Nu på söndag 10/6 är det en exklusiv tillställning i snickeriet! Riv-Lyftar-Dag 2018 drar igång runt kl 9, varmt välkomna!

Det skall rivas en väggstump samt ett entresolplan, flyttas skåp och sen skall den nya tappmaskinen baxas på plats. Varmt välkomna alla som är sugna på att hugga i! Det är lite öppet hus, bara att glida in och ge ett handtag eller möjligtvis stå bredvid o berätta hur man egentligen skulle ha gjort;) Kom hungriga på jobb o mat så fixar jag båda. Har någon en tigersåg m långt blad för siporex får man gärna ta med!

Kör försiktigt till området, denna helg kommer snickeriet att vara belägrat av en hippie-festival på bokstavligt talat alla ytor runtomkring.

Här började det spåra ut i spånsugstråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/det-sista-spansugssystemet.307327/page-7#post-2994816

• Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Jobbet började idag. 60.000 skruvar och 30 kg faner flyttat:) Ink enorma mängder damm. Det nya spånsugssystemet kan inte komma fort nog....

• Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Tappmaskinen provlyft, 1650kg funkade m en palldragarr, men kändes att det var tubgt

• Gilla
jac
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Tappmaskinen provlyft, 1650kg funkade m en palldragarr, men kändes att det var tubgt
Det verkar sannerligen vara en rejäl tappmaskin. Väger ju som en rejäl personbil!

Mikael_L
Daniel_N Daniel_N skrev:
eller möjligtvis stå bredvid o berätta hur man egentligen skulle ha gjort;)
Jaja, allt för att locka mig, eller hur ... :crysmile: :cool:

wesserbissern ...

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
En evenemangsinbjudan är ju smått haltande utan information om väderprognos så jag hjälper trådskaparen med det. Ser ju ut att bli en alldeles perfekt dag för tungt kroppsarbete i en lada med plåttak och jag räknar kallt (höhö) med att hippiesarna har byggt någon form av altenativpool man kan hoppa i vid behov. Vad dom fyllt poolen med vill jag nog inte veta.

Väderprognos för Knästorp visar temperaturer från 21 till 25 grader och sol med moln under dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Man blir ju faktiskt bra sugen på att dyka upp, men undrar om det ryms i helgens schema. Jag skall kolla med resten av familjen.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
En evenemangsinbjudan är ju smått haltande utan information om väderprognos så jag hjälper trådskaparen med det. Ser ju ut att bli en alldeles perfekt dag för tungt kroppsarbete i en lada med plåttak och jag räknar kallt (höhö) med att hippiesarna har byggt någon form av altenativpool man kan hoppa i vid behov. Vad dom fyllt poolen med vill jag nog inte veta.

[bild]

Ingen anledning att oroa sig för värmen, har massor med isolering och det är svalt o skönt här.....fram tills att man kör spånsugen ett par timmar, då passerar man snabbt utetemperaturen.

Hippiesarma har byggt allt du kan tänka dig:) Igår lånade de en rullbör och lyckas på något sätt spilla 20 liter orange färg i den. Jag säger att det är lugnt, färgen slits bort med tiden. Men de vill ju fixa vad de har ställt till med.....idag när jag hämtade rullebören så ligger det en osthyvel och en påse i den. Osthyveln har använts för att (inte så framgångsrikt) skrapa färg med och i påsen ligger färgflagorna, prydligt uppsamlade:)

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Och vad är en ”rullebör”? En skottkärra?

Yupp! Fast lite bättre

• Gilla
Masses
  • Laddar…
Tack för grym hjälp idag @Pysslarn och @Ola C ! Med dessa eminenta karftkarlar och två inkallade byggare (även 3 hippies hjälpte till när en stålbalk på några hundra kilo skulle lyftas) så tog det oss mindre än en timme, klart snabbare än förväntat! Nu är det tvättning, spackling och målning av vägg. Ikväll baxas tappmaskinen på plats, även om det blir lite tillfälligt, jag ska tillverka någon form av bas med infästning för maskinfötter till den så småningom.

• Gilla
Masses och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
även 3 hippies hjälpte till
....och en granne i kalsonger som jag av någon outgrundlig anledning trodde tillhörde* hippiefestivalen:D.

*grannen alltså, inte kalsongerna.

• Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Vet att det var många besvikna som missade hippiefestival och senaste riv-lyftar-dagen så nu kommer det nya möjligheter (ingen festival men vi har ändå gott om hippies och rivjobb!) På torsdag 19e nästa vecka kl 1430 så skall en stor luftrenare lyftas ner för att göra att jag får plats att dra rör. Den gick rätt lätt upp på 4 man (eller vad säger ni @jac @phl @mattiasp ? hoppas jag inte skönmålar för mkt?!? ;) ) och bör inte var så krånglig att få ner heller. Varmt välkomna alla som är sugna!

Hade varit kul att vara med men jag tror jag får stå över den här gången...

Lycka till med både rivande och lyftande!
//Ronnie

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.