Jag gillar 6 kants hylsor, funkar väldigt bra på muttrar/bultar som sitter riktigt hårt eller är rostiga. Jag upplever att de är 'smidigare' också, tunnare gods. Men det är inte vetenskapligt bevisat (mätt).

Det du säger om att dra sönder först och köp dyrare senare stämmer bra, det jobbiga är att man kan ge sig f*n på att när man spräcker hylsan så är det stängt på affären och halva bilen är isärplockad :-(

Redigerat:
Purre
Gedore och Facom finns också på marknaden, dom är också bland de bättre.
6-kant är det enda vettiga. 12-kant är bara att glömma.
Bland de jag skulle köpa kvalité är nog: 16, 17, 18, 19, 21, 24, 30, 32, 36 eller hur stort man nu vill ha det...

Jag jobbar som egen bilmekaniker 8 tim om dagen och som jag ser det kör jag sönder allt förr eller senare med muttermaskin. Biltema med 10 års garantin är otroligt bra i förhållande till pris och då har jag nog i mitt långa arbetsamma liv provar nästan alla märken. Jag håller med att man bara skall köra 6 kant och man skall försöka att aldrig hålla handen över hylsan när man kör maskin på dessa. Saker som jag anser aldrig går att pruta på kvalitén är mutterdragare (IR eller Muller) Muller lossar faktiskt med 1600nm på 1/2 tums maskin. Tro det eller ej men stor hammare eller slägga kan man inte heller pruta på pga att skaft lossnar med tiden.Ett långt 1/2 spärrskaft bör också vara kvalité. Ett annat tips är att upp till 19mm tycker jag man skall köpa 3/8 eftersom det ofta är trångt och dom håller ganska bra dom med. Hjulbultar skall man alltid försöka köra krafthylsor på eftersom dom ofta sitter så in i h...... :)

• Gilla
nimbus88
  • Laddar…
Glömde en sak som är viktig att se till att ha bra kvalité på är insex och att man kastar dom i tid innan man drar sönder bultarna . Torx hylsor går av innan dom slirar om man använder rätt stolek i rent hål.

• Gilla
nimbus88
  • Laddar…
Lätt att tro att kamasa tools är världs verktyg men det är ett KG knutson märke om jag inte misstar mig.

• Gilla
Ivar81
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Lätt att tro att kamasa tools är världs verktyg men det är ett KG knutson märke om jag inte misstar mig.
Helt riktigt att det i grunden är ett svenskt varumärke men köptes på 70-talet av KG Knutsson från grundaren av varumärket.

Ett annat verktygsmärke som håller mycket hög klass är Hazet, var stora i bilvärlden även här i Sverige förr. Men har nog tappat marknad pga sitt höga pris.

Redigerat:
Det ska inte bara vara 6 kant idag, det ska vara rundade hörn i 6kanten, finns under olika benämningar beroende på märke, hos Biltema heter det Round corner, det är en jäkla skillnad i greppförmåga, särskilt på mindre dimensioner

Vad ska du ha hylsorna till ?? Hur ofta ska du använda dom ??

Jag har 3 långa krafthylsor 17 19 och 21 för hjulbyten mm, köpta på Biltema för typ 10 år sen, kör dom med en IR 1/2maskin med 14 kg tryck i kompressorn. Har även större 3/4 för typ navmuttrar, hjulmuttrarna på traktorn mm. Jag har dragit av dragskaft och böjt förlängningsrör, men aldrig knäckt nån hylsa.

Biltema har mycket skit, därav det stora motståndet att köpa saker där, men dom har en hel del verktyg som håller proffsklass (dom har skitverktyg också) till amatörpris.

Ett av dom sämsta verktyg jag köpt för dyra pengar var ett Bacho spärrskaft, som tur är har dom livstids garanti, och jag har fått det utbytt 2 ggr.
2006 hade jag slarvat bort mitt 1/4 spärrskaft som jag använder dagligen i jobbet, Biltema låg närmast så jag köpte ett där för några tior för att ha till jag kunde köpa nått bättre. Fult, klumpigt och delvis i plast, hur länge kan det hålla frågade man sig, svaret vet jag inte, för jag har inte köpt nått nytt än.

• Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Ja det är tex för montera dessa skruv som tarva ca 1000 Nm

DSC00825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC00827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vilket jag redan skrivit om på annan länk ... .

Jag är för övrigt inte så oerhört intresserad av att gå in i de-
talj på vad jag skall använda saker till - det kan folk faktiskt
ta ... ..... . :) - utan mera att få reda på vad som gäller lite
mera allmänt inom området och därefter bilda mig en egen
uppfattning ... .

Redigerat:
  • Gilla
Martin_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.