22 996 läst ·
33 svar
23k läst
33 svar
nya motorsågen startar inte?
Sida 1 av 3
Hej.
Jag packade upp en ny Jonsered och har försökt få liv i den.
Gnista blir det, bränsle kommer så jag är rädd att den kan ha blivit sur men...
* den har legat i kartong rätt länge
* jag har kollat nödstoppen
* följt manualen med drivläge osv
* oljor å bränsle.
* kollat gnista, prövat ändra gapet gissningsvis.
* ser att den hostar ut gas...
* prövat med och utan choke.. prövat med stängd och öppen kompventil.
Vad gör jag, funderar på låta den torka utan stift, startgas och nytt tändstift
Jag packade upp en ny Jonsered och har försökt få liv i den.
Gnista blir det, bränsle kommer så jag är rädd att den kan ha blivit sur men...
* den har legat i kartong rätt länge
* jag har kollat nödstoppen
* följt manualen med drivläge osv
* oljor å bränsle.
* kollat gnista, prövat ändra gapet gissningsvis.
* ser att den hostar ut gas...
* prövat med och utan choke.. prövat med stängd och öppen kompventil.
Vad gör jag, funderar på låta den torka utan stift, startgas och nytt tändstift
Hur är tomgången inställd? Vissa sågar kan bli fruktansvärt svårstartade om den är fel? Det finns väl förslag hur man nollställer den i manualen.
Annars så är det väl choke, knä på sågen och fullgas som gäller, det brukar fungera
Annars så är det väl choke, knä på sågen och fullgas som gäller, det brukar fungera
Japp, min var också lite seg i början, men håll in gasreglaget fullt när du rycker så kommer den nog
Om jag startar min och stänger av den snabbt innan jag åker ut så är den omöjlig sen, men fullgas brukar lösa det.
Sent from my X10i using Tapatalk
Om jag startar min och stänger av den snabbt innan jag åker ut så är den omöjlig sen, men fullgas brukar lösa det.
Sent from my X10i using Tapatalk
Jag lånar din tråd lite.
Jag har en såg (partner) som fungerade väldigt fint innan vintern.
Nu har den stått över vintern, motorn startar och går, men kedjan vill inte gå runt... NÅgon som har en ide vart jag skall börja felsökningen?
Jag har en såg (partner) som fungerade väldigt fint innan vintern.
Nu har den stått över vintern, motorn startar och går, men kedjan vill inte gå runt... NÅgon som har en ide vart jag skall börja felsökningen?
Jag vill inte var sådan men har du kommit åt kastskyddet? (isåfall så drar du det mot dig)Snurrar inte kjedjan när sågen varvar upp alls? Då har nog kopplingen satt sig, den sitter oftast monterad ganska åtkomligt där sågen möter svärdet och brukar se ut som en hockeypuck
Jonsereds sågar är kända för att snabbt bli sura. Så fort motorn tänder det minsta, skall choken tryckas in. I praktiken betyder det ett- till två ryck med choke, därefter gas i lätt intryckt läge, och sedan skall motorn gå igång.
Kolla så att inte kedjeoljan har kleggat ihop. Lossa spänningen på kedjan lite och se om du kan dra den för hand (motorn avstängd givetvis!!). Går det trögt runt svärdet så ta bort kedjan och gör rent ordentligt överallt.oobum skrev:
Chokereglaget på alla sågar jag har träffat på har två lägen:mattiasp skrev:
1: Fullt utdragen= choke, ryck tills den rosslar till första gången, tryck sedan in den. så den hamnar i läge 2(halvgas), och ryck i gång den. När man sedan trycker in gasreglaget frigörs halvgasspärren och det blir normal tomgång. Motorn ska alltså inte startas med choken ute, då blir det surt både här och där.
2: Halvvägs (helt ut och sedan helt in) låser tomgången på halvgas, vid varmstart.
Prova att dra ut choken helt, tryck tillbaka den in och tryck sedan på gasen så hör ni hur det knäpper till, det är halvgasspärren som hoppar ur.
Att starta enligt ovan funkar alltid för mig på mina tre maskiner från -80,-90,och -00tal. En Jonsered, en Partner och en Husqvarna.
Glöm inte att kastskyddet ska vara tillslaget när man startar en motorsåg.:eek:
Ett litet tips för fortsatta läsare, choken skall in så fort man hör minsta tendens till tändning.
/Kent
/Kent
Ungefär så här gör man....
http://www.youtube.com/watch?v=vw4cWITrKps&feature=related
Eller så här...
http://www.youtube.com/watch?v=xIGCG7W0q8U
Här har vi en som får igång sågen men gör ett par fel... (i alla fall om man håller på säkerheten, vilket jag tycker att man ska göra.)
http://www.youtube.com/watch?v=aTXbGkXUvVg
För det första har han inget personligt skydd, enligt mig skall man minst ha sågskyddsbyxor och hörselskydd.
Skall man följa lagkravet för en som hugger i skogen skall man även ha hjälm med visir och hörselskydd, handskar, riktiga stövlar / kängor med sågskydd.
Sen om man skall droppstarta sågen som han gör så skall man hålla sågen med höger hand, och dra i snöret med vänster, så som killen gör är risken större att man sågar sig i benet om man tappar kontrollen på såget.
Vidare så skall man alltid ha kjedjebromsen i vid start.
0,57 in i filmen aktiverar killen kjedjebromsen, så skall man aldrig göra, missar man där så kan handen fortsätta fram till kjedjan, snurrar den då så får man ont.
I andra filmen jag länkar till "How to Properly Start a Chainsaw" visar han hur man skall göra 0,35 in i filmen.
För övrigt, om han fyllt på kjedjeolja där så lär han ha oljestänk över hela köket...
Kanske skall lägga till självklarheten att man kollar att det finns soppa i, ja jag har själv missat detta en gång
http://www.youtube.com/watch?v=vw4cWITrKps&feature=related
Eller så här...
http://www.youtube.com/watch?v=xIGCG7W0q8U
Här har vi en som får igång sågen men gör ett par fel... (i alla fall om man håller på säkerheten, vilket jag tycker att man ska göra.)
http://www.youtube.com/watch?v=aTXbGkXUvVg
För det första har han inget personligt skydd, enligt mig skall man minst ha sågskyddsbyxor och hörselskydd.
Skall man följa lagkravet för en som hugger i skogen skall man även ha hjälm med visir och hörselskydd, handskar, riktiga stövlar / kängor med sågskydd.
Sen om man skall droppstarta sågen som han gör så skall man hålla sågen med höger hand, och dra i snöret med vänster, så som killen gör är risken större att man sågar sig i benet om man tappar kontrollen på såget.
Vidare så skall man alltid ha kjedjebromsen i vid start.
0,57 in i filmen aktiverar killen kjedjebromsen, så skall man aldrig göra, missar man där så kan handen fortsätta fram till kjedjan, snurrar den då så får man ont.
I andra filmen jag länkar till "How to Properly Start a Chainsaw" visar han hur man skall göra 0,35 in i filmen.
För övrigt, om han fyllt på kjedjeolja där så lär han ha oljestänk över hela köket...
Kanske skall lägga till självklarheten att man kollar att det finns soppa i, ja jag har själv missat detta en gång
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Detta problemet brukar uppstå med biokjedjeoljor, bara att ta loss kjedjan och svärd och göra rent, sen funkar det...oobum skrev: