Hej, har kommit över en äldre waco FA3-MP
vertikalfräs med tappbord och matarverk.
Fräsen har 6 hastigheter varav 3 elektroniskt valbara. (2500,3900,7850,3200,5000,10000 v/min)
Fräsen har utbytbar spindelaxel för fräsverktyg med 30 och 40 mm spindelhål. Fräsen har även spindel för vanliga skaftfräsar.
Jag fick med en hel del gamla fräskuttrar som jag behöver hjälp att identifiera användningsområde till dessa, har mest använt tb-90 kuttrar tidigare.

• Gamla fräskutters upplagda på en träyta, olika former och storlekar, används för vertikalfräsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flera gamla rostiga fräskutter spridda på ett träbord, använda för träbearbetning.
    Skapa konto
  • Gamla fräskutter i olika former och storlekar på ett spånskiktat trägolv.
    Skapa konto
  • Äldre fräskuttrar med olika form och storlek på ett träbord, vissa med rost och slitage.
    Skapa konto
  • Gamla fräskutters i olika former och storlekar spridda på ett träbord.
    Skapa konto
  • Äldre fräskutter av olika former spridda på ett träbord, använt för träbearbetning.
    Skapa konto
  • Olika former av fräskutter i metall på ett träbord, några med blå färgmärkningar.
    Skapa konto
På första bilden ser jag olika fasnings och hörnrundningskuttrar varav en del säkert kör ihop med dem på bild 2.
Resten av dem skall du vara försiktig med då du kör utan matarverk för de saknar spånbegränsare. Enligt lagen får man inte använda dem utan matarverk och även med matarverk är det litet ifrågasatt men i praktiken används de i varenda snickeri. Att förnya alla bett kostar en förmögenhet som ingen snickare har råd att betala.
Mitt personliga ställningstagande är att jag använder bett utan spånbegränsare men vägrar att befatta mig med fyrkantkuttrar och vägrar befatta mig med klämbackskutrar trots att de båda typerna används allmänt. De är nämligen ännu farligare.

På andra bilden ser jag 5 kantbett som hör till en listhyvelmaskin och ett bett som kan vara andra halva till ett kantbett men det kan också vara ett fräsbett. Alla utom ett ser ut att vara slutvässt och i behov av stålsättning med nya snabbstålsinlägg som löds fast. Man kan inte stålsätta fräsbett själv det måste göras av proffs. Det är billigare att stålsätta gamla bett än att köpa nya.

På tredje bilden ser jag bett som kan vara andra halva till listhyvelbetten men något kan också vara fräsbett. Samma varning som tidigare gällande bristen på spånbegränsare.

Längst nere till höger på fjärde bilden ser jag ett listhyvelbett. Något av de andra kan vara andra halvan till något listhyvelbett.

På femte bilden ser jag ett ställbart notbett längst nere till vänster. Det är modernt och har spånbegränsare och fyller alla lagar och bestämmelser för handmatning. Det set ut att ha lödda hårdmetalltänder.
Längst till höger i andra raden ser jag vad som troligen är ett listhyvelbett. Flera av de andra kan vara andra halva till listhyvelbett. Läs min varning gällande bristen på spånbegränsare.

Högst uppe till vänster på sjätte bilden är en modern falskutter med vändbara hårdmetallbett som man byter då de blir ovassa. Den har spånbegränsare och fyller alla krav. De övriga är fräsbett. De tvåvingade notbetten och det ena fasbettet i övre raden måste stålsättas. Både de tre notbetten och de två fasbetten kan anses ha spånbegränsare tycker jag men det är gränsfall.

Längst uppe till höger på sjunde bilden finns ett listhyvelbett. Bland de andra kan finnas andra halvan åt något av listhyvelbetten. Det tvåvingade slitsbettet uppe i mitten måste stålsättas. I nedre raden längst till vänster finns två S-bett. De är olagliga men i allmän användning. Jag skulle stålsätta dem och köra vidare men väldigt försiktigt.

• Gilla
F.Wester och 2 till
  • Laddar…
Från länktråden:
P pleqtiz skrev:
Swedendro har bra pris på triton fräsbord

[länk]
Vad är era erfarenheter av Triton? Var ligger de i kvalitet? Och - kan jag fästa min Bosch gof 1600 på ett rimligt sätt? :)

Nu hamnade du i fel tråd tror jag........ som sagt...... hoppas de skrotar det här systemet med trådar som inte är tydligt avgränsade.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.