Byggahus.se

Kap/gersåg med gejdrarna framåt,typ Kapex.

1. F
    Medlem Nivå 3
    Jag håller på att gör om i snickarboa efter lite inköp.
    Nu har turen kommit till någon form av kapstation eller vad man ska kalla det!?
    Jag har en Makita 1013 som jag är helnöjd med på alla plan förutom storleken.
    Om jag ska ställa den mot en vägg så försvinner det någon kvadratmeter i garaget pga att gejdrarna går så långt bak.
    Är inne på att köpa en Kapex men jag är samtidigt nyfiken på vad som finns där ute av den här typen av såg(gejdrarna framåt).
    Klämde på en Ryobi idag inne på Jula idag och den verkade prisvärd men inte helt stabil!
    Så jag vill nog gå upp lite i kvalite.
    Så frågan är:Vad finns det att välja på i motsvarande storlek och"kvalite" som Makitan?

2. V
    Medlem · Nivå 6
    Kolla på Bosch GCM 12 GDL Professional

3. teed
    Medlem Nivå 8
    Ett helt annat alternativ. Att dra ut sågen vid användning.
    [video=youtube;3Fw9k94anbo]https://www.youtube.com/watch?v=3Fw9k94anbo[/video]

4. F
    Medlem Nivå 3
    Boschen såg klart intressant ut,samma pengar som Kapexen.
    Ska kolla upp den!
    Väggstället har jag sett förut och det är smart men inte riktigt vad jag hade tänkt mig!
    Såg även att Makita hade en såg med fyra kortare gejdrar som dessutom är stabilare än tvågejdertypen enligt Makita.

5. E
    Medlem Nivå 7
    Även med Kapexen kommer du ganska långt ut från väggen om du ska kunna gira och vinkla sågen fullt ut på alla håll.
    Kan inte måttet i huvudet men kan kolla ikväll. Hade samma bekymmer som dig så det var ett tungt argument när jag köpte Kapexen att den inte skulle ta så mycket plats bakåt. Är lite besviken på den punkten men det är nog också allt. Fantastisk såg annars!

6. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Jag har en Kapex sedan en tid tillbaka och jag försökte bilda mig en uppfattning om hur den stod sig mot Bosch GDL 12 innan köp. Tyvärr fick jag inte möjlighet att göra mer än ett enkelt kap med Boschen men efter att ha fingrat på den på den lokala XL-byggaffären tills jag skämdes så tyckte jag ändå att jag hade tillräckligt med kött på benen för att välja Kapexen.

När det gäller placeringen av sågen mot väggen så har Ezcobar helt rätt - det krävs lite plats för att kunna vinkla sågen och det blir samma deal med Boschen. Utan att ha exakta mått tror jag dock att Kapexen blir mindre än Boschen, Boschsågen är ju hela 12" blad på och känns ganska enorm.

Kapexen är en finsnickarsåg med precision och smarta finesser, de har dock prioriterat ner råstyrka och robusthet i mitt tycke. Hyrde en såg och den visade tydligt att Kapexen inte är en *grovbyggsåg* eftersom den hamnat ganska långt ifrån grundkalibrering och ett par detaljer var även skadade. Enligt hyrfirman höll Boschens dito otroligt mycket bättre i denna miljö. Tyvärr tycker jag det märks på Boschens reglage också - de är ganska grova och svåra att manövrera. Kapexen är "silky smooth". För mig som är ganska rädd om mina verktyg och inte är runt och bygger på massa olika ställen så passar Kapexen kalas.

Mitt råd till dig är att låna hem den såg du tror mest på, Boschen är nog lätt att hitta på de mer namnkunniga firmorna. Kapexen däremot kan vara svår att hitta så du kanske får nöja dig med att fingra i butik. Tänk igenom alla funktioner du vill testa så att du hinner på en helg.

