Byggahus.se

Hvlp tryckluft eller hvlp turbin

1. pär h
    Medlem Nivå 12
    Hej jag behöver köpa ny spruta för färg och lack skall man satsa 5000 kr på hvlp turbin komplett, eller köpa begagnad kompressor och kanske ny eller beg hvlp spruta för samma peng.

Jag hittade även ett tyskt företag som tillverkar en spruta som verkar galet bra då den dammar sjukligt lite Metacap här är en film tydligen så är den dyyyyr.

Pär

2. T
    Medlem · Nivå 19
    Ja, då råder det väl inte längre någon som helst tvekan om vilken spruta du ska köpa ... ;)

3. pär h
    Medlem Nivå 12
    Det finns en poäng i det du säger av flera skäl :) För några år sedan kostade den 7000 kr

Men frågan kvarstår. Turbin eller tryckluft

Pär

4. C
    Medlem · Nivå 14
    Blir det inte rätt dyrt med en kompressor i den storleken som behövs isf?
    5k för en HVLP turbin är ju bara kostnaden för en beg komrepssor i lagom storlek.
    Antar att du vill lacka lite större saker också, och att behöva vänta på kompressorn varanan minut låter inte skoj.
    Metacapen vill ha 3-6 bar, min 300 lit/min tex.

Jag röstar på en bra HVLP dvs ;)

5. T
    Medlem · Nivå 19
    Ja, även jag röstar på en turbin, även om jag själv inte testat kompressor. Men, en kompressor är gjord för högt tryck, och har begränsad volym, precis tvärtemot HVLP ... ;)

Ska man köra med kompressor måste man ha en som är stor nog för att man ska kunna spruta utan att behöva vänta på kompressorn, annars innebär det att trycket kommer att sjunka under tillräckligt nivå med jämna mellanrum, och då kommer nog inte lackeringsresultatet att bli så bra.

6. pär h
    Medlem Nivå 12
    Men dom flesta kompressor drivna sprutor i dag är hvlp. Visserligen tar den där fina Metacapen lite mera luft än en vanlig och den har jag inte råd med i dag i alla fall.

Tänker som så att en stor kompressor alltid är bra att ha eller?. Sedan så är det där med vatten avskiljare somliga säger att dom aldrig har haft problem med tex biltemas medan andra säger att den är skit. Kanske beroende på hur pass stor motor och tank man har.

Visserligen så har jag än så länge inte haft behov av större än jag har i dag 24 liter 1,5 hk tror jag. Har ett renoveringsobjekt gammal atlas-copco som har funkat när den ställdes undan för X antal år sedan.

Det har lutat åt en bättre turbin än den jag har i dag ganska länge. Nu när mitt lilla lackrum strax är färdigt så börjar det bli intressant med ny spruta.

Så jag är fortfarande velig!

Pär

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Nivå 19
    Jag vet inte riktigt om du menar precis det du skriver här ;) för det har i praktiken ingenting med turbin-HVLP att göra, det enda det säger är att HVLP nog är bättre än högtryckssprutorna.

En stor kompressor är bra att ha om man har användning av den, annars tar den mest bara en jäkla massa plats. Själv har jag klarat mig bra med en liten 25-litare, även om det så klart suger i vill-ha tarmen :)

Men känner du mer för en trycklufts-HVLP, så satsa på det. Har du redan en turbin kanske det kan vara intressant att jämföra.

8. pär h
    Medlem Nivå 12
    Det är möjligt att att jag inte fatta rätt. Men står inte hvlp för "hög volym lågt tryck" och det kan man väl få med kompressor? Men det kanske är två helt olika sätt dom jobbar på. Jag frågade min lackerare och han sa att han bara använder hvlp sprutor självklart tryckluftsdrivna. Efter som han inte har koll på turbin sprutor så tog jag för givet att det är ungefär samma sak bara att den ena är elektriskt driven med en fläkt.
    Så förklara gärna.

Nja min turbin är en gammal wagner 800 kanske den heter så jag vet inte om det är så mycket att jämföra med.

