1 714 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Bosch Handöverfräs GOF 900, djupinställningen flyttar sig, spindel kass
Har en blå Bosch GOF 900 CE och jag är riktigt missnöjd. Det kan vara så att jag gör/har gjort fel så jag tänkte kolla om någon annan har samma problem.
För det första så är spindeln som håller stålet kasst. I början lossnade stålet ett par gånger så att jag var tvungen att dra fast det rätt hårt. Numera fastnar stålet istället så att jag inte kan få ut det utan att använda milt våld. (Så mycket att jag förstörde ett stål för 300 kr igår)
För det andra så flyttar sig djupinställningen hela tiden, alltså finjusteringsskruven, om jag sätter rätt djup spänner fast och kör så snurrar finjusteringen av vibrationerna och ändrar djupet. Man kan bli tokig för mindre. Det slutar med att jag får hålla en tumme på skruven när jag använder den och det är allt annat än ultimat.
Spindeln kan såklart bytas men höjdjusteringen, vad kan man göra med den?
Jag funderar på att ge upp, slänga skiten och köpa festool istället men det känns onödigt, speciellt om det beror på att jag är klantig.
Någon annan med samma fräs och liknande problem?
För det första så är spindeln som håller stålet kasst. I början lossnade stålet ett par gånger så att jag var tvungen att dra fast det rätt hårt. Numera fastnar stålet istället så att jag inte kan få ut det utan att använda milt våld. (Så mycket att jag förstörde ett stål för 300 kr igår)
För det andra så flyttar sig djupinställningen hela tiden, alltså finjusteringsskruven, om jag sätter rätt djup spänner fast och kör så snurrar finjusteringen av vibrationerna och ändrar djupet. Man kan bli tokig för mindre. Det slutar med att jag får hålla en tumme på skruven när jag använder den och det är allt annat än ultimat.
Spindeln kan såklart bytas men höjdjusteringen, vad kan man göra med den?
Jag funderar på att ge upp, slänga skiten och köpa festool istället men det känns onödigt, speciellt om det beror på att jag är klantig.
Någon annan med samma fräs och liknande problem?
Jag har en GMF 1600 CE men har inte upplevt något av dina problem. Har du köpt rätt stål till fräsen? Min levererades med 8 och 12mm chuck. Det är inte så att du har en 1/2" chuck som är 12,7mm och sätter i ett 12mm fräs i den?
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Jag hade liknande problem med spindeln på en Makitafräs och det berodde på spån/damm. Tog loss muttern och blåste/ torkade rent och då blev bättre. Detta måste jag göra regelbundet på den fräsen, det behövs dock väldigt sällan på mina Boschfräsar. Kanske beror på olika toleranser vid tillverkning.
Klicka här för att svara