Här hittar du min Kapex-snabbtest: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/244725-festool-kapex-snabbtest.html

7. F
    Medlem Nivå 6
    Dewalt 777

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=413506

Den är ju såklart oroväckande billig jämfört med Kapex, men jag är nöjd. Dewalten är väl erkänt bra kvalitet på. En av anledningarna var just den platsbesparande funktionen. Den är inte full av lullull utan gör det den skall, kapar ;)

Kikade även på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1249982 när jag köpte, något dyrare men samma konstruktion och lite extra lullull. Milwaukee är väl även det erkänd kvalitet.

8. F
    Medlem Nivå 3
    Dom sågarna som du länkar till är lite för små för det som jag har tänkt mig.
    Men Dewalten tittade jag på för några helger sen.

9. jac
    Medlem · Nivå 14
    Hur brett vill du kunna kapa? Väljer du en såg utan slide så bygger den mindre bakåt och priset blir avsevärt mycket lägre. Dammuppsamlingen bör också bli bättre eftersom utsuget är fast i förhållande till klingan. Jag inbillar mig också att precisionen bör bli bättre eftersom det inte kan glappa i några gejdrar.

Baserat på detta så köpte jag en Bosch GCM 12 JL i våras som kapar upp till 75x200 mm alternativt 100x100 mm beroende på inställning. Jag har tyvärr inte hunnit såga tillräckligt mycket ännu för att kunna uttala mig om precisionen men baserat på det lilla jag har kört hittills så verkar det lovande. Jag startade en tråd om denna för ett tag sedan och har en avsikt att komma med en recension när jag hunnit kalibrera och testa sågen lite mer. Jag har för mig att jag betalade strax under 5000 kr på Hornbach med prisgarantin.

En sak som man inte kommer undan är ju att om man vill ansluta dammsugare så kommer slangen att kräva endel plats bakåt oavsett modell på såg så detta är också något att tänka på.

EDIT: Här var tråden:
    http://www.byggahus.se/forum/verkty...apsag-med-precision-utan-slide-gcm-12-jl.html

10. F
    Medlem Nivå 6
    Ah, sorry :)

11. F
    Medlem Nivå 3
    Jag har funderat lite i samma banor som du och köra en såg utan gejder samt att behålla den gamla sågen utifall.
    Men det lutar över mot en gejdersåg.
    Och på frågan hur brett jag vill såga så måste jag nog svara:så brett som möjligt!
    Man vet ju inte förens man står där,och jag råkar tittsomtätt ut för saker som min såg inte klarar av.
    Men så blir det iofs med alla maskiner.....

12. F
    Medlem Nivå 3
    Det vore hyggligt!
    Jag har kollat några gånger på Kapexen i affär men jag har inte tänkt på att den är rättså platt och bred baktill!?

13. F
    Medlem Nivå 3
    Din tråd/recension var intressant och läsvärd!
    Jag delar din uppfattning om att Kapexen är mer åt finlirs-hållet,men Boschen har fått bra kritik på precision också.
    Men man får sig en tankeställare när dom är två personer för att lyfta upp Boschen på stativet i deras reklam.....
    Det lutar för närvarande mot den gröna men jag ska nog ändå kolla upp den blå!

14. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Jag har haft Bosch GCM 12 GDL och den är grymt fin... vägde sina bastanta 32 kilos så det är inget man drar fram o tillbaka ur bilen.. gliden på sågen är helt sjuk mjuk, har inte känt någon annan såg därute som har lika mjuk som denna och den löper helt obehindrat... det enda jag märkte med sågen var att det va svårt att få raka ger spår.. typ om jag gera 4 styckna 45 grader så passade dom inte.. inte heller om jag gera 45 grader till dörrfoder så vart det en glögg i mitten.. kan detta ha något med att klingan e så pass stor så den vill vrida sig lite? vill minnas att jag läste om detta på fogen..

idag har jag en Kapx 120.. står i ett av rummena här, ej använt den än så jag vet personligen inte hur en ny kapex står sig mot den... de jag använt varit begagnade "hyr och bygg" och ej tillfredställt mig :/