Pär

9. T
    Medlem · Nivå 19
    Ja, i min värld är en kompressor byggd för att leverera högt tryck, oavsett om det är en verkstadskompressor eller en dykkompressor, det man får kompromissa med är volymen... ;) Såvida man inte skaffar sig en skruvkompressor eller liknande, men då får man ha gott om kosing ;)

Är man mer intresserad av hög volym, så är en "fläkt", eller "turbin" bättre, den är bättre på att leverera hög volym men inte lika bra på högt tryck. High volume, Low pressure ;)

Här en artikel som kan vara intressant

http://www.ebay.com/gds/The-Differe...entional-Spray-Guns-/10000000008243777/g.html

Vissa påstår att en HVLP kopplad till en kompressor är bättre på att slå sänder färgen till sina minsta beståndsdelar, för ett bättre slutresultat. Hur det är med den saken vet inte jag, eftersom jag inte testat och antagligen har alldeles för lite erfarenhet för att avgöra skillanden ;) Men, jag resonerar som så, att om det stämmer, så är ju inte kompressor-HVLP en HVLP i samma mening som en turbin-HVLP, får då jobbar ju den ändå med högre tryck, med övriga nackdelar som de gamla hederliga pistolerna hade, och HVLP-turbinerna borde ju då heller inte vara så populära. Men, det är som sagt mest mina egna spekulationer :)

Vad är det för turbin-variant du har som alternativ till nyköp?

Jag har förresten en HVLP-pistol för kompressor, när jag tänker efter. Det är för att den har behållaren över pistolen, och för att jag använder den att spruta choklad med, på bakverk, DÅ behövs lite mer tryck... :)

Redigerat 19 jan 2015 22:59
  10. T
    Medlem · Nivå 19
    Verkar som turbin-system ger ett tryck som är mindre än 1 bar, men typ 3500 liter/min.

Jämför det med en kompressor, som ger 10 gånger trycket men bara en tiondel av volymen.

http://asi-hvlp.com/

11. pär h
    Medlem Nivå 12
    Nu har jag försökt läsa på lite (inte vart jag klokare för det:confused:). Men dagens moderna trycklufts drivna hvlp drar tydligen mindre luft än dom lite äldre. Och någon stans läste jag att båda två var ungefär det samma men turbin varianten var lättare att transportera. Att det gamla systemet mins inte vad det kallas för men ej hvlp. Att det med sitt höga tryck och mera flöde slog sönder färgen mycket bättre än hvlp. Gamla och gamla det används även i dag fast tydligen mera när det är robotar som lackar.

Ta inte det jag skrivit för absoluta sanning då jag lästa snabbt under lunchen

Ps senaste länken funkar inte.

Pär

12. T
    Medlem · Nivå 19
    Ungefär detsamma kan det omöjligen vara, eftersom du under inga som helst omständigheter kan få 3000 - 4000 liter luft per minut ur en kompressor ;) (av de slag vi talar om här)

Jag läste någonstans att det gamla systemet (ej hvlp alltså) hade en effektivitet på 30%, dvs endast 30% av färgen hamnade på ytan som ska lackas, 70% "försvinner" iväg. Kommer inte ihåg siffran för hvlp, om det ens fanns någon.

Länken verkar ha något serverstrul, för google ger samma länk med samma problem, så det är nog inte själva länken som är kruxet, utan servern. Den kanske vaknar igen om någon dag :)

13. snickarfrasse
    Medlem Nivå 5
    När det gäller div detaljsprutning förhand Inom sprutmåleri branschen används till stor del högtryckspumpar (membranpumpar) har nog aldrig sett turbindrivna med undantag från någon line eller uv lack där jag är osäker då man sprang förbi dem.

En kompressor är inte fel om man sedan vill ha lite koppsprutor och tryckfat. Jag hade kollat efter en begagnad wagner cobra pump om jag vore i Pärs skor. Vi kör 3 sådana på jobbet problemfritt målande.

14. T
    Medlem · Nivå 19
    Wagner Cobra är väl en airless-spruta? Är inte den avsedd för lite större jobb, som att måla väggar etc?

Är det något sådant som eftersöks kan jag rekommendera Wagners Project eller Pro 117 som jag själv kör med. Lite mer att rengöra efter målning dock.

15. pär h
    Medlem Nivå 12
    Kollade på någon film om den men att hitta just en sådan begagnad är kanske inte så lätt och jag har ingen aning om det är rätt för mig?
    Just nu lutar det åt en kompressor och en Ivata w400 wbx och det blir begagnande båda två. Men den som lever ett litet tag till får se.

Pär