Hej!
Har fått en Stenbergs KEV kombimaskin och allt verkar fungera men får inte rätt på planhyveln.
Hur ska man ställa den? Rullen som ska mata fram bara glider på virket. Någon som har någon idé? Behövs det bilder?
Mvh
C-M
Har fått en Stenbergs KEV kombimaskin och allt verkar fungera men får inte rätt på planhyveln.
Hur ska man ställa den? Rullen som ska mata fram bara glider på virket. Någon som har någon idé? Behövs det bilder?
Mvh
C-M
Kan dra ut o fotografera det! Nej planbordet är verkligen inte vaxat hehe kanske det som ställer till det? Bilder kommer om 5 minuter!
Innan du ger dig på att justera rullen... hur är "glidet" på bordet? En omgång med för ändamålet avsett glidmedel (tex Waxilit eller Felders motsvarighet) kan göra underverk.
EDIT: mattiasp är snabbare med tangentbordet än undertecknad...
EDIT: mattiasp är snabbare med tangentbordet än undertecknad...
Här kommer lite bilder! 
Var får man tag på sånt vax? Finns det något man kan få tag på nu på typ Bauhaus, K-rauta, Jula och clas ohlsson osv?
Vill gärna veta att den fungerar innan man lägger massa tid på den och flyttar in den i snickeriet!
Finns det något trix för att fixa till gjutjärnsbordet?
Mvh
C-M
Var får man tag på sånt vax? Finns det något man kan få tag på nu på typ Bauhaus, K-rauta, Jula och clas ohlsson osv?
Vill gärna veta att den fungerar innan man lägger massa tid på den och flyttar in den i snickeriet!
Finns det något trix för att fixa till gjutjärnsbordet?
Mvh
C-M
Den där går nog att få ordning på! Drivrullarna verkar vara i gott skick och den har rundkutter. Det är bra. Jag skulle nog börja med en ganska långsamt roterande stålborste för att få bort den värsta rosten. Sedan 400 korn smärgel i en excenterslip. Sen måste allt vaxas så fort som möjligt. Räkna inte med att kunna hyvla något de närmaste dagarna.
Okej! Var får man tag i vax? Beställningsvara?
Går den där "slöjdgröna" färgen att få tag i?
Går den där "slöjdgröna" färgen att få tag i?
Okej då beställer jag det! Har allt för att rengöra resten hemma.
Tack för hjälpen
Tack för hjälpen
Har beställt nu =)
Ska man polera det spegelblankt eller ska man bara få bort rosten?
Ska man polera det spegelblankt eller ska man bara få bort rosten?
Spegelblankt är egentligen ingen fördel. Om det är spegelblankt och helt plant kommer arbetsstycket att vilja "suga fast" i underlaget. Speciellt korta arbetsstycken. Om du använder 400 kor smärgel för metall i excenterslipen är det ingen risk att det blir för blankt. Nu gick min backspace på tangentbordet sönder. lyckar till. konstiga felstavningar
vertikalfräen har jag testat =) fick med en sjuhelvetes massa tillbehör till den. Funkar riktigt bra!
Verkar lite jobbigt att få tag i hyvelstål bara
men dom ser rätt okej ut så det får väl bli en senare huvudvärk.
Verkar lite jobbigt att få tag i hyvelstål bara