Eric Öbo
Hej.

Jag står i begrepp att köpa en högtryckstvätt. Har i dag en Kärcher K1 som jag fick av en granne för fem år sedan och som har fungerat hyfsat. Inte något vidare tryck och strulande motor ibland. Nu pulserar den i princip ständigt och jag behöver ändå byta upp mig. Vattenblästrar ibland gjutjärnsgavlar till möbler och där är den i klenaste laget.

Har såklart läst igenom trådarna här på forumet (som inför alla köp...) och ser att många rekommenderar Kränzles tvättar. Min fråga är om de mindre Kränzlemaskinerna är värda de extra tusenlapparna jfrt med Kärchers, Stihls och Nilfisks konsumentserier?

Jag har kikat på Kränzles K1050 som verkar kosta omkring 6000 kronor. Det är min maxbudget i nuläget.

Om jag ska hosta upp så mkt pengar förväntar jag mig att maskinen ska tåla regelbunden användning i åtminstone tio år utan att försämras det minsta. Dessutom ska den kunna välta ett antal ggr utan att något händer med den. Kommer den att klara det?

Dom är onekligen bra.
Men varför skall du välta den?
Den skall ligga ner när du använder den så den lär inte välta av den anledningen.
Men jämfört med en Gul Kärsher så är det en rejäl skillnad i byggkvalitet

Eric Öbo
GoC GoC skrev:
Dom är onekligen bra.
Men varför skall du välta den?
Den skall ligga ner när du använder den så den lär inte välta av den anledningen.
Men jämfört med en Gul Kärsher så är det en rejäl skillnad i byggkvalitet
Deras 1050 med slangvinda ser ut att vara en stående variant. Den måste klara att gå omkull, händer för eller senare.

Edit: Ser nu att det finns en liggande variant också. Jag menar den som heter K1050 TS.

Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Deras 1050 med slangvinda ser ut att vara en stående variant. Den måste klara att gå omkull, händer för eller senare.

Edit: Ser nu att det finns en liggande variant också. Jag menar den som heter K1050 TS.
Kränzles tvättar skall ligga ner när dom används, annars smörjs inte pumpen riktigt. Står gör dom när du drar den på hjulen eller inte använder den. Jag har själv en HD 1152 TST tysk modell. Hade en Kärsher 6-serie innan. Det får faktiskt inte att jämföra, jämförbar Kärsher är deras gråa proffsmodeller.
Så jag vill hävda att Kränzle är värt pengarna.

Eric Öbo
GoC GoC skrev:
Kränzles tvättar skall ligga ner när dom används, annars smörjs inte pumpen riktigt. Står gör dom när du drar den på hjulen eller inte använder den. Jag har själv en HD 1152 TST tysk modell. Hade en Kärsher 6-serie innan. Det får faktiskt inte att jämföra, jämförbar Kärsher är deras gråa proffsmodeller.
Så jag vill hävda att Kränzle är värt pengarna.
Man lär sig nåt nytt varje dag. Bra att de ska ligga ned vid användning - har stört mig nåt oerhört att Kärchern ska stå upp. Tillsammans med den hårda slangen gör det i princip omöjligt att inte välta skiten.

Vad är de största skillnaderna mellan din Kärcher 6 och din Kränzle? Är det i själva arbetsmomentet vid tvätt eller i detaljerna (stål/mässing vs plast o s v)?

Skillnaden är allt :)
Rejäl lång stålspunnen gummislang
Lägre varv på motor och tystare
Mycket större volym vatten/minut, dvs mycket bättre tvättkapacitet
Rejält spolhandtag och spollansarnas rör är i rostfritt stål.
Tvätten väger säkert dubbelt så mycket.
Dvs hela tvätten är av en helt annan kvalitet
Egentligen framstår den som billig i pris jämfört med en Kärsher utifrån skillnaden i kvalitet.

Denna är det jag har och refererar till
https://waxdog.se/maskiner/hogtryckstvattar/kranzle-hd-1152-tst-14a-tysk-version/
Så om du ändå skall köpa en dyr ny tvätt så borde du lägga på en rusning och gå upp på 1152 modellen. Längre slang och större vattenflöde. Det är vattenflödet som ger den bättre tvätteffekten.

Redigerat:
  • Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Eric Öbo
GoC GoC skrev:
Skillnaden är allt :)
Rejäl lång stålspunnen gummislang
Lägre varv på motor och tystare
Mycket större volym vatten/minut, dvs mycket bättre tvättkapacitet
Rejält spolhandtag och spollansarnas rör är i rostfritt stål.
Tvätten väger säkert dubbelt så mycket.
Dvs hela tvätten är av en helt annan kvalitet
Egentligen framstår den som billig i pris jämfört med en Kärsher utifrån skillnaden i kvalitet.
Okaj, du har övertygat mig! Det blir en Kränzle. Tack för att du tog dig tid!

Vilket töntigt ord ändå: Spollansar. Stötte på det för första gången i dag när jag läste på. Har inget direkt förslag på vad det ska heta istället iofs.. ;)

Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Okaj, du har övertygat mig! Det blir en Kränzle. Tack för att du tog dig tid!

Vilket töntigt ord ändå: Spollansar. Stötte på det för första gången i dag när jag läste på. Har inget direkt förslag på vad det ska heta istället iofs.. ;)
Tror inte du kommer bli missnöjd :)
1152 har även keminjektor, dvs en slang du kan stoppa ner i en dunk med tvättmedel, vilket inte 1050 har. Kan vara värt att värdera värdet av. Kör förövrigt min 2,8kw ”tyska modell” på 13A säkring.

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Eric Öbo
GoC GoC skrev:
Tror inte du kommer bli missnöjd :)
1152 har även keminjektor, dvs en slang du kan stoppa ner i en dunk med tvättmedel, vilket inte 1050 har. Kan vara värt att värdera värdet av. Kör förövrigt min 2,8kw ”tyska modell” på 13A säkring.
Har nog bara 10A på säkringen till uttaget jag brukar använda. Hoppas att det funkar.

T o m min lilla Kärcher har en sån där slang för tvättmedel - använt den en gång och förstod inte riktigt grejen. Det blir väl framför allt ganska dyrt jämfört med t ex vanligt bilschampo, för det är väl främst vid biltvätt funktionen används va? Och varför får jag en känsla av att jag kommer att få äta upp det här uttalandet med tiden? ;)

Är bara den ”Tyska modellen” som behöver 13A
Den som bara heter 1152 har svagare motor och funkar på 10A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.