma sig att motorns förbrukning skulle minska av att man använder denna pryl. Det låter lite som att försöka göra en evighetsmaskin. Eftersom det blir förluster i cellen måste du tillföra mer energi från generatorn än vad som sedan finns lagrad i vätgasen. Eftersom det dessutom finns mycket stora förluster i motor och generator kommer du bara att kunna tillgodogöra dig en liten del av energin i vätgasen. Förutsättningen för att det ändå skall bli en bränslebesparing är att något med vätgasen påverkar förbränningen så att blandningen kan magras ut eller liknande.
Det låter för bra för att vara sant och jag tvivlar på att det är det. Var har du hittat infon någonstans?
Det låter för bra för att vara sant och jag tvivlar på att det är det. Var har du hittat infon någonstans?
Jag fattar hur du tänker "Avemo", Men du har ju mycket rätt i vad du säger.
"Förutsättningen för att det ändå skall bli en bränslebesparing är att något med vätgasen påverkar förbränningen så att blandningen kan magras ut eller liknande."
Det är ju precis så det är tänkt ut från början.
Sök på youtube efter "Dry cell" så kommer du nog över en HÖG med filmer som kanske kan överbevisa dig till att det var redan en på 80 talet som gjorde sin första bil som gick endast på vätgas.. Men jag gillar speciellt denna killen som jag tycker är jä... bra..
http://www.youtube.com/watch?v=xEdQRVQtffw&feature=related
Du kan också söka på "Hydrogen"..
Men som sagt tidigare, jag vet inte faktisk hur detta kommer att funka på min bil. Så jag gör ett test..
Funkar det så vet ni andra som läser hur det skall göras om ni vill försöka på era bilar.
Funkar det inte så är det inte säkert att ni andra misslyckas, men då vet ni hur ni INTE skall göra.
Så jag hoppas att NI hoppas att jag klarar av detta..
"Förutsättningen för att det ändå skall bli en bränslebesparing är att något med vätgasen påverkar förbränningen så att blandningen kan magras ut eller liknande."
Det är ju precis så det är tänkt ut från början.
Sök på youtube efter "Dry cell" så kommer du nog över en HÖG med filmer som kanske kan överbevisa dig till att det var redan en på 80 talet som gjorde sin första bil som gick endast på vätgas.. Men jag gillar speciellt denna killen som jag tycker är jä... bra..
http://www.youtube.com/watch?v=xEdQRVQtffw&feature=related
Du kan också söka på "Hydrogen"..
Men som sagt tidigare, jag vet inte faktisk hur detta kommer att funka på min bil. Så jag gör ett test..
Funkar det så vet ni andra som läser hur det skall göras om ni vill försöka på era bilar.
Funkar det inte så är det inte säkert att ni andra misslyckas, men då vet ni hur ni INTE skall göra.
Så jag hoppas att NI hoppas att jag klarar av detta..
Vad jag menar är att det är inga problem att köra en bil på vätgas, men det är fortfarande inte vatten som är bränslet. Vätgasen kan vara ett utmärkt energilager som visas i filmen du länkar till, men inte heller där är det vatten som är energikällan utan solen.
Det jag undrar är om du sett någon beskrivning av systemet du vill bygga och varför det blir en besparing. Jag är skeptisk, men utesluter inte att det kan finnas en poäng.
Erik
Det jag undrar är om du sett någon beskrivning av systemet du vill bygga och varför det blir en besparing. Jag är skeptisk, men utesluter inte att det kan finnas en poäng.
Erik
Jag har i alla fall inte sagt (Tror jag) att jag kommer köra på vatten..
Det är ju lite svårt att kunna använda solen som källa till strömmen som skall till att göra vätgasen som du skall köra på i bilen, då det inte alltid är sol.
Det jag tänker på är hellre inte att jag skall kunna köra på ENDAST vätgas. Detta blir ju en helt annan grej. BMW har i försök en ny modell som heter BMW Hydrogen 7 (Kan du också söka på på youtube.
Men detta är med riktiga tankar som du kan fylla upp. Men den kör ju endast på vätgas för att man kan fylla en tank med det.
Jag skall "Försöka" att få NED min bränsleförbrukning med att installera denna, Om det vill funka.. Vet ej.
Det som är säkert med det hela, är att vätgas har högre effekt än vanlig 95 oktan bensin..
Som det står på denna sidan : http://www.hirseland.se/H2.html
"1 kg vätgas innehåller lika mycket energi som 2,1 kg naturgas eller 2,8 kg bensin. "
Men jag är fortfarande inte säker själv om detta vill funka.. Men HOPPAS in i det sista..
Det är ju lite svårt att kunna använda solen som källa till strömmen som skall till att göra vätgasen som du skall köra på i bilen, då det inte alltid är sol.
Det jag tänker på är hellre inte att jag skall kunna köra på ENDAST vätgas. Detta blir ju en helt annan grej. BMW har i försök en ny modell som heter BMW Hydrogen 7 (Kan du också söka på på youtube.
Men detta är med riktiga tankar som du kan fylla upp. Men den kör ju endast på vätgas för att man kan fylla en tank med det.
Jag skall "Försöka" att få NED min bränsleförbrukning med att installera denna, Om det vill funka.. Vet ej.
Det som är säkert med det hela, är att vätgas har högre effekt än vanlig 95 oktan bensin..
Som det står på denna sidan : http://www.hirseland.se/H2.html
"1 kg vätgas innehåller lika mycket energi som 2,1 kg naturgas eller 2,8 kg bensin. "
Men jag är fortfarande inte säker själv om detta vill funka.. Men HOPPAS in i det sista..
Skit också.. Jag som trodde jag hade saker så jag skulle klara mig.. så läser jag på Wiki detta.. :
Natriumhydroxid angriper inte järn eller koppar, men däremot andra metaller som aluminium, zink och titan.
Så då får jag se om jag får fixat ett annat kärl..
Jag får nog göra ett av något annat då.. Hmm.. Då hade jag inte behövd döda datorn..
Natriumhydroxid angriper inte järn eller koppar, men däremot andra metaller som aluminium, zink och titan.
Så då får jag se om jag får fixat ett annat kärl..
Jag får nog göra ett av något annat då.. Hmm.. Då hade jag inte behövd döda datorn..
Produkter som diskuteras: "titan-zink"
Linoljefärg Vit Titan-Zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
92 kr inkl moms
Läs mer
Jag har nu satt upp cellen ganska temporärt så att jag fick kollat lite.
Som en liten grabb på julafton liksom.. 
Jag har använd ett solpanel som strömkälla, och det är ytterst lite sol i dag, men den började bubbla med en gång, om än bara lite.. Den har 17 volt ungefär ifrån solpanelen, men inte många ampere som flyter än..

