Hej!

Har fått en Stenbergs KEV kombimaskin och allt verkar fungera men får inte rätt på planhyveln.
Hur ska man ställa den? Rullen som ska mata fram bara glider på virket. Någon som har någon idé? Behövs det bilder?

Mvh
C-M

Bilder vore bra. Gärna en närbild på drivrullarna och mekanismen, dvs fjädrar eller motsvarande, som skall trycka dem mot virket. Har du vaxat planbordet?

Kan dra ut o fotografera det! Nej planbordet är verkligen inte vaxat hehe kanske det som ställer till det? Bilder kommer om 5 minuter!

Innan du ger dig på att justera rullen... hur är "glidet" på bordet? En omgång med för ändamålet avsett glidmedel (tex Waxilit eller Felders motsvarighet) kan göra underverk.

EDIT: mattiasp är snabbare med tangentbordet än undertecknad...

Eller Silbergleit. Även ett snyggt och rent bord kan ställa till problem om det inte är vaxat

Här kommer lite bilder! :)

Var får man tag på sånt vax? Finns det något man kan få tag på nu på typ Bauhaus, K-rauta, Jula och clas ohlsson osv?

Vill gärna veta att den fungerar innan man lägger massa tid på den och flyttar in den i snickeriet!

Finns det något trix för att fixa till gjutjärnsbordet?

Mvh
C-M

• IMG_6095.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6096.JPG
    Skapa konto
  • IMG_6098.JPG
    Skapa konto
  • IMG_6099.JPG
    Skapa konto
  • IMG_6100.JPG
    Skapa konto
  • IMG_6101.JPG
    Skapa konto
  • IMG_6102.JPG
    Skapa konto
  • IMG_6103.JPG
    Skapa konto
  • IMG_6104.JPG
    Skapa konto
  • IMG_6105.JPG
    Skapa konto
Den där går nog att få ordning på! Drivrullarna verkar vara i gott skick och den har rundkutter. Det är bra. Jag skulle nog börja med en ganska långsamt roterande stålborste för att få bort den värsta rosten. Sedan 400 korn smärgel i en excenterslip. Sen måste allt vaxas så fort som möjligt. Räkna inte med att kunna hyvla något de närmaste dagarna.

Okej! Var får man tag i vax? Beställningsvara?

Går den där "slöjdgröna" färgen att få tag i?

Oftast är det beställningsvara. Waxilit finns på duabhuset.se Silbergleit finns på Swedendro.se

Okej då beställer jag det! Har allt för att rengöra resten hemma.

Tack för hjälpen

Du bor i Skåne... om det råkar innebära att Malmö finns inom räckhåll kan du köpa Felders glidmedel hos dem.

EDIT: Med "dem" menar jag Theofils. Jag skrev snabbare än vad hjärnkontoret tillät ;)

Redigerat:
Har beställt nu =)

Ska man polera det spegelblankt eller ska man bara få bort rosten?

Spegelblankt är egentligen ingen fördel. Om det är spegelblankt och helt plant kommer arbetsstycket att vilja "suga fast" i underlaget. Speciellt korta arbetsstycken. Om du använder 400 kor smärgel för metall i excenterslipen är det ingen risk att det blir för blankt. Nu gick min backspace på tangentbordet sönder. lyckar till. konstiga felstavningar

Tjustig maskin! Min första kontakt med en vertikalfräs var just med en sådan Stenbergskombi. Ge den lite kärlek, det tror jag du kommer tycka att den är värd.

vertikalfräen har jag testat =) fick med en sjuhelvetes massa tillbehör till den. Funkar riktigt bra! :)

Verkar lite jobbigt att få tag i hyvelstål bara :P men dom ser rätt okej ut så det får väl bli en senare huvudvärk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.