Jag vet att frågan om vilka grovdammsugare som är bäst mm har diskuterats i åtskilliga trådar och jag har läst säkert 200 olika inlägg.
jag har dock inte hittat någon rekommendation på en större maskin som kan placeras stationärt i den lilla snickarboden.
Jag har idag en Alto 21-25 som funkar hyffsat och är ganska smidig att släpa runt, men de väsnas otroligt mycket och jag vill ha högre sugeffek och även variabelt sug för slipverktyg.
min tanke är att köpa en lite större och kraftigare maskin som kan placeras permanent i ett ljudskyddat utrymme i snickarboden. Jag kansedan koppla den till diverse verktyg och för att dammsuga golvet.
Alton kan fortsätta som grovis tillövriga huset/ bilen/våsugning mm.

Man kan nästan betrakta det som ett väldigt enkelt centraldammsugarsystem, eventuellt kan jag även låta den filtrerade luften passera direkt ut ur huset vi något rör.
är det någon som har erfarenhet av en sådan här lösning.
jag tror inte att jag vill ha en spånsug utan en dammsugare som skall passa tex en sänksåg/excenterslip/handöverfräs

Mvh
Steffe

Jag har en sådan lösning i mitt snickeri. Dammsugaren är en Festool CTL26:a som kopplas via en Dust Deputy cyklon till ett rörsystem byggt av 50mm avloppsrör. Spjälen vid de olika utsugspunkterna är hemmabyggda. Har även gjort en patentare för att kunna starta dammsugaren från flera platser. Denna lösningen bygger på att jag med ett relä tänder en 40W glödlampa som drar ström via verktygsuttaget på CTL26:an.

Min lösning skulle kunna baseras på vilken grovdammsugare som helst men ju kraftigare desto bättre. Ibland kopplar jag ur dammsugaren (bara att dra ut slangen, sladden ur verktygsuttaget samt sladden till dammsugaren) för att kunna använda den på annat ställe i huset. Hade gärna haft en helt stationär lösning men har inte hittat någon riktigt bra dammsugare till rätt pris.

phl skrev:
Har även gjort en patentare för att kunna starta dammsugaren från flera platser. Denna lösningen bygger på att jag med ett relä tänder en 40W glödlampa som drar ström via verktygsuttaget på CTL26:an.
Ha, Ha, älskar den typen av lösningar! :thumbup: Men se till att bunkra glödlampor för detta är nog ett typexempel på en "armatur" där det inte duger med en lågenergilampa...:D

Hejsan!
jag har hittat denna Kärscher för 2000kr. Det känns som en maskin som skulle kunna vara vettig.
variabelt sug
verktygsuttag
Verktygsautomatik
30 liters behållare
flera olika slangdimensioner ingår så att man kan börja bygga en fast installation
Billiga påsar
Filterrensning
http://www.tretti.se/media/pdf/information_sheets/34349.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.