Här har jag uppsättningen som den är nu.

Återkommer när jag får lite mer tester gjorda..
Jag har använd ett solpanel som strömkälla, och det är ytterst lite sol i dag, men den började bubbla med en gång, om än bara lite.. Den har 17 volt ungefär ifrån solpanelen, men inte många ampere som flyter än..
Här har jag uppsättningen som den är nu.
Återkommer när jag får lite mer tester gjorda..
Jag fick testat cellen när det var lite mer sol, så med max 10 amp, som solcellspanelen klarar av att lämna, så blev det rätt mycket med gas.
Jag fick inget riktig bra kort på det, men det synas lite på denna att det är rätt mycket med bubblor i toppen runt uttags slangen.

Annars så har jag fått hem min PWM, som egentligen är en motorstyrning, från Electrokit.se, kostade 213:-
Denna skall då styra hur många ampere som cellen skall få som max..

Nu åker jag iväg på ett litet stopp jobb, så jag får återkomma igen om en vecka eller så..
Jag fick inget riktig bra kort på det, men det synas lite på denna att det är rätt mycket med bubblor i toppen runt uttags slangen.
Annars så har jag fått hem min PWM, som egentligen är en motorstyrning, från Electrokit.se, kostade 213:-
Denna skall då styra hur många ampere som cellen skall få som max..

Nu åker jag iväg på ett litet stopp jobb, så jag får återkomma igen om en vecka eller så..
I dag började jag koppla lite kablar till cell och PWM, men när jag kommer ut till bilen och öppnar huven så ser jag att jag har gjord ett vansinnig stort misstag.. Skall jag montera denna cellen någon stans, så har jag endast plats till den om jag sätter den in mellan inner skärm och plasten i hjulhusen. Detta har jag inte tid med just nu, och då måste cellen kapslas in i något så det inte blir kortslutning när det säkert kommer skit runt den ifrån hjulen. Jag trodde det var mer plats i motor rummet på en Volvo än det det tydligen var.. Eller jag har byggt den för stor..
Inne i bilen vill jag ju inte ha den direkt. Jag får se hur jag löser detta när jag får möjlighet..
Blir en massa kabeldragning som jag egentligen inte vill heller..
Cellen är 290 X 220 mm. Men jag hade hoppats på att den skulle få plats mellan kylaren och fångaren jag då men.. Det gick inte..
Kommer att leta upp en spolar vätska tank jag vet jag har liggande för att kunde köra kaustiksoda i den i stället också. Skall tydligen vara bättre effekt i det.. Jag var inte säker på om plåten tålde det i längden, men det skulle tydligen gå bra, efter vad jag har fattat nu..
Cellen är 290 X 220 mm. Men jag hade hoppats på att den skulle få plats mellan kylaren och fångaren jag då men.. Det gick inte..
Kommer att leta upp en spolar vätska tank jag vet jag har liggande för att kunde köra kaustiksoda i den i stället också. Skall tydligen vara bättre effekt i det.. Jag var inte säker på om plåten tålde det i längden, men det skulle tydligen gå bra, efter vad jag har fattat nu..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Från elverk till solceller?
Fritidshus -
Startat projekt med batterier till befintlig solcellsanläggning
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solcell till varmvattenberedare och elbil
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solceller + batteri till 60-talshus
Elavtal, elpriser & elförbrukning -