Jag har en stompicka och en dyckert picka, från usa då. Paslode serien. Helt grymma tycker jag. Gasen räcker till runt 1000 spik för en tub för stompickan och lite mer till dyckerten. En laddning på batteriet räcker till ca 4000 spik. Fördelen med gas tycker jag är att jag använder den ofta, eftersom den alltid är redo för att skjuta lite spik. Dvs när du är klar med ditt bygge tror jag att gaspickan passar bättre, men när du bygger så har du ju kompressorn ute och då kanske det inte spelar så stor roll. Dock det där med slangen hela tiden, den måste vara irriterande... Liksom att gå till batteridragare från 240v :)

Går det att få tag på passande gaspatroner här i Sverige till alla de märken som de har på sidan ni länkar till? Eller bör man hålla sig till något av de större märkena som finns här?

Hitatchi, paslode och Makita kan du hitta gas till utan problem. Samt spik :)

TrollMann skrev:
Hitatchi, paslode och Makita kan du hitta gas till utan problem. Samt spik :)
Ok! Vilket märke är att föredra? Eller är de likvärdiga?

Hitachin kommer med NiCd accar, iaf gjorde den det sist jag kollade (NR90GR).
Makitan kan nog vara ett prisvärt alternativ, kanske från UK, finns en rätt nylig tråd om den. :)

Har nu tittat på Sencos 18 gauge och 601:an, är det bra val, vad är att föredra på stora pickan, "clipped" eller "round"?

Norrl..

Jag säger round alla dagar i veckan. Det är inte snyggt med d-skalle vid panelspikning osv.

Ska du ha en luftdriven stompistol kan jag rekommendera Makitan, finns både 21 och 34 graders, själv köpte jag 34 graders bössa. Använder mycket Duo-fast och andra bössor på jobbet och Makitan är går som en dröm i jämförelse. På plus-sidan finns bl a reglerbart spikdjup, bälteshängare och bra fäste för t ex skråspikning, som för övrigt fungerar mycket bra, då den alltid slår i spiken helt även när man skråspikar, vilket jag inte har upplevt med någon annan jag har spikat med.

tog hem en paslode picka från usa.hur bra som hälst,,tills gasen tog slut, jag går bet på att hitta passande gas...
Har klart för mig att gasregulatorn sitter i pickan och inte på gastuberna som vanligt.
vart hittar jag rätt gaspatroner ?

Vad är det för Paslode du letar gas till?
Paslodes stomspikare använder väl samma typ av gas som tex Hitachi och Makita?
Men med olika 'munstycken' (hattar) på flaskorna.

min picka heter paslode cf-325.den har gaspatroner med integrerad gasregulator,dom hederliga patronerna som är till immodellerna funkar inte,

verkar inte finnas sådana gaspatroner i sweden.dom har liksom gasmunstycket rakt uppåt?

Winisen: har du hittat gaspatroner i sverige? klurar på en likadan.

Hur har det gått med gaspatroner till paslode cf325? Hittat ngn lösning på problemet?

Skulle det funka och ta en "hatt" från rätt patron i USA och sätta den hatten på europapatronen?

Det går ju att sätta en adapter på USA patronen (tror att gasen kallas paslode britefuel) så att den passar äldre varianter av paslode spikpistoler, borde väl då gå att göra tvärtom också, sätta en briteuel hatt på europa patron.

Mvh Henrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.