2 106 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Planhyvel?
Hur menar du fungerar?
Jag har en äldre cotec från clas olsson som duger utmärkt till att t.ex korta av en dörr eller göra en bräda 2mm tunnare med ok resultat (om jag ids byta stål) men det är inget jag skulle göra snygga snickerijobb med. Det är ju en väldigt enkel maskin egentligen men anhåll och styrdelar blir ofta lite tunnt och smäckigt på billiga verktyg.
Jag har en äldre cotec från clas olsson som duger utmärkt till att t.ex korta av en dörr eller göra en bräda 2mm tunnare med ok resultat (om jag ids byta stål) men det är inget jag skulle göra snygga snickerijobb med. Det är ju en väldigt enkel maskin egentligen men anhåll och styrdelar blir ofta lite tunnt och smäckigt på billiga verktyg.
Är inte det en elhyvel du beskriver? En planhyvel kör du materialet genom efter att du riktat det.
Svårt att få genom en dörr stående för att göra den kortare
Tyvärr kan jag inte ts några råd då jag inte har någon av de fabrikaten utan en lite större rikt/planhyvel.
Svårt att få genom en dörr stående för att göra den kortare
Tyvärr kan jag inte ts några råd då jag inte har någon av de fabrikaten utan en lite större rikt/planhyvel.
A AndersS skrev:
Jo, det är just en planhyvel jag menar. Jag har en större kombinerad rikt o plan men är trött på att flytta spånhuven upp o ner när man skiftar från rikt till planhyvling. Hittade gamla trådar här från 2007 där man klagade på att anslutningarna till spånsug var för små på t ex Clas Ohlsons maskin..A AndersS skrev:
Klicka här för